انقلاب برای آزادی بیان هزینه کرده است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اکنون عده‌ای از آزادی به معنای آزادی ولنگاری سخن می‌گویند، آزادی بیان مسئله‌ای است که انقلاب برای آن هزینه کرده است مراد از آزادی نیز آزادی بیان، سیاسی و در مقابل دیکتاتوری بوده است.

به گزارش ایسکانیوز، حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم در نشست بررسی وضعیت کنونی نظام در قیاس با آرمان‌های اولیه، اظهار کرد: یکی از شعارهای کلیدی و مهم انقلاب "استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی" و شعار "نه شرقی، نه غربی" مکمل آن است.

وی با بیان اینکه مراد از استقلال این بود که کشور از نظر سیاسی، ‌اقتصادی، فرهنگی و نظامی مستقل شود، عنوان کرد: کشور در شرایط وابستگی به بیگانگان به سر می‌برد. سیاست‌های این نظام از دوران قاجار تا پهلوی ابتدا توسط انگلیس و بعد آمریکا در شرایطی که انگلیس روبه ضعف نهاده بود، مدیریت می‌شد. انگلیس اعلام کرد و اراده آن‌ها بود که دوره قاجاریه پایان یابد. زمانی که آن‌ها تاریخ مصرف رضاشاه را پایان یافته تلقی کردند، خود جانشین او را محمدرضا تعیین کردند.

وی افزود: پادشاه مملکت را دیگران تعیین می‌کردند. پیش از پیروزی انقلاب هر بار نخست‌وریزی می‌خواست روی کار بیاید باید با علامت مثبت از امریکا می‌آمد. از نظر سیاسی دیگران در مورد کشور تصمیم می‌گرفتند. با پیروزی انقلاب به استقلال سیاسی مثال‌زدنی دست پیدا کردیم که هیچ کشور و قدرتی نمی‌تواند در مورد تصمیم‌گیری ما دخالت ‌کند.

این نماینده پیشین مجلس با اشاره به اینکه ایران از نظر نظامی به شدت به غرب وابسته، عضو ناتو و ژاندارم ناتو و امریکا در خلیج فارس بود، تصریح کرد: ارتش شاهنشاهی ایران در آن روزگار در خدمت دیگران بود. پس از پیروزی انقلاب کشور از نظر وابستگی به قدرت‌های بیگانه از نظر نظامی صد درصد مستقل شد. ناتو ارتش ایران را تقویت کرده بود تا بتواند سه روز در مقابل اتحاد شوروی آب‌راه خلیج فارس را حفظ کند تا قدرت ناتو خودش را برساند اما آنها نمی توانستند سه روز مقاومت کنند.

وی ادامه داد: نیروی دریایی، هوایی و زمینی برای دفاع از امنیت خلیج فارس جهت انتقال نفت به سمت غرب از کشورهای منطقه خلیج‌فارس ساخته شده بود و از این جهت به ارتش ایران ژاندارم منطقه گفته می‌شد.

مصباحی‌مقدم با بیان اینکه در زمان شاه ارتش سه روز نمی‌توانست مقاومت کند، عنوان کرد: پس از انقلاب سال 8جنگ رخ داد، شرق و غرب از صدام حمایت کردند، سلاح‌های روسی در اختیار ارتش عراق بود، سران ارتش شوروری در عراق حضور داشتند و علاوه بر این هواپیماهای آمریکایی برای کسب اطلاعات در اختیار عربستان بود که تمام اطلاعات جبهه را به صدام منتقل می‌کردند. از آن طرف 100 میلیارد دلار کمک مالی عربستان و کویت در اختیار صدام قرار می‌گرفت.

وی افزود: با تمام این موارد 8 سال دفاع صورت گرفت، مقاومت شد و آنها با ناکامی خارج شدند اما یک ژنرال ارتش شاهنشاهی عنوان می‌کند که سه روز نمی‌توانستند در برابر اتحاد شوروی بایستند. این تجربه در پایان دوره رضاخان هم وجود داشت. قدرت نظامی زمان شاه بیشتر برای حمایت از منافع غرب و سرکوب ملت بود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه نظام شاه به بیگانگان وابستگی داشت، اما امروز هیچگونه وابستگی نظامی به بیگانگان نداریم، خاطرنشان کرد: ایران از نظر قدرت نظامی در منطقه بی‌نظیر و بی‌رقیب و تمام ظرفیت‌ها و توانایی‌هایش ملی و داخلی است. تمام مهمات در داخل تامین می‌شود. در دوران جنگ ناگزیر بودیم از بیگانگان موشک بگیریم اما بعد مهندسی معکوس و ساختن آن‌ها را شروع کردیم و در حین جنگ به آنچه نیاز داشتیم دست پیدا کردیم.

مصباحی‌مقدم گفت: از نظر اقتصادی، اقتصاد کشور وابسته به غرب بوده است. سازمان برنامه توسط آمریکایی‌ها در ایران اجرا شد و ریاست آن را به دست گرفتند. در دوران قاجار نیز به نحوی بانک ملی زیر نظر کارشناسان انگلیسی مدیریت می‌شد و آنها بودجه ما را می‌نوشتند. اقتصاد کشور از نظر صنعتی کاملا وابسته به غرب بود. صنعت زیربنایی و زیرساختی عمده پس از پیروزی انقلاب ایجاد شد.

