اهدای جایزۀ بین‌المللی غالب دهلوی به پروفسور سیدحسن‌ عباس

 انستیتیو غالب دهلی نو که یکی از مراکز معتبر ادبی و فرهنگی هند است هر سال چند جایزه در زمینه‌های مختلف به دانشمندان اهدا می‌کند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، پروفسور سید حسن عباس استاد فارسی دانشگاه هندوی بنارس و رئیس کتابخانه رضای رام‌پور برای کارنامه‌ و فعالیت‌های خود در زبان و ادبیات فارسی و ترویج آن مفتخر به دریافت «جایزۀ غالب» شد.

پروفسور سید حسن عباس فارغ‌التّحصیل دانشگاه تهران است و از تربیت‌یافتگان اساتیدی مانند استاد جعفرشهیدی، استاد اسماعیل حاکمی، استاد جلیل تجلیل، استاد سادات حسن ناصری، استاد غلامرضا ستوده، استاد احمد تفضلی، استاد خانم ژاله آموزگار و... است. پژوهشهای وی در ایران از انتشارات موقوفات دکتر محمودافشار انتشار یافته و مورد توجه اساتید و پژوهشگران ایران و جهان فارسی قرار گرفته است.

پایان‌نامۀ وی با عنوان «احوال و آثار میر غلامعلی آزاد بلگرامی» از موقوفات افشار به چاپ رسیده است مظهر طبع وقاد و قریحۀ خوب پژوهش اوست. غیرازآن، وی در کار فهرست‌نویسی کتابهای چاپی فارسی در شبه‌قاره (چاپ میراث مکتوب) با دکتر عارف‌نوشاهی همکاری داشته است.

وی مقالات پروفسور نذیر احمد را در دو جلد به نام «قندِ پارسی» و یک جلد از مقالات پروفسور امیرحسن عابدی را به نام «گفتارهای پژوهشی در زمینۀ ادبیات فارسی» تهیه کرده و از موقوفات افشار به چاپ رسانده است.

همچنین، یک جلد مقالات پروفسور نذیر احمد را از اردو به فارسی ترجمه کرده که با نام «قندِ مکرّرِ پارسی» از انتشارات افشار به چاپ رسیده است. گفتنی است که نام ‌آثار نامبرده توسط روان‌شاد دکتر ایرج افشار گذاشته شده است. جلد سوم مقالات نذیر احمد و جلد دوم مقالات پروفسور امیرحسن عابدی نیز در دست چاپ است.

پروفسور سیدحسن عباس اخیراَ «کلیات آزاد بلگرامی» (فارسی) را تصحیح کرده که از طرف انتشارات مرکز تحقیقات فارسی دهلی نو انتشار یافته است. علاوه بر آن در ذیل آثار گران‌بهای پروفسور سید حسن عباس در زمینۀ تصحیح متون و نقد ادبی می‌توان به «دو رساله در نقدِ ادبی»، «مثنوی نالۀ شبگیر»، «تذکرۀ شعرای رام‌پور»، رساله «احقاق حق» و «جواب شافی» از وارستۀ سیالکوتی، رساله «هدایةالسلطانیه» از یوسف بلگرامی، رساله «شرح بیت امیر خسرو» از جامی وغیره و بیشتر از 100 مقالۀ علمی پژوهشی اشاره کرد.

انستیتیو غالب دهلی نو که یکی از مراکز معتبر ادبی و فرهنگی هند است هر سال چند جایزه در زمینه‌های مختلف به دانشمندان اهدا می‌کند. امسال این جایزه به داشمندان زیر اهدا شد:

(1) پروفسور سید حسن عباس (استاد فارسی دانشگاه هندوی بنارس و رئیس کتابخانه رضای رام‌پور) – برای پژوهش و نقد در زمینۀ ادبیات فارسی

(2) پروفسور قاضی جمال حسین (استاد سابق بخش اردو، دانشگاه اسلامی علی‌گر)– برای پژوهش و نقد در زمینۀ ادبیات اردو

(3) پروفسور خانم شهناز نبی (استاد سابق اردو، دانشگاه کولکاتا) – برای شعر اردو

(4) آقای شفیع مشهدی – برای نثر اردو

(5) دکتر محمد کاظم (استاد بخش اردو، دانشگاه دهلی) – برای نمایشنامه در اردو

(6) پروفسور ارتضی کریم (رئیس سازمان توسعۀ زبان اردو، دهلی نو) – برای خدمات مجموعی

این جایزه‌ها در تاریخ 22 دسامبر 2017م. در جلسۀ باشکوه در انستیتیو غالب دهلی نو به برگزیدگان اهدا شد.

503

کد خبر: 904636

وب گردی

وب گردی