گزینه اول برای فرمانداری تبریز منتفی شد/عدم توسعه‌ مطلوب استان باید آسیب شناسی شود

استاندار آذربایجان شرقی در خصوص تأخیر ایجاد شده در روند انتخاب فرماندار تبریز، گفت: تبریز تا 10 دی فرماندار داشت و برخی اخبار منتشر شده مبنی بر این‌که «تبریز ماه هاست فرماندار ندارد» اشتباه است، گزینه اول ما برای فرمانداری تبریز منتفی شده که گزینه‌ی دیگری را به وزارت کشور معرفی کرده‌ایم.

به گزارش ایسکانیوز، مجید خدابخش در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به تدوین سند تدبیر توسعه آذربایجان شرقی با 41 هسته‌ی کلیدی، اظهار کرد: این سند توسط اساتید دانشگاهی و کارشناسان دستگاه‌های اجرایی تدوین شده و نشانگر محورهای توسعه‌ی تمامی شهرستان‌های استان است که متأسفانه بخشی از آن اجرا نشده است؛ به همین دلیل اکنون این سند بازبینی شده و در 12 هسته‌ی کلیدی تدوین شده است که ضرورت دارد پروژه‌هایی در این راستا تدوین کرده و از دانشگاه‌ها و یا شرکت‌های خصوصی برای پایش میزان تحقق این سند استفاده کنیم.

استاندار آذربایجان شرقی ضمن تبریک فرا رسیدن دهه‌ی فجر، گفت: امیدوارم خداوند توفیق محقق کردن منویات بنیان‌گذار کبیر جمهوری اسلامی ایران را به ما اعطاء کند تا برای خون شهدای انقلاب و شهدای بعد از تشکیل نظام جمهوری اسلامی ایران پاسخ مناسبی دهیم.

وی با بیان این‌که بعد از فاصله‌ی 16 ساله بار دیگر توفیق خدمت‌گذاری در آذربایجان شرقی را به دست آورده‌ام، عنوان کرد: باتوجه به این‌که زمانی معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی بودم، با شهرها و روستاهای این استان آشنا هستم. آن زمان برق رسانی به روستاها و احداث جاده‌های روستایی اصلی‌ترین دغدغه‌ی مدیریت استان بود.

عدم توسعه‌ مطلوب استان باید آسیب شناسی شود

خدابخش با بیان این‌که در طول چهار ماه گذشته هر هفته از شهرستان‌ها و پروژه‌های مختلف استان بازدید کرده و در جریان آخرین وضعیت آن‌ها قرار گرفته‌ام، اظهار کرد: باید عدم توسعه‌ی مطلوب استان را آسیب شناسی کنیم تا این روند ادامه نیابد، به عنوان نمونه مترو تبریز و خط آهن میانه – تبریز سال 1380 شروع شده ولی متاسفانه به پایان نرسیده‌اند، شاید کمبود منابع مالی یکی از دلایل این روند کند در احداث پروژه‌ها باشد، اما توجیه مناسب نیست؛ چرا که در دنیا علمی برای مدیریت پروژه و اتخاذ تصمیمات برای رفع مشکلات آن وجود دارد.

وی تأکید کرد: قرارداد خط دو مترو تبریز سال 89 به ارزش 550 میلیارد تومان منعقد شده اما این پروژه مسکوت مانده است، اکنون برای اتمام این پروژه 2200 میلیارد تومان نیاز است، این تفاوت رقم با سال 89 را چگونه حل کنیم؟ طبق قانون، شورای عالی فنی در تهران مسئول این موضوع است که هفته‌ی گذشته با تلاش زیاد مصوبه‌ی فعال شدن دوباره این پروژه را دریافت کردیم.

تاکید بر ضرورت حمایت از سرمایه گذاران

استاندار آذربایجان شرقی در ادامه با تاکید بر ضرورت حمایت از سرمایه‌گذاران، گفت: باید نحوه‌ی تعامل، صحبت با سرمایه‌گذار را بلد بوده و با توجیه اقتصادی و مبانی مالی پروژه آشنا باشیم و در صورت نیاز دوره‌های آموزشی را به این منظور برگزار کنیم.

وی ادامه داد: باید مشکلات بخش خصوصی را ریشه‌یابی و برطرف کنیم. در احداث راه، مدرسه، بیمارستان و تامین برق استان هم می‌توان از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کرد، این فرهنگ در وزارت نفت و بخشی از وزارت نیرو اجرا شده است.

