بررسی موضوع استفاده از سلاح شیمایی سوریه در شورای امنیت

نشست شورای امنیت بنا به دعوت آمریکا برای بررسی موضوع "کنترل تسلیحات شیمیایی در سوریه" برگزار شد که نیکی هیلی، نماینده دائمی ایالات متحده در سازمان ملل متحد موضع روسیه را مورد انتقاد قرار داد و خواستار پایان دادن به رنج مردم سوریه شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از الجزیره، نیکی هیلی، نماینده آمریکا در نشست شورای امنیت مدعی شد: دمشق همچنان به استفاده از سلاح‌های شیمیایی ادامه می‌دهد.

وی ادعا کرد: ما شواهد محکمی داریم که نشان می‌دهد اسد از گاز کلر طی دو هفته گذشته استفاده کرده است.

نماینده آمریکا تصریح کرد: این روسیه بود که مکانیزم نظارت بر به کارگیری استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه را از بین برد.

وی مدعی شد: فکر ما زمانی آرام خواهد گرفت که ببینیم نظام اسد به دلیل جنایت‌هایش مجازت می‌شود.

در همین حال، نماینده انگلیس در شورای امنیت مدعی شد: نظام اسد از گازهای شیمیایی در ادلب در هفته گذشته استفاده کرد.

وی افزود: آنچه در سوریه رخ می‌دهد، نقض معاهده منع سلاح‌های شیمیایی است. اقدام روسیه در به کارگیری حق وتو مانع از مجازات جنایت‌کاران در سوریه شده است.

همزمان، نماینده فرانسه خاطرنشان کرد: جنایت‌کارانی که از گاز خردل و گاز سارین در سوریه استفاده کرده‌اند، باید به دلیل جنایت‌هایشان مجازات شوند.

وی مدعی شد: از گاز کلر در مکان‌های مختلفی در سوریه استفاده شده است.

این در حالی است که نماینده روسیه در شورای امنیت تاکید کرد: روسیه به تبانی عمدی پیرامون مساله تحقیقات درمورد رخدادهای استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه تردید دارد.

وی تاکید کرد: سلاح‌های شیمیایی در سوریه کاملاً از سوی دولت این کشور از بین برده شده‌اند.

وی در جلسه شورای امنیت خاطرنشان کرد: مسکو با احیای مکانیزم مشترک برای تحقیقات شیمیایی مخالف است، چراکه نتایج این مکانیزم عاری از اعتبار است.

کد خبر: 904533

وب گردی

وب گردی