ورود استارتاپ ها به حوزه کشاورزی زمینه‌ساز توسعه اقتصاد دانش بنیان و درآمد بالا

معاون علمی فناوری رئیس جمهوری گفت: نفوذ استارتاپها و شرکت های دانش بنیان، ورود دانش و فناوری تلفیق شده با نوآوری دانشگاهیان خلاق که می‌تواند ضمن حل مشکلات کشاورزی زمینه‌ساز توسعه اقتصاد دانش بنیان و درآمد بالا در این حوزه باشد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری؛ سورنا ستاری معاون علمی فناوری رئیس جمهوری در آستانه دهه فجر انقلاب اسلامی و بازدید از پردیس کشاورزی دانشگاه تهران و در جمع اساتید و دانشگاهیان استان البرز با بیان اینکه نفوذ استارتاپ ها و شرکت های دانش بنیان در حوزه کشاورزی می‌تواند تحول کشور باشد اظهار کرد: اهمیت بالای حوزه کشاورزی و ظرفیت بالقوه این عرصه در شکل گیری کسب و کارهای دانش بنیان و استارتاپی می تواند تحول ساختاری در حوزه های کاربردی و رشد اقتصاد دانش بنیان کشور را بر مبنای زیست بوم کارآفرینی محقق کند.

وی افزود: نفوذ دانش و فناوری به کشاورزی، تغییر نگاه به پژوهش و تلفیق آن با نوآوری جوانان تحصیلکرده می‌تواند حوزه کشاورزی را متحول کند.

ستاری بیان اینکه چالش های جدی در حوزه آب و منابع طبیعی بر پایه پژوهش های اجرایی حمایت شده توسط بخش خصوصی حل می شود عنوان کرد: در حوزه آب و منابع طبیعی مشکلات جدی مهمترین علت آن نبود دانش اجرایی است جراحی با دخالت سرمایه گذاری دولتی ایجاد نمی شود و راه مبتنی بر پژوهش که بتوانند مشکلات جامعه را حل کنند و راه حل محور باشد از مسیر حضور بخش خصوصی، نقش آفرینی کسب و کارهای خلاق دانش بنیان محقق می شود چراکه این شرکتها نیاز واقعی و بر اساس توانمندی موجود اولویت های جدی کشور شکل می گیرند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان تغییر رویکردهای متداول دانشگاه ها و مراکز پژوهشی کشور حوزه پژوهش های کاربردی و تجاری را یادآور شد و افزود: دانشگاه ها با اصلاح رویکردهای متداول و مشارکت استارت آپ ها و شرکتهای دانش بنیان ایجاد شده به دست دانشجویان خلاق می‌توانند با تامین بودجه های توسعه‌ای و پژوهشی، راه پژوهش های بنیادی و کاربردی و حل مشکلات جامعه به دست کسب و کارهای خلاق و دانشگاهیان را هموار کنند.

وی خاطر نشان کرد مشکلات کشاورزی، آب و تامین آینده کشاورزی کشور در گرو توجه به دانش و نوآوری دانشگاه ها و مراکز پژوهشی است که به خلاقیت و نوآوری جوانان تحصیل کرده، ایجاد محیط مساعد برای شکل‌گیری کسب و کارهای آنان اهمیت می بخشند.

در این نشست جمعی از فعالان فناور و دانش بنیان حوزه کشاورزی و محیط زیست، اعضای هیئت علمی دانشگاه تهران و پژوهشگران فعال در حوزه منابع طبیعی و کشاورزی دغدغه‌ها دیدگاه ها و پیشنهاد های خود را با معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در میان گذاشتند.

کد خبر: 904412

وب گردی

وب گردی