توسعه «عدالت فرهنگی» در اتاق شیشه‌ای ممکن می‌شود

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی با تأکید بر بسط عدالت فرهنگی و حرکت به سمت شفافیت فرهنگی گفت: فاصله فرهنگی موجود عادلانه نیست و مهمترین ویژگی این دوره از جشنواره فیلم فجر را تنوع و گوناگونی ژانرهای سینمایی عنوان کرد.

به گزارش ایسکانیوز از بنیاد سینمایی فارابی، حمایت بنیاد از برخی فیلم‌های حاضر در جشنواره سی و ششم، نیاز به ارائه تعریف تازه‌ای از فیلم فاخر، نقش بنیاد در تولید و توسعه فیلم‌های کودک و... از جمله موضوعاتی است که شاکله گفت‌وگوی ما با علیرضا تابش، عضو شورای سیاستگذاری جشنواره سی و ششم را شامل می‌شود.

در تقسیم بندی وظایف موسسات، حمایت و پشتیبانی از جشنواره بر عهده موسسه رسانه‌های تصویری است، اتفاقی که تا چند سال قبل جزو شرح وظایف فارابی محسوب می‌شد. نحوه حمایت فارابی از جشنواره ۳۶ به چه صورت است؟
بنیاد سینمایی فارابی تا سال ۸۹ به طور کاملاً مستقل، مسئولیت برگزاری جشنواره فیلم فجر را برعهده داشت. از سال ۹۰، مسائل و موارد پیشتیبانی این رویداد به مؤسسه رسانه‌های تصویری واگذار شد. بدیهی است، حسب تقسیم وظایفی که صورت گرفته، بنیاد سینمایی فارابی به طور مستقیم، جز در بخش جدید که امسال ایجاد شده "جشن بزرگ سیمرغ و پروانه ها" در امور اجرایی جشنواره دخالتی نخواهد داشت. البته در طول سال آثارى مورد حمایت بنیاد فارابی قرار گرفته اند که برخى از آنها در جشنواره حضور دارند، شخصا نیز به عنوان عضو شوراى سیاستگزارى جشنواره در جلسات شورا حضور و مشارکت دارم.

در دور جدید فعالیت‌های فارابی نحوه حمایت از فیلم‌ها تغییر کرده است. با این شیوه جدید فارابی چند فیلم در جشنواره دارد؟
طی ماههای گذشته، درخصوص نحوه و میزان حمایت‌های بنیاد، در شرایط جدید، اطلاع رسانی شده است اما، مشخصاً، در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر، بدون احتساب دو فیلم ارزشمند مستند که توانسته‌اند با تکیه بر توانایی‌ها و بضاعت‌ عوامل سازنده، در فهرست آثار مسابقه قرار بگیرند، بنیاد با حمایت مالی از ۶ اثر، نقش نسبتاً پر رنگی ایفا می‌کند. ۶ فیلم از مجموعه ۲۳ فیلم، حکایت از آن دارد که بنیاد، با توجه به محدودیت‌های مالی و تقاضاهای بی‌شماری که با آن مواجه بوده، توانسته، در حد مقبول، پاسخگوی گوشه‌ای از درخواست‌های فیلمسازان باشد.

از زمان حضور آقای مهندس حیدریان در سازمان سینمایی، دو واژه کلیدی در صحبت‎های وی وجود دارد، نهضت تولید محتوا و عدالت فرهنگی ، مشخصا فارابی در این زمینه چه وظایفی را بر عهده گرفته است؟
با حضور مهندس حیدریان در رأس سازمان سینمایی و تبیین سیاست‌های جدید حمایتی، فارابی با تکیه بر نیروهای کارشناسی خود از یکسو و بهره‌مندی از اساتید و خبرگان سینمایی از سوی دیگر، در صدد فراهم آوردن شرایط جدیدی است تا ضمن رعایت عدالت فرهنگی، مباحث زیرساختی و مهم سینمایی را که از جمله‌ی آن نهضت تولید محتواست، به طور جدی دنبال کنند.

راه اندازی شوراهای تخصصی در ارتباط با گونه‌های مختلف سینمایی و فعال کردن بخش گسترده‌تری از نخبگان سینمایی، فعالیت‌هایی هستند که نتایج سودمند آن را باید با گذشت زمان و به مرور شاهد باشیم.

طراحی و اجرای شیوه‌های نوین تامین مالی، بویژه در زمینه‌ ارائه‌ی وام‌ها، نشان از جدیت فارابی در موضوع عدالت فرهنگی است که این امر زمینه ساز تحقق این رویکرد می‌باشد. در فارابی باور ما بر این است که برای بسط عدالت فرهنگی راهی جز پایبندی به اصول در مکانیزم‌های توزیعی و حرکت به سمت شفافیت نیست و تمام تلاش خود را در این زمینه به کار گرفته‌ایم. فاصله فرهنگی موجود به هیچ وجه عادلانه نیست و در این موضوع باید در فکر ایجاد ساختارهای اساسی عادلانه بود.

نهضت تولید محتوا یک الزام برای شرایط فعلی سینمای کشور است و برای تحقق و گسترش آن باید شرایط نشر محتوا را تسهیل و از بسترهای نوین برای توزیع آن استفاده کرد. توجه به ایده‌های جدید در زمینه‌های تولید و توزیع و همچنین توجه به ویژگی‌های فرامکانی و فرازمانی فضای مجازی، بعنوان ارکان اصلی تحقق این نهضت می‌باشند. در حوزه نمایش خانگی سرعت فرآیند تولید محتوا به مراتب از سایر بخش‌ها بیشتر خواهد بود، بویژه در بخش VOD که ارزش افزوده‌ی بیشتری خواهد داشت زیرا جنبه‌های اقتصادی و جریان درآمدی، به میزان سرعت تولید محتوا بالا خواهد بود.

ما در فارابی دنبال ایده‌های نوین و استارتاپی در حوزه سینما هستیم تا بتوانیم با ایده‌های خلاقانه و ارزش آفرین بسترهای تحقق این نهضت را با ارائه فرصت به نخبگان جوان و حمایت آنها دنبال کنیم. در دنیای امروز اشکال جدیدی از محتوا با خصایص منحصر به فردی در فضای مجازی تعیین کننده سهم بازار و درآمدهای پایدار در حوزه تصویر هستند و امروزه شاهد هستیم که تعداد کلیک‌ها از مخاطبان حاضر در سالن سینما فراتر رفته و این نشان دهنده‌ی تغییر در مولفه‌های صنعتی شدن در اشکال جدید است. متاسفانه برای استفاده از ظرفیت‌های مؤثر این رسانه برای بیان مطالب، مفاهیم و دیدگاه‌های مختلف به فراموشی سپرده شده و باید برای آن تدبیری اندیشید.

502

کد خبر: 905205

وب گردی

وب گردی