وی افزود: 6 میلیون بشکه نفت روزانه تولید و بخش اعظمی صادر می‌شد. ظرفیت مصرف نفت کمی داشتیم. تا سال 1353 هر بشکه نفت 2.5 دلار بود. در سال 1353 جنگی که کشورهای عربی با اسرائیل داشتند موجب شد تا عربستان ارسال نفت را به غرب تحریم کند که این سبب افزایش جهشی قیمت نفت به 10 دلار شد. در سال 1354 برای بودجه متمم آوردند زیرا درآمد سرشاری به دست آمده بود که چگونگی مصرفش را نمی‌دانستند. بخش اعظم بودجه کشور متکی به اقتصاد نفتی بود. الان 31 درصد بودجه عمومی متکی به نفت است اما در آن زمان 91 درصد متکی به نفت بود.

مصباحی‌مقدم با بیان اینکه در آن زمان دنبال استقلال سیاسی و اقتصادی بودیم و بعد از پیروزی انقلاب تا حد قابل توجهی استقلال اقتصادی پدید آمد، عنوان کرد: در مسیر دست یافتن به استقلال با چالش‌های سنگینی روبه‌رو بوده و هستیم. استقلال فرهنگی هم یکی از مسائل مورد توجه است. در رژیم شاهنشاهی ایران از نظر فرهنگی تحت تاثیر فرهنگ غربی و رضاخان نماد اجرایی وعملیاتی کردن فرهنگ غرب در ایران و الگوی او نیز آتاتورک در ترکیه بود. او می‌خواست تا با زور و با قدرت نظامی فرهنگ را پیاده کند.

وی افزود: مدارس، دانشگاه‌ها، صداوسیما، کاباره‌ها، مجلات و روزنامه‌ها، سینما و فیلم‌ها همه در جهت غربی‌سازی فرهنگ ایران عمل می‌کرد. پیش از پیروزی انقلاب زمانی که جوانان به میدان آمدند اولین مکان‌هایی که مورد حمله قرار دادند، مظاهر فرهنگ غربی بود. امام(ره) فرمودند که رضاشاه آن چنان فرهنگ ایران را خراب کرده است که اگر 50 سال کار صورت گیرد معلوم نیست که بتوان آن را اصلاح کرد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی فرهنگ ما مبتنی بر فرهنگ ملی و دینی شکل گرفت البته از نظر قدرت ابزار و امکانات فرهنگی، به اندازه غرب نیستیم.

مصباحی‌مقدم با اشاره به اینکه در زمان شاه اینترنت و ماهواره نبود اما به تدریج شکل گرفت، تصریح کرد: تمام اینها برای این بود که اجازه ندهند فرهنگ ملی ما شکل بگیرد و تحقق پیدا کند.

وی ادامه داد: برخی از نمادهای فرهنگ غربی در بعضی از رفتارها و الگوهای جوانان دیده می‌شود اما آن‌ها عمق ندارد، ظاهری و به مقتضای شور جوانی و طبیعی هستند. تاثیرگذاری هایی وجود دارد اما بیشتر نمادین نه اعتقادی است. این جوانان فرهنگ غربی را باور ندارند و باورهای ملی و اسلامی برایشان پذیرفته است و به آن مقید هستند.

این فعال سیاسی اصولگرا با بیان اینکه شعار دوم آزادی و مراد از آن آزادی در مقابل دیکتاتوری بود، عنوان کرد: دیکتاتوری حاکمیت به قدری قوی بود که مردم در خانه‌های خود احساس امنیت سیاسی و جانی نداشتند. اطلاعات و ساواک بر همه جا حاکم بود و امکان داشت که هر فردی را عامل خودش قرار داده باشد. جرات اظهار نظر وجود نداشت. افرادی که اهل بیان بودند را زندانی یا ممنوع القلم و سخن کرده بودند. افراد چه دانشگاهی و چه حوزوی نمی توانستند حرفی بزند. دیکتاتوری در حداکثر خود اعمال می‌شد. هیچ‌کس نمی‌توانست رساله و عکس امام را داشته باشد.

مصباحی‌مقدم با اشاره به اینکه هیچ‌گاه هیچ ملتی اجازه نمی دهد که ارزش‌های آن را زیر سوال ببرند، خاطرنشان کرد: باید از ارزش‌ها صیانت، حفاظت و از نسلی به نسل دیگر منتقل شود. آنچه هویت ملتی را شکل می‌دهد همین ارزش‌ها است. قانون اساسی نیز عنوان کرده که آزادی بیان باید رعایت شود بدون این که تعرضی به مبانی دینی صورت گیرد. آزادی نقد قدرت در تمام سطوح وجود دارد و مشروع، مجاز و بلامانع است. اگر نقد قدرت صورت نگیرد قدرت به فساد منتهی می‌شود. این هرگز به معنای نادیده گرفتن ارزش‌های اصیل انقلاب و اسلام نیست.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه جمهوری اسلامی به معنای حکومت الهی و مردمی است، عنوان کرد: این همان حکومت اسلامی است. حکومت اسلامی غیر مردمی وجود ندارد. هر حکومتی که اسلامی بوده الهی و مردمی نیز بوده است. در ذات و بطن اسلام، جمهوری اسلامی نهفته است.

مصباحی‌مقدم گفت: آن چه در جمهوری اسلامی محقق شده از خواسته‌های مردم بوده است. انقلاب 38 سال به یک منوال طی شده و ملت پشت آن بوده است. اگر این ملت نبودند، انقلاب نیز وجود نداشت اکنون نیز اگر همچنان پشتوانه مردمی حفظ شود انقلاب محفوظ خواهد ماند.

منبع: ایسنا

304

کد خبر: 904617

وب گردی

وب گردی