بازنگری در قانون پژوهشی تا 6 ماه آینده به وزیر ابلاغ می‌شود/ پژوهش باید کاربردی محور باشد

معاون وزیر نفت در امور مهندسی و پژوهشی صنعت نفت اگر در فناوری حرکت جدی نداشته باشیم در فراز و نشیب‌های بین‌المللی دچار نقض می‌شویم. اکنون که فضا تا حدی بهتر شده باید با اراده آهنین در زمینه خودکفایی در همه عرصه‌ها از جمله فناوری کوشش کنیم تا به موفقیت قابل قبول از نظر دانش روز دنیا برسیم.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ حبیب‌الله بیطرف در مراسم افتتاح درایو دور متغیر در مرکز انتقال نفت ری/ شاهرود، اظهار کرد: این پروژه به دلیل تکنولوژی بالا در سیستم‌های انتقال نقش مهمی در انتقال فرآورده و نفت خام می‌تواند داشته باشد.

او با بیان این‌که این پروژه با پژوهش‌های بومی و وابسته به جهاد دانشگاهی انجام شده است، گفت: این موضوع نشان می‌دهد محققین ما توان کسب دانش فنی را پیدا کرده و قابلیت انجام فعالیت‌ها را دارند.
بیطرف تصریح کرد: موضوع پژوهش و توسعه فناوری در وزارت نفت امری جدی است و خوشبختانه در چهار شرکت زیرمجموعه وزارت نفت این اهداف دنبال می‌شود، این پروژه‌ها به صورت سالانه تعریف و تامین مالی می‌شود و نتیجه آن بلافاصله در صنعت نفت استفاده می‌شود.

معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری با تاکید بر این‌که موضوع پژوهشی و توسعه فناوری در وزارت نفت یک موضوع جدی است، تصریح کرد: بخش‌های مختلف صنعت نفت از جمله شرکت ملی نفت، شرکت ملی گاز، شرکت ملی پالایش و پخش و شرکت ملی پتروشیمی به این موضوع عنایت دارند.

بیطرف با بیان این‌که رویکرد خوبی در حوزه پژوهش و فناوری در صنعت نفت جاری است، افزود: البته نظام جامعه پژوهش و فناوری دچار اشکالاتی از جمله تمرکزگرایی شدیدی است، پیش از این تصویب پروژه‌ها باید فرآیندی طولانی طی می‌کرد.

او ادامه داد: برای تسهیل این موضوع اوایل امسال بخشنامه‌ای صادر شد که طبق آن پروژه‌های پژوهشی از نظر حجم ریالی سطح‌بندی شدند. براین اساس پروژه‌ها تا سه برابر سقف معاملات میانی در شرکت‌های فرعی و تا ۱۰ برابر آن در شرکت‌های اصلی قابل انجام است.

معاون وزیر نفت درامور مهندسی، پژوهش و فناوری با بیان این‌که علاوه بر تفویض اختیار مشکلات دیگری در نظام‌نامه وجود داشت، گفت: به همین دلیل تصمیم گرفتیم نظام‌نامه را بازنگری کنیم و احتمالا تا شش ماه آینده نظام‌نامه جدیدی ابلاغ می‌شود و تسهیلات بیشتری ارائه خواهد شد.

بیطرف با تاکید بر این‌که هدف اصلی کاربردی بودن پژوهش است، اظهار کرد: پژوهش باید کاربردی محور باشد و شرکت‌ها صاحب صلاحیت لازم باشند و با استفاده از نوآوری بتوانند اهداف پژوهشی را محقق کنند.

او در ادامه گفت: در سال‌های گذشته شاخصی برای فعالیت پژوهشی تعریف شده بود و هر شرکت موظف بود یک درصد از منابع خود را صرف پژوهش کند که اقدام مثبتی بود، اما این عبارت در قانونی که برای برنامه پنج ساله نوشته شده به صورت دقیق عنوان نشده است و باعث شده محدودیت‌هایی در تخصیص منابع مالی برای پژوهش ایجاد شود.

معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری تاکید کرد: اگر در بخش پژوهش فعالیت جدی نداشته باشیم دچار نقص و مشکلات می‌شویم، در شرایط فعلی باید اراده آهنین برای خودکفایی در همه عرصه‌های کشور داشته باشیم.
او گفت: در سال‌های گذشته شاخصی برای پژوهش تعریف شده بود که بر این اساس باید یک درصد از منابع جاری صرف پژوهش می‌شد که کارا هم بود اما در قانون دائمی برنامه پنج‌ساله عبارت دقیق نیست و محدودیت در تخصیص منابع مالی به وجود می‌آید. به این ترتیب که یک درصد بودجه غیر عملیاتی شرکت که محدود نیز هست به امر پژوهش اختصاص می یابد. اگر پژوهش با این فرض راهبری شود لطمه می‌بیند.