خدابخش با تاکید بر استفاده از تسهیلات کشورهای خارجی و فایناس، بیان کرد: دولت پول کافی برای تامین مالی و اجرایی شدن تمام پروژه‌ها را ندارد؛ از این رو باید با اتخاذ تدبیری به منظور حمایت از سرمایه‌گذار، از صندوق‌های بین‌المللی استفاده کنیم؛ استانداری آذربایجان شرقی قصد دارد با تاسیس «واحد دفتر پیگیری‌های ویژه»، وضعیت پروژه‌های مختلف استان را رصد کند تا هیچ پروژه‌ای ناتمام نماند و مردم و سرمایه‌گذاران نیز ناامید نشوند. برای جلب اعتماد سرمایه‌گذاران، سرنوشت پروژه‌های مبهم باید شفاف شود و واحدهای موجود را نیز توسعه دهیم.

دستگاه‌های مورد استفاده در واحدهای صنعتی به‌روز نیستند

خدابخش در ادامه با بیان این که دستگاه‌های مورد استفاده در واحدهای صنعتی ما به‌روز نیستند، عنوان کرد: مشکلی در صنعت نداریم و تنها مشکل ما، به روز نبودن تکنولوژی است. برخی واحدهای صنعتی در استان ۳۵ سال است که دستگاه‌هایشان را به روز نکرده‌اند، چنین واحدهایی آینده‌ای جز مشکلات مالی و تعطیلی ندارند.

خدابخش با اشاره به این که مبنای توسعه‌ی هر شهری فرهنگ است، تاکید کرد: فرهنگ تعامل، خیرخواهی و فرهنگ ترجیح منافع جمعی به منافع فردی از جمله راهکارهای توسعه است که باید در ادارات و جامعه نهادینه شود.

وی با تاکید بر حمایت از ایده‌های خلاقانه جوانان مستعد استان، تصریح کرد: به منظور عملی شدن ایده‌های فناورانه و نوآرانه‌ی جوانان نیز می‌توان از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی بهره‌مند شد و به روش مشارکتی، ایده‌ها را تجاری‌سازی کرد. طرح‌ها و اپلیکیشن‌هایی مانند snap که بیش از هزار میلیارد تومان در بورس قیمت‌گذاری شده است، در ابتدا یک ایده بودند که اکنون بدون هیچ دارایی حقیقی و به طور کاملاً مجازی به جایگاه امروزی رسیده است.

استاندار آذربایجان شرقی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر به کارگیری مجدد بازنشسته‌ها در دستگاه‌های دولتی، عنوان کرد: طبق قانون به کارگیری بازنشستگان در دستگاه‌های اجرایی منع قانونی دارد که مقامات نظیر رئیس جمهور، سفراء، استانداران و ... و جانبازان بالای 25 درصد از این قانون مستثناء هستند.

تلاش نمایندگان استان برای افزایش بودجه تبریز 2018

وی در خصوص ردیف بودجه‌ی «تبریز 2018» در لایحه‌ی بودجه‌ی سال 97، گفت: 10 میلیارد تومان برای این رویداد در لایحه‌ی بودجه‌ی سال 97 در نظر گرفته شده که نمایندگان استان برای افزایش بودجه، در کمیسیون تلفیق رایزنی می‌کنند. برای میزبانی از این رویداد به دنبال معرفی ویژگی‌های تبریز و جذب گردشگر هستیم که برگزاری رویدادهای بین المللی نظیر جام جهان پهلوان تختی به میزبانی تبریز یکی از این روش‌ها برای جذب گردشگر و مطرح کردن نام تبریز در سطح جهانی است.

استاندار آذربایجان شرقی در رابطه با بودجه‌ی دریاچه ارومیه، گفت: احیای دریاچه‌ از طریق 27 روش یکی از پروژه‌های مهم ملی است که بخشی از این روش‌ها نیازمند منابع مالی است؛ به عنوان نمونه برای انتقال آب از رودخانه‌ی زاب به دریاچه ارومیه 34 کیومتر تونل احداث می‌شود که امسال و سال گذشته 700 میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شده و 800 میلیارد تومان هم نیاز است.

وی با بیان اینکه خرید حقابه برخی چاه‌های مجوزدار در اطراف دریاچه ارومیه در برنامه قرار داشته که نیازمند منابع مالی است، گفت: براساس جلساتی با آقای کلانتری و جهانگیری مجوز استفاده از فاینانس دو میلیارد دلاری برای دریاچه ارومیه صادر شده و در کنار استفاده از این منابع مالی، الگوی کشت نیز در اطراف دریاچه باید تغییر یابد و با احداث تصفیه‌خانه هم فاضلاب شهرهایی نظیر تبریز، آذرشهر و ... به دریاچه‌ی ارومیه سرازیر شود.

گزینه اول ما برای فرمانداری تبریز منتفی شده

خدابخش در خصوص تأخیر ایجاد شده در روند انتخاب فرماندار تبریز، گفت: تبریز تا 10 دی فرماندار داشت و برخی اخبار منتشر شده مبنی بر این‌که «تبریز ماه هاست فرماندار ندارد» اشتباه است، گزینه اول ما برای فرمانداری تبریز منتفی شده که گزینه‌ی دیگری را به وزارت کشور معرفی کرده‌ایم.

