تبادلات علمی و دانشگاهی بین ایران و اتریش

قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در امور بین‌الملل گفت: شرط ثبت نام در پروژه مشترک با اتریش این است که هر استاد ایرانی و هر استاد اتریشی برای گرفتن پروژه باید یک همکار از کشور مقابل داشته باشد.

غلامرضا کریمی قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در امور بین‌الملل در گفتگو با خبرنگار سرویس دانشگاه ایسکانیوز درباره تبادلات علمی دانشگاهی میان ایران و اتریش و نتایج آن گفت: حجم مبادلات بین المللی حوزه علم و فناوری ایران باکشورهای مختلف دنیا گسترش پیدا کرد، لذا میزان مبادلات در سطح اساتید و روسای دانشگاه ها از افزایش چشمگیری برخوردار شدند.

حضور یک هیات عالی رتبه از روسای دانشگاهها اتریش در ایران /تبادلات علمی میان اساتید دانشگاهی دو کشور

وی افزود: وزارت علوم و فناوری به جهت عملیاتی کردن همکاری ها با کشورهای مختلف مسئولیت هماهنگی هر کشوری را به یک دانشگاه واگذار کرده است، لذا دانشگاه های مختلف مسئولیت هماهنگی با کشور مربوطه را بر عهده دارند بعنوان مثال دانشگاه خوارزمی بعنوان هماهنگ کننده فعالیتهای کشور اتریش درنظر گرفته شده است.

قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در امور بین‌الملل خاطر نشان کرد:برای اینکه با کشور اتریش بتوانیم فعالیت و همکاری داشته باشیم ابتدا یک هیات عالی رتبه متشکل از روسای دانشگاه ها و روسای موسسات فعال در حوزه بین الملل اتریش سال گذشته به ایران آمدند که در پنج حوزه تبادل نظر و گفتگو کردیم.

وی افزود: اساتید مختلف از دانشگاه های سراسر ایران در دانشگاه خوارزمی در پنج حوزه کارگروه تخصصی، حوزه علوم اجتماعی، علوم انسانی، فرهنگ و هنر، حوزه علوم مهندسی و فناوریهای زیر ساختی مذاکره کردند و اولویتهای همکاری مشخص شد.

کریمی تصریح کرد: وزارت علوم 200 هزار یورو گذاشت و 200 هزار یورو هم طرف اتریشی گذاشت و به این ترتیب سایتی را طراحی کردیم و در سامانه دانشگاه خوارزمی و وزارت علوم فراخوان دادیم به کل دانشگاه های کشور که هرکسی می خواهد پروژه مشترک با اتریش داشته باشد در این سامانه ثبت نام کند..

وی ادامه داد: شرط ثبت نام این بود که هر استاد ایرانی و هر استاد اتریشی برای گرفتن پروژه باید یک همکار از کشور مقابل داشته باشد یعنی اگر یک استاد ایرانی می خواست یک پروژه پیشنهاد کند باید یک استاد اتریشی را بعنوان همکار خودش در نظر بگیرد و بالعکس یعنی اگر یک اتریشی می خواهد پروژه بگیرد باید یک استاد ایرانی را بعنوان همکار خودش در نظر بگیرد.

قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در امور بین‌الملل گفت: خوشبختانه و علیرغم اینکه در تابستان این فراخوان را دادیم حدود 78 پروژه گرفتیم که 78 ایرانی و 78 اتریشی امکان همکاری مشترک با آن پروژه ها را داشتند.

تبادلات علمی و دانشگاهی میان ایران و اتریش/پروژه انتخابی دانشگاه ازاد اسلامی واحد نجف اباد

غلامرضا کریمی در ادامه تصریح کرد :از آنجا که بودجه اختصاص یافته به پروژه ها محدود است امکان عملیاتی کردن همه پروژه ها وجود نداشته است، پروژه ها را توسط داوران ارزیابی و امتیاز بندی کردیم و در حوزه های مختلف پروژه هایی را انتخاب کردیم و طرف اتریشی هم همین کار را کرد لذا کمیته انتخاب پروژه ها بهمن ماه در اتریش تشکیل شد.

وی افزود: کشور اتریش بدلیل اهمیتی که حوزه علم و فناوری برایش داشت مسئولیت کمیته تبادلات علمی میان دو کشور را برعهده داشت، دکتر فیشر رئیس جمهور سابق اتریش رئیس این کمیته بود و از طرف ایران هم این مسئولیت بعهده دکتر سالار آملی قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل بود، همچنین دکتر سبحان اللهی از دانشگاه خوارزمی و رئیس دانشگاه خواجه نصیر و بنده بعنوان دبیر مسئولیت هماهنگ کننده فعالیتهای اتریش و جزو کمیته اعزامی ایران بودیم.

قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در امور بین‌الملل ادامه داد: سه نفر هم از دانشگاه های اتریش درآن طرف جزو کمیته انتخاب پروژه ها بودند که مجموعا 17 پروژه از مجموع این پروژه ها انتخاب شد که ما سعی کردیم از دانشگاه های مختلفی این پروژه ها انتخاب شود و از آن دسته بندی های مختلف فنی و مهندسی، علوم انسانی و تربیت معلم و همه شاخه ها باشد؛ لذا این 17 پروژه انتخاب شده و یک پروژه هم از دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد انتخاب شده است .

غلامرضا کریمی تصریح کرد: این پروژه ها نشان دهنده این است که تفاوتی بین دانشگاه های دولتی و غیر دولتی وجود ندارد و همه پروژه هایی که به دست ما رسید بررسی کردیم و حائز رتبه برتر شدند و پروژه دانشگاه آزاد هم پذیرفته شده است.

دومین کنفرانس همکاریهای ایران و اتریش /تبادل دانشجو با دیگر کشورها/شعب دانشگاهی ایران در خارج از کشور

عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی یادآور شد: دومین کنفرانس همکاری های ایران و اتریش طی یک روز در اتریش برگزار شد که اساتید اتریشی در آنجا حضور داشتند و حدود ده تن از روسای دانشگاه های ایرانی در اتریش حضور پیدا کردند و مجددا کار گروه هایی را مشخص کردیم و در حوزه های جدیدی از جمله حوزه مدیریتی و دیجیتالیزیشن که قرار شد پروژه های مشترک داشته باشیم و بتوانیم با موسسات اتریشی از جمله آکادمی علوم اتریش و صندوق حمایت از پروژه های اتریش همکاری داشته باشیم که پروژه های مشترک بیشتری بتوانیم با کشور اتریش داشته باشیم.

وی درباره تبادل دانشجو با دیگر کشورها گفت: در تبادل دانشجو و در حوزه فرستادن دانشجو به خارج، دانشگاه های دولتی به هیچ وجه حق ورود به این حوزه را ندارند، دانشجوهایی که در دانشگاه های دولتی پذیرش می شوند فرصتهایی را برایشان فراهم می کنیم که در فاصله 6 تا 9 ماه در خارج از کشور حضور داشته باشند و پروژه هایی را با یک استاد خارجی پیش ببرند.

غلامرضا کریمی تصریح کرد: با آلمان 300 فرصت مطالعاتی برای دانشجویان دکترا در نظر گرفته شده است که فرصت های مطالعاتی 6 تا 9 ماه را در آلمان بتوانند بگذرانند و در اتریش مذاکرات اولیه اش را انجام داده ایم و یکسری مبادلات بین دانشگاهی هم در حال انجام است که در حال پیگیری هستیم که بتوانیم انجام دهیم.

وی ادامه داذ پذیرش دانشجو از خارج از کشور به داخل به این صورت است که هر دانشگاه هیات امنا دارد و سیستم های خاص خودش را دارد و متمرکز نیست مثلا هزار نفر بورس داریم که بعهده وزارت علوم است و بین دانشگاه ها توزیع میکند، ولی هر دانشگاهی می تواند در مجامع خارجی شرکت کند و دانشجوی خارجی جذب کند؛ بعنوان نمونه 132 دانشجو در دانشگاه خوارزمی داشتیم که امسال 45 دانشجوی دیگر جذب کردیم و در حال بررسی هستیم که این تعداد را به 300 برسانیم.

غلامرضا کریمی در ادامه درباره شعب دانشگاهی ایران در خارج از کشور متذکر شد: طبق برنامه ششم توسعه قرار است 16 شعبه دانشگاهی در خارج از کشور تاسیس شود و همچنین 16 شعبه از دانشگاه های خارج در داخل تاسیس شود که ایجاد شعبه در خارج از کشور باید مصوبه هیات دولت را داشته باشد که هنوز در دست انجام است.

وضعیت دانشگاهها قبل و بعد از انقلاب اسلامی ایران

قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در امور بین‌الملل درپایان درباره وضعیت دانشگاه ها قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی یک انقلابی درحوزه آموزش صورت گرفته است، هم آموزش قبل از دانشگاه و هم آموزش بعد از دانشگاه؛ قبل از انقلاب تعداد افرادی که دارای سواد بودند بسیار محدود بود در حالی که بعد از انقلاب به سرعت تعداد باسوادان در کشور گسترش یافته و در حال حاضر حدود 88 درصد در کشور باسواد هستند.

وی با اشاره به اینکه در حوزه دانشگاهی هم رشد بعد از انقلاب ایران زبانزد و قابل احترام است افزود: چون دولت منابع مالی زیادی نداشت، دانشگاه آزاد توانست خدمت بزرگی به جامعه انجام دهد و سطح علمی کشور را به شدت بالا ببرد و در مجموع در روند علمی کشور جهشی خوب را بوجود آورده است که قابل تقدیر است .

خبرنگار: ندا فراهانی

کد خبر: 904665

وب گردی

وب گردی