بیطرف درادامه اظهار داشت: در هر صورت خوشبختانه در پروژه فناوری کارهای ارزشمندی در جریان و رو به گسترش است و با توجه به اینکه ما با محدودیت بین‌المللی مواجه بوده و همچنین در مسیر اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی هستیم راهی جز توانمندسازی فناوری و پژوهش نداریم.

او تاکید کرد: اگر در فناوری حرکت جدی نداشته باشیم در فراز و نشیب‌های بین‌المللی دچار نقض می‌شویم. اکنون که فضا تا حدی بهتر شده باید با اراده آهنین در زمینه خودکفایی در همه عرصه‌ها از جمله فناوری کوشش کنیم تا به موفقیت قابل قبول از نظر دانش روز دنیا برسیم.

مراسم بهره‌برداری از پروژه VFD جهاد دانشگاهی در شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران صبح امروز با حضور طیبی، رییس جهاد دانشگاهی و بیطرف معاون امور مهندسی، پژوهش و فناوری وزیر نفت برگزار شد.

در این پروژه که به همت متخصصان پژوهشکده برق جهاددانشگاهی صورت گرفته است، گروه پژوهشی منابع تغذیه صنعتی جهاد دانشگاهی موفق به شکستن انحصار شرکت‌های بزرگ خارجی نظیر siemens و ABB در حوزه سیستم کنترل دور الکتروموتورهای ولتاژ متوسط شده‌اند.

این طرح با هدف اصلی "دستیابی به دانش فنی طراحی و ساخت سیستم کنترل دور موتورهای ولتاژ متوسط توان بالا ( 6 کیلو ولت و 1500 کیلو وات ) " مورد نیاز در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی و... با حمایت و همکاری بخش پژوهش و فناوری شرکت خطوط لوله ومخابرات انجام شده است.

تکنولوژی مبدل‌های چندسطحی صنعتی برای کنترل الکتروموتورهای به کار رفته در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، صنعت سیمان، صنایع نیروگاهی، صنعت حمل و نقل ریلی برون شهری و درون شهری، صنایع فلزی و ... که پیش از این در دست معدود شرکت‌های بزرگ خارجی نظیر siemens و ABB بود که با تلاش محققان جهاد دانشگاهی واحد علم و صنعت و پس از دستیابی به دانش فنی آن، این هفته و مقارن با ایام دهه فجر عملاً در تاسیسات نفتی شهرری وارد مدار شده و به طور چشمگیری موجب صرفه‌جویی در مصرف انرژی فن‌ها و پمپ‌های پرقدرت خواهد شد.

امکان کنترل دور در موتورهای الکتریکی در حال بهره‌برداری در صنعت مزیت فوق العاده‌ای است که علاوه بر کنترل دقیق، فرآیند بهره‌وری انرژی بسیار بالایی را در پی دارد؛ یعنی اگر برای یک فرآیند مانند انتقال نفت به کنترل دبی انتقالی مثلا به میزان 50 درصد مقدار نامی نیاز باشد، در حال حاضر این کار با موتورهای دور ثابت و باز و بسته کردن شیرهای مکانیکی انجام می‌شود که علاوه بر ضربات و مشکلات مکانیکی، اتلاف انرژی بسیاری بالایی دارد؛ ولی با داشتن سیستم کنترل دور موتور علاوه بر راه‌اندازی نرم موتور و پمپ که عمر تجهیزات را فوق‌العاده افزایش می‌دهند، می‌تواند مصرف انرژی را به میزان 25 درصد حالت دور ثابت تقلیل دهد و 75 درصد صرفه جویی انرژی را فراهم کند.

ساخت این نوع مبدل‌ها در دنیا در انحصار چند شرکت چند ملیتی است که به علت مصارف دوگانه این نوع سیستم کنترل‌ها و محدودیت‌های تحریمی کشور در اختیار ایران و صنایع مربوطه قرار نمی‌گرفت. با دانش بدست آمده در این طرح هم اکنون جهاد دانشگاهی توانایی ساخت مبدل‌های کنترل دور موتورهای الکتریکی تا توان 5 مگا وات به صورت ماژولار را پیدا کرده است.

این پروژه در شاخه برق، الکترونیک و کنترل از فناوری‌های نوین است که در آن با موتورهای الکتریکی با توان و ولتاژ بالا، پردازنده‌های سریع نوع DSP، کلیدهای الکترونیک قدرت جدید مانند IGBT ولتاژ بالا و ایزولاسیون فیبر نوری سر و کار دارد. از طرفی سازندگان این محرکه‌ها نیز تکنولوژی این نوع محرکه‌ها را به علت کاربری دوگانه در اختیار سایرین قرار نمی‌دهند و در ایران نیز تاکنون کسی این طرح را در این رنج قدرت و ولتاژ اجرا نکرده است. نتایج حاصل از این طرح در تمام پروژه‌های صنعتی بزرگ جدید مورد نیاز است.

این مراسم با حضور طیبی – رییس جهاد دانشگاهی، صادق آبادی – مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش و جعفری‌نسب – مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران برگزار شد.

401

کد خبر: 904738

وب گردی

وب گردی