ایجاد رشته های متناسب با نیاز کشور با اجرای طرح آمایش آموزش عالی

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: با اجرای طرح آمایش آموزش عالی رشته های تحصیلی متناسب با نیازهای کشور بازمهندسی یا ایجاد می شوند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر علیرضا رهایی در جلسه شورای گسترش دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: این شورا به منظور بررسی و تصویب طرح آمایش و بازمهندسی، فراهم کردن بستر مناسب برای گسترش رشته های تحصیلی، تدوین برنامه های راهبردی، تعیین چشم انداز و اهداف در جهت ایجاد رشته های جدید تشکیل شده است.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی داشگاه آزاد اسلامی، توسعه هدفمند مراکز دانشگاهی و هماهنگی با شورای گسترش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را از اهداف دیگر شورای گسترش دانست و افزود: تطبیق و اجرای ضوابط و مقررات دانشگاه در خصوص ایجاد واحدها، رشته ها و صدور مجوزها، جابه جایی رشته ها در واحدها و مراکز آموزشی، نظارت بر حسن اجرای ضوابط و تدوین دستورالعمل اجرایی از وظایف شورای گسترش است.

وی به ارائه گزارشی از عملکرد شورای گسترش دانشگاه آزاد اسلامی از ابتدای سال 95 پرداخت و افزود: بررسی 25 مورد درخواست تصویب دانشکده واحدهای دانشگاهی، تعیین شاخص های امکان ایجاد دانشکده، تعیین شاخص های مربوط به چگونگی تبدیل مراکز آموزشی به واحد مستقل و بررسی شاخص های مربوط به واگذاری رشته های واحدهای دانشگاهی به مراکز تحت پوشش از اقدامات صورت گرفته است.

دکتر رهایی، اخذ مصوبه 996 رشته / محل از شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین ارزیابی و ممیزی هشت هزار و 130 رشته/ محل های دانشگاه آزاد اسلامی را از دیگر اقدامات برشمرد.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: همچنین دستورالعمل حداقل شرایط و ضوابط ایجاد دانشکده های عمومی و تخصصی تدوین شده است.

وی به طرح تعاون استانی اعضای هیأت علمی در دانشگاه آزاد اسلامی اشاره و تصریح کرد: از طرح تعاون استانی به طرح تعاون منطقه ای رسیده ایم و یک گام جلو رفته ایم و خوشبختانه با استقبال خوبی روبه رو شده است.

دکتر رهایی با تأکید بر محدود کردن رشته های مشابه در واحدهای مشابه و همجوار، گفت: با اجرای طرح آمایش آموزش عالی واحدها، مراکز آموزشی و رشته های تحصیلی متناسب با نیازهای کشور، امکانات و مزیت های اقتصادی و اجتماعی استان ها و شهرستان های کشور بازمهندسی یا ایجاد می شوند. همچنین براساس مهندسی مجدد رشته ها، ساماندهی اعضای هیأت علمی نیز به مورد اجرا گذاشته خواهد شد.

در این جلسه مقرر شد مطالعات تطبیقی به منظور ایجاد دانشکده های جدید که امکان توسعه مجموعه های بین رشته ای را فراهم می سازد در دستور کار قرار گیرد.

همچنین بر اجرای فرآیندهای آموزشی در واحدهای مختلف نظارت صورت گیرد و طرح تعاون منطقه ای و طرح آمایش آموزش عالی اجرا و توسعه یابد و نتایج آن ارزیابی شود.

بازنگری آیین نامه رکود و اضافه کردن سهم فعالیت های تحقیقاتی برای اعضای هیأت علمی از دیگر مصوبات جلسه شورای گسترش دانشگاه آزاد اسلامی بود.

202

کد خبر: 904971

وب گردی

وب گردی