افزایش درآمدهای گمرکی با دانش بنیان شدن گمرک

رییس کل گمرک ایران با اشاره به دانش بنیان شدن گمرک با استفاده از توان متخصصان داخلی گفت: با دانش بنیان شدن گمرک و الکترونیکی شدن رویه ها، درآمدهای گمرکی افزایش یافت. 

فرود عسگری رییس کل گمرک ایران در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز با اشاره به الکترونیکی شدن ۱۰۰ درصد رویه های گمرکی گفت: با توجه به پیچیدگی وظایف گمرک و قوانین مرتبط با تجارت، سازمان های مجوز دهنده و نیز زمانبر بودن پروسه ترخیص کالا دانش بنیان کردن گمرک و الکترونیکی شدن رویه ها در اولویت قرار گرفت.

او افزود: در این راستا از نیمه دوم سال ۹۲ پروژه گمرک الکترونیک کلید خورد و اکنون پس از چند سال تمامی رویه های صادرات و واردات در گمرک به صورت الکترونیکی انجام می شود، همچنین در حال حاضر به دنبال ارائه تسهیلات بیشتر به مراجعان و تجار هستیم که اظهار قبل از ورود از جمله این اقدامات است.

معاون وزیر اقتصاد تصریح کرد: با امکان اظهار قبل از ورود، اختلافات در ارزش و تعرفه کالا بین صاحب کالا و گمرک حل خواهد شد.

رییس کل گمرک با اشاره به تاثیر دانش بنیان شدن گمرک بر درآمدهای گمرکی گفت: در سال گذشته رقم ۱۸ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان حقوق ورودی توسط گمرک وصول شد که این رقم با افزایش ۶۷ درصدی همراه بود همچنین ده هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان نیز بابت مالیات بر ارزش افزوده وصول شد که این رقم با افزایش ۳۶ درصدی همراه بود که در کل ۳۳ هزار میلیارد تومان در سال گذشته بابت حقوق ورودی و مالیات توسط گمرک وصول شد.

عسگری تصریح کرد: در 10 ماهه سال جاری نیز ۱۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان حقوق ورودی و بیش از ۹ هزار میلیارد تومان مالیات بر ارزش افزوده توسط گمرک وصول شد که شاهد رشد بیش از ۲۰ درصد در این بخش هستیم.

او تاکید کرد: پروژه سامانه جامع گمرک و الکترونیکی شدن رویه ها به صورت کاملا بومی و توسط دانشگاهیان و متخصصان داخلی با هزینه ای کمتر از نمونه های مشابه خارجی و در زمان کمتر اجرا شد و تمامی سرورهای مرتبط با آن در داخل کشور قرار دارد.

عسگری به این نکته نیز اشاره کرد که دبیر کل سازمان جهانی گمرک پس از بازدید از این سامانه و مشاهده اجرای دقیق آن پیشنهاد داد تا این پروژه را در سازمان جهانی گمرک برای اجرا به سایر کشورها نیز معرفی کنیم.

401

کد خبر: 904644

وب گردی

وب گردی