وی در خصوص حل مشکلات خانواده‌های داغدار حادثه‌ی «قطار تبریز – مشهد»، اظهار کرد: بارها در خصوص این پرونده نامه نوشته و موضوع را پیگیری کرده‌ایم که روال اداری رسیدگی به این پرونده همچنان ادامه دارد.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان این‌که دستگاه‌های دولتی هیچ‌گونه استخدام جدید ندارند، گفت: به دانشگاه‌ها به ویژه دانشگاه علوم پزشکی و اداره‌کل آموزش و پرورش توصیه کرده‌ایم که از بانوان هم در سمت‌هایی نظیر «معاون» استفاده کنند.

خدابخش در خصوص راه افتادن کمپین «نامه به مقام معظم رهبری برای احیای دریاچه ارومیه»، اظهار کرد: بنده را هم در این کمپین عضو کردند و این دغدغه‌ی مردم برای بنده حایز اهمیت بوده و از این کمپین به طور کامل حمایت می‌کنم.

خدابخش در خصوص ادعای خبرنگاری مبنی بر «از بین رفتن 2500 اصله درخت برای تکمیل خط آهن میانه – تبریز»، گفت: تا چند ماه آتی ریل به بستان آباد رسیده واینجا بحثی مبنی بر اتصال این خط آهن به مترو تبریز و یا احداث مسیر اتصال آن به ایستگاه راه‌آهن مطرح است که برای تکمیل آن حتماً درختان را به جای دیگر منتقل کرده و اجازه‌ی از بین رفتن فضای سبز را نمی‌دهیم.

استاندار آذربایجان شرقی در ادامه آلودگی هوا را یکی از مشکلات اصلی تبریز اعلام کرد و گفت: تبریز بعد از تهران دومین شهری است که طرح LEZ را علی‌رغم فشارها اجرا کرد و اجرای پروژه‌های برای کاهش آلودگی پالایشگاه، پتروشیمی و نیروگاه، برنامه‌ریزی برای توزیع سوخت یورو ۵، توسعه‌ی فضای سبز، تکمیل خط یک مترو و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی با خرید ۳۰۰ دستگاه اتوبوس برنامه‌ی مدیریت استان برای کاهش آلودگی هوای تبریز است.

خدابخش در واکنش به آلوده بودن چمن‌های وارده از ترکیه به منظور نصب در ورزشگاه یادگار امام (ره) تبریز و برگردانده شدن آن از گمرک، بیان کرد: اگر چمن‌ها واقعا به آفت آلوده بود، این مشکل به وسیله ماده یا تبصره‌ای حل می‌شد؛ به طوری که اگر مسئولان ذیربط می‌خواستند، می‌توانستند این مشکل را برطرف کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر ضرورت حفظ زبان مادری، گفت: توضیح مطالب فارسی به زبان مادری در مدارس باید مورد توجه قرار گیرد. برخی از دانش آموزان ما حتی قادر نیستند آنچه را که می‌خوانند به زبان مادری توضیح دهند.

استاندار آذربایجان شرقی در ادامه در خصوص مشکلات فرهنگی استان و نبود سالن‌های استاندارد سینما و تئاتر، اظهار کرد: به منظور تشویق شهروندان به تماشای تئاتر قرار است «تئاتر موزیکال حیدر بابا» که در سال ۷۴ اجرا می‌شد، هفته‌ای دو بار در تبریز اجرا شود. باید مردم را به تماشای تئاتر عادت دهیم و سپس سالن‌های تئاتر را استانداردسازی کرده و از آن پشتیبانی کنیم.

استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر فرهنگ و تاریخ غنی تبریز ادامه داد: برای بهره‌مندی گردشگران و بازدیدکنندگان در تبریز ۲۰۱۸ موزه‌ها باید دو شیفته فعال باشند و راهنمایان و توضیح‌دهندگان نیز نقش خود را به درستی ایفا کنند. همچنین دانشگاه ربع رشیدی افتخار بزرگی برای شهر تبریز است که باید از نظر فرهنگی مورد توجه قرار گیرد.

خدابخش در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر نقش فضای مجازی درپخش حقایق و اتفاقات روزمره خاطرنشان کرد: مدیران ما همگی باید در فضای مجازی فعالیت داشته و حقایق را با صداقت تمام از این طریق نیز به مردم بیان کنند.

«محمد صادق پورمهدی»، معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی نیز در این نشست با بیان این که سوژه‌های خبرنگاران در فضای مجازی، سوژه‌ی پیگیری برای مسئولان نیز است، بیان کرد: خبرنگاران چشم بینای ما هستند و باید در راستای توسعه تلاش کنند.

901

کد خبر: 904967

وب گردی

وب گردی