اولین نشانه گفتمان انقلاب اسلامی  بحث عدالت است

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران تاکید کرد : انقلاب تا زمانی ادامه دارد که بتواند خود را بازتولید کند و می تواند جایگاه داشته باشد که قالب های معنوی و ارزشی آن تطور داشته باشد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسکانیوز ؛ دکتر ابراهیم متقی استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران درهمایش ملی "بازنمایی گفتمان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس" اظهار داشت: بقای هر جامعه ای به گفتمان آن بستگی دارد که درتعامل با ساختار های سیاسی و اجتماعی آن قرار دارد.
وی با تاکید بر این نکته اولین نشانه گفتمان انقلاب اسلامی ایران بحث عدالت است تصریح کرد: علما از زمان صفویه تا زمان پهلوی این انگاره را داشتند که حکومت های حاکم سالم نیستند و حکومت های غیر دینی فاسد هستند.

وی با اشاره به انگاره انقلاب به نام خدا اظهار داشت: این موضوع ذات آن را از فضای مادی و ساختاری خارج می کند.
استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در خصوص ویژگی های انقلاب های لیبرالی و سوسیالیستی گفت: بحث ها مربوط به توسعه، آزادی و برابری بوده است.
متقی در خصوص اندیشه انقلاب ابراز کرد: اندیشه انقلاب گفتمانی را می سازد و چون در فضای ایران قرار داشته گسترش پیدا می کند و‌ مسئله آن مربوط به عدالت است، اینجا وقتی صحبت از انقلاب به نام خدا می کنیم انقلاب معنوی است.
وی با اشاره به نظر فوکو اندیشمند غربی در نگاه به انقلاب می گوید: او انقلاب ایران را از ساختار غرب نگاه می کند.

وی اظهار داشت: انقلاب تا زمانی ادامه دارد که بتواند خود را بازتولید کند و می تواند جایگاه داشته باشد که قالب های معنوی و ارزشی آن تطور داشته باشد.
وی با اشاره به مناظرات انتخاباتی اظهار داشت: اگر چنین فضایی پیش بیاید که فضایی شبهه سکولار داشته باشد این با قالب گفتمان معنوی انقلاب اسلامی که همان عدالت است هماهنگی نخواهد داشت.
متقی در خصوص تظاهرات دی ماه نیز گفت: تظاهرات دی ماه به دلیل انحرافی بود که در هر انقلابی وقتی پیش می آید شکل می گیرد.

ادامه دارد ...

کد خبر: 904654

وب گردی

وب گردی