تاثیر نرخ ارز بر بازار موبایل/ رکود در بازار جا خوش کرد

درستی با تاکید بر این که افزایش قیمت موبایل ناشی از نوسان نرخ دلار است گفت: کاهش قدرت خرید مردم موجب رکود در بازار موبایل شده است.

ابراهیم درستی رییس اتحادیه فروشندگان گوشی تلفن همراه در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز با اشاره به اجرای طرح رجیستری و تاثیر آن بر بازار گفت: در ابتدای اجرای این طرح، برند اپل که سهم 13 درصدی از بازار را دارد، مشمول اجرا شد و سه برند دیگر سهم یک یا دو درصدی را دارند.

او افزود: در بازار سهم عمده متعلق به برند سامسونگ با سهم 50 درصدی است و سایر برندها مانند موتورالا و ال جی و هواوی داراری سهم کمتری هستند اما در کل سهم سه برند ال جی، هواوی و سامسونگ بین 70 تا 80 درصد است .

نایب رییس اتاق اصناف ایران با اشاره به این که ارزش قیمت گوشی تلفن همراه وابسته به قیمت دلار است، تصریح کرد: در ماه های اخیر دلار نوسان بسیاری را تجربه کرده و قیمت آن افزایش یافته است و وارد کننده باید بر مبنای قیمت روز دلار، گوشی را به کشور وارد کند.

او تاکید کرد: افزایش قیمت گوشی تلفن همراه ربطی به اجرای طرح رجیستری ندارد و دلیل آن نوسان قیمت دلار است و ما از اجرای طرح رجیستری استقبال می کنیم؛ چرا که سالی دو هزار میلیارد تومان سود قاچاقچی رقم هنگفتی است و چه بهتر که این رقم از مبادی رسمی به جیب دولت برود.

درستی ادامه داد: طرح رجیستری جلوی قاچاق گوشی تلفن همراه را می‌گیرد اما درخواست ما از وزیر ارتباطات این است که گوشی هایی که قبل از 14 آذر سیم کارت خورده و دست مصرف کننده است نیز شامل طرح رجیستری شود و همچنین گوشی هایی که در واحد های صنفی یا دست مصرف کننده است تکلیف آنها روشن شود چرا که یک فروشنده قاچاقچی نیست و در شرایطی که بیش از 90درصد گوشی های تلفن همراه به صورت قاچاق به کشور وارد می‌شد و در بازار بیش از 40 میلیون گوشی تلفن قاچاق وجود داشت، اکنون طوری عمل نشود که تنها واحدهای صنفی یا مردم متضرر شوند .

او تاکید کرد: سود اصلی را قاچاقچیان بردند و در این بخش سود فروشنده ها ناچیز بوده، ضمن این‌ که بازار در دو سال اخیر با رکود مواجه بوده است.

400

کد خبر: 904910

وب گردی

وب گردی