توجه به «پیشگیری اجتماعی» می تواند راهکار بازدارنده جرایم باشد

رئیس پلیس پیشگیری ناجا، «پیشگیری اجتماعی» را راهکار بازدارنده از وقوع طیف وسیعی از جرایم دانست و ویژگی های «عدالت ترمیمی» را برشمرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از مهر، سردار محمد شرفی در همایش «عدالت ترمیمی» پلیس پیشگیری ناجا، اظهار کرد: با توجه به شاخص‌های مدرن جهانی یکی از تعاریف امنیت ملی این است که اگر کشوری بتواند شرایطی مهیا سازد که به وسیله آن بتواند تهدیدات داخلی و خارجی را دفع کند، از ارزش‌های حیاتی و تمامیت ارضی خود در زمان صلح و جنگ پاسداری کند و مشارکت سیاسی اتباع خود را در بالاترین سطح حفظ کند، می‌توان گفت که امنیت ملی آن کشور در سطح مطلوبی قرار دارد.

وی ادامه داد: اگر شرایط موجود را با شاخص‌های یادشده تطبیق دهیم، سطح امنیت ملی در ایران یک پدیده تقریبا بی‌همتا به شمار می‌رود.

رئیس پلیس پیشگیری ناجا تصریح کرد: همه این اقتدار و امنیت بالا، مرهون هدایت‌های حکیمانه مقام معظم رهبری، هوشیاری و آمادگی نیروهای مسلح ، ایثار، فداکاری و روحیه شهادت‌طلبانه جوانان این مرز و بوم در هر شرایطی و حضور و مشارکت مردم عزیز در تمام صحنه‌ها است.

وی در ادامه با اشاره به تاثیر مشارکت مردمی در امنیت، گفت: امروزه دورکردن مجرم از اجتماع و منزوی کردن او دیگر مانند گذشته نمی‌تواند پاسخگوی نیاز جامعه برای پیراستن کژی‌های اجتماعی باشد، بلکه این اصلی در پیشگیری اجتماعی ایفای نقش کند.

این مقام ارشد انتظامی تاکید کرد: آنچه با اطمینان می‌توان گفت این است که روش‌های گذشته نه‌تنها به نتیجه مطلوبی منجر نمی‌شود، بلکه منابع هنگفتی را نیز از میان خواهد برد و در برخی موارد حتی نتیجه وارونه نیز در پی خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: برخوردهای پیشین در پلیس بیشتر از نوع سلبی بود و معاونت‌هایی همچون معاونت اجتماعی و پلیس تخصصی پیشگیری در ساختار آن وجود نداشت، ارتباطات رسانه‌ای پر قدرتی نیز در اختیار پلیس نبود تا بر افکار عمومی اثرگذاشته یا مباحث آموزش و پیشگیری را در جامعه نهادینه سازد، اما درسال‌های اخیر با تفکر نوینی که در فرماندهی سازمان حاکم شد، بازمهندسی اساسی در ساختار ناجا صورت گرفت و روی اخلاق حرفه‌ای، افکار و آموزش کارکنان و هدایت افکار عمومی به صورت هدفمند کار شد.

این مقام ارشد انتظامی با اشاره به اینکه در حال حاضر رویکرد پلیس هرچه بیشتر به سمت برخوردهای ایجابی پیش می‌رود، اظهار کرد: این بدان معنی‌ است که دیگر مانند گذشته بزهکار، تنها با اجبار از ارتکاب جرم بازداشت نمی‌شود، بلکه پیشنهادهایی متناسب با وضعیت وی به او داده می‌شود تا بتواند انجام آن امور را جایگزین رفتار تبهکارانه خود کند و به زندگی و تعاملات اجتماعی بازگردد و جامعه نیز در این روند مشارکت داشته و بر اجرای آن نظارت می‌کند.

وی افزود: در واقع روش‌های مربوط به عدالت ترمیمی که بر پایه مشارکت عمومی بنا شده‌اند نیز در همین راستا هستند و به جای مجازات کیفری مانند زندان و یا جریمه نقدی سنگین تلاش می‌کنند تا فرد خاطی یا مجرم را به سمتی هدایت کنند که اشتباه خود را جبران و به صورت همزمان با تمام وجود به نادرستی عمل خود پی ببرد تا از تکرار جرم خود برای بار دوم پرهیز کند و از سوی دیگر با بهره‌گیری از ظرفیت‌های مشارکتی جامعه مانند ریش‌سفیدی و انجام مذاکره می‌توان از وقوع جرم پیشگیری کرد.

رئیس پلیس پیشگیری ناجا خاطرنشان کرد: در این روش از فرد خاطی خواسته می‌شود تا به جای پرداخت خسارت یکباره، آنچه را ویران کرده یا دچار آسیب ساخته با پذیرش مسئولیت، دوباره و به مرور زمان مانند روز اول بازسازی کند.

سردار شرفی در پایان با بیان اینکه عدالت ترمیمی دارای این امتیاز است که امکانات گوناگونی برای مجازات فرد خطاکار در اختیار دستگاه قضائی و پلیس قرار می‌دهد، تصریح کرد: این موضوع باعث خواهد شد در صورت برخورداری از یک تفکر خلاقانه بدون اینکه با مجازات کیفری راه بازگشت مجرم به جامعه و زندگی عادی را دشوار کنیم، بتوانیم ضمن جبران خسارات و آسیب‌های وارده، عدم تمایل مجرم به بزه ارتکابی را تضمین و در سوی دیگر می‌توان از وقوع بسیاری جرایم نیز پیشگیری کرد.

706

کد خبر: 905353

وب گردی

وب گردی