هوای تهران در وضعیت قرمز قرار دارد/ گروه های حساس در منزل بمانند

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با بیان اینکه وضعیت هوای تهران در وضعیت قرمز قرار دارد، هشدار داد: گروه های حساس در منزل بمانند. 

به گزارش ایسکانیوز مهندس محسن فرهادی معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت درخصوص آلودگی هوا گفت: روز گذشته که معاون بهداشت وزارت بهداشت، از استانداری تهران درخواست کرد تا ضمن انجام سایر اقدامات، با دو ساعت تاخیر در شروع ساعات کار ادارات موافقت کند، شاخص آلودگی در مرز 200 AQI بود و این عدد وزارت بهداشت را ملزم می کند تا هشدار دهد، یعنی روز گذشته به وضعیت بنفش رسیده بودیم، اما براساس پیش بینی سازمان هواشناسی، سطح آلاینده ها به عدد 157 کاهش پیدا کرد، یعنی در شرایط اضطرار سطح پایین- قرمز- قرار داشتیم و در این شرایط اقدامات کمیته بحران شهر تهران کفایت می کند که این اقدامات مبنی بر کنترل خودروهای دودزا، طرح زوج و فرد وسایل نقلیه شخصی از درب منازل و تعطیلی مدارس بوده است.

وی افزود: وظیفه وزارت بهداشت ضمن دادن هشدار، اطلاع رسانی است و علاوه براینها، پایگاه های سیار اورژانس و هلال احمر در سطح شهر مستقر هستند.

مهندس فرهادی خاطرنشان کرد: در شرایط وضعیت قرمز اضطرار سطح پایین، توصیه ما این است که گروه های حساس جامعه، از قبیل افراد مبتلا به بیماری های قلبی و تنفسی، کودکان، سالمندان، بیماران دیابتیک، افرادی که فشارخون بالا دارند و زنان باردار، از فعالیت در خارج از منزل اجتناب کنند.

وی با بیان اینکه علاوه بر گروه های حساس، عموم مردم نیز باید از فعالیت طولانی و سنگین یا ورزش خارج از منزل خودداری کنند، تصریح کرد: از کمیته بحران نیز درخواست کردیم، مسابقات ورزشی نیز در فضای باز برگزار نشود.

مهندس فرهادی درخصوص تاثیرات زیست محیطی آلودگی هوا گفت: آلودگی هوا علاوه برنکاتی که ذکر شد، ضرر زیست محیطی و ضررهای اقتصادی نیز به همراه دارد، اخیرا آلودگی های هوا با باران های اسیدی همراه نبوده است، این باران های اسیدی مواد آلاینده را شسته و به سفره های آب زیرزمینی آسیب می زند و درنهایت آب شرب را آلوده می کند، از طرفی نمای ساختمان ها را نیز خراب کرده و محصولات کشاورزی نیز به تبع آن با روان شدن سیلاب های آلوده آسیب می بینند که خوشبختانه در این آلودگی ها بارندگی اسیدی نداشتیم و این ضررهای زیست محیطی کمتر بوده و آلودگی هوا بیشتر به ضررهای انسانی دامن زده است.

وی گفت: طبق اعلام سازمان هواشناسی با افزایش سرعت باد، سطح آلاینده ها کاهش پیدا خواهد کرد.

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: در سال جاری تهران 12 روز پاک داشته است.

مهندس فرهادی تاکید کرد: توصیه می شود، از دو نوع ماسک N95 و FFP2 استفاده شود تا افراد کارهای ضروری خارج از منزل را بتوانند انجام دهند. ماسک های معمولی مناسب نیست، زیرا از ماسک باید به گونه ای استفاده شود که کاملا بر صورت منطبق باشد و تنها راه تنفس فرد از طریق ماسک باشد و روزنه دیگری وجود نداشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه مردم از وسایل نقلیه شخصی استفاده نکنند، گفت: طبق برآوردهای سازمان هواشناسی، غلظت آلاینده ها در یکی دو روز آاینده کاهش پیدا خواهد کرد.

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در پایان خاطرنشان کرد: در طول سال اغلب کلانشهرها با پدیده آلودگی هوا مواجه هستند، اما درحال حاضر تهران بیشترین سطح آلاینده ها را در بردارد.

701

کد خبر: 905200

وب گردی

وب گردی