واعظ آشتیانی: فضای فوتبال ایران مسموم است/ در فدراسیون، باندبازی و قبیله‌گرایی وجود دارد/ ادبیات علی کریمی درست نیست

مدیرعامل سابق باشگاه استقلال گفت: باید ادبیات مناسبی باشد که اثرگذار شود و افکار عمومی بپسندند. این نکته را به یاد داشته باشیم که دفاعِ بد از حق، یک آفت است.

به گزارش ایسکانیوز، حواشی اخیر فوتبال و درگیری تاج و کریمی بهانه ای بود تا پای صحبت های آشتیانی بنشینیم که در ذیل ماحصل این گفت و گو را می خوانید:

* فضای کنونی فوتبال ایران را با توجه به اتفاقات اخیر، چگونه ارزیابی می‌کنید؟

فضای فوتبال ایران، مسموم است و این فضا باید با تغییر و تحولاتی که مجمع فدراسیون فوتبال انجام می‌دهد، اصلاح و ترمیم شود. این کار شاید امیدواری ایجاد کند که باند بازی و قبیله‌گرایی تمام شده و فضای فوتبال، یک فضای مناسب نسبی برای حضور افرادی شود که از کارآمدی برخوردارند و این اتفاق کمک کرده و فوتبال را به سمت و سوی حرفه‌ای بودن، اخلاق‌مداری، پیشرفت و توسعه هدایت کند. فضای امروز، فضایی نیست که امیدوار به آینده باشیم تا این فوتبال به لحاظ مدیریتی، پیشرفت کند.

* یعنی باید در مجمع فدراسیون فوتبال تغییر و تحولاتی ایجاد شود؟

بله، وظیفه مجمع فدراسیون فوتبال است که فضا را تغییر دهد. اتفاقات رنگارنگی از ضعف مدیریت مجموعه فدراسیون فوتبال حادث شده؛ اتفاقاتی که از بُعد داخلی و بین‌المللی، ناتوانی در اداره فدراسیون فوتبال را نشان می‌دهد، بنابراین جزو وظایف مجمع است که ورود کند ولی تا کنون دیده‌ایم مجمع فدراسیون فوتبال، سکوت کرده و تنها تماشاگر بوده است اما مطمئن باشند مجمع فدراسیون فوتبال باید در آینده پاسخگوی افکار عمومی هم باشد. هر چند خودم اعتقاد دارم برخی از اعضای مجمع عمومی وابسته به همان باند و قبیله هستند.

* علی کریمی در ماه‌های اخیر علیه مهدی تاج، مواضع تندی گرفته است. در این ماجرا به کدام طرف حق می‌دهید؟

من منتقد مدیریت مجموعه ورزش کشور از جمله فوتبال هستم ولی در عین حال نباید انصاف را زیر سؤال ببریم. زمانی انتقاد معنای انتقام پیدا می‌کند و زمانی دیگر معنای اصلاح پیشنهاد برای انتقاد سازنده دارد. اگر بخواهیم حرمت‌شکنی کنیم و با استفاده از الفاظ نامناسب، انتقاد کنیم، دیگر نامش انتقاد نیست. برخورد باید شایسته بوده تا هم ظرافت کارشناسی درونش باشد و هم راهکار ارائه بدهیم. اگر بخواهیم احیانا با الفاظ رکیک انتقاد کنیم، نه اثرگذاری دارد و نه انصاف اقتضا می‌کند که این‌گونه صحبت کنیم. خودم اعتقاد دارم رفتار باید مناسب باشد، هر چند که پیش می‌آید فردی حرف حق را می‌زند ولی چون با ادبیات مناسب، صحبت نمی‌کند، اثربخشی ندارد.

* پس شما معتقدید ادبیات علی کریمی باید بهتر شود؟

باید ادبیات مناسبی باشد که اثرگذار شود و افکار عمومی بپسندند. این نکته را به یاد داشته باشیم که دفاعِ بد از حق، یک آفت است. پس باید دفاع از حق، یک دفاع فکورانه، منطقی و اثرگذار باشد.

* به نظر شما اگر امروز مهدی تاج و اعضای کنونی فدراسیون فوتبال بروند، همه چیز درست می‌شود؟

وقتی می‌گویم باند، گروه و قبیله شکل گرفته، یعنی برخی از رؤسای هیأت‌ها هم نقش دارند. نباید قضیه را صرفا از شاخ و برگ شروع کرد. این اصلاحات باید از ریشه صورت بگیرد. برخی از اعضای هیأت‌های استان‌ها خودشان در این باند و گروه، نقش ایفا می‌کنند، این نکته بسیار حائز اهمیت است. اگر بناست اصلاحاتی انجام شود، باید یک اصلاحات منطقی و اصولی باشد و افرادی چارچوب فدراسیون فوتبال را تشکیل بدهند که هدف و دغدغه‌شان، بهبود، پیشرفت و توسعه باشد. لذا افراد ناکارآمد و افرادی که زیاد حرف می‌زنند و عمل نمی‌کنند، نمی‌توانند در پیشرفت یک مجموعه اثرگذار باشند. نکته دیگری را هم نباید فراموش نکنیم که البته جای تأسف دارد؛ فردی که در گذشته‌ها روزنامه‌ای داشت و این روزنامه، زردنویس بوده و دور از اخلاق عمل می‌کرده، امروز خودش در مجموعه فوتبال این مملکت تأثیرگذار شده است. این علامت‌های سؤال وجود دارد که چه اتفاقاتی رقم خورده و چنین افرادی امروز به چارچوب تصمیم‌گیری‌های فدراسیون فوتبال راه پیدا کرده‌اند.

* به خودتان برسیم. مدیران کارخانه فولاد مبارکه سپاهان، مذاکراتی با شما برای مدیرعاملی این باشگاه داشته‌اند؟

من هم خبر را شنیده‌ام و در حد اخبار رسانه‌ها اطلاع دارم. همان‌طور که اشاره کردم قصد انجام کار مدیریتی در فضای امروز را ندارم. البته ادعایی هم ندارم که فوتبال باید صددرصد سالم باشد. به هر حال، هر چیزی، نسبیتی دارد اما نسبت آلودگی‌ها به فوتبال ما باید کم باشد تا فضا برای یک کار مدیریتی اثرگذار، مهیا شود. چه التزامی وجود دارد که فردی، مدیر یک مجموعه شود و مفسده‌هایی که وجود دارند در جهت تخریب برنیایند؟

* صحبت پایانی شما را می‌شنویم...

تنها فوتبال این مشکلات را دارد بلکه برخی از رشته‌های دیگر ورزشی هم درگیر چنین مشکلاتی هستند. این مسئولیت متوجه شخص اول ورزش کشور است که باید تدابیر و رویه‌هایی را تعریف کند و پیش بگیرد که فضای ورزش، فضایی توأم با همدلی و پیشرفت باشد، نه این‌که هر کسی به عنوان مسئول وارد ورزش می‌شود، خودش هم همرنگ و هم‌نوای برخی از این جماعت شود.

600

کد خبر: 905058

وب گردی

وب گردی