قم به وقت انقلاب 57

استاندار سابق قم با بیان این که شهید انصاری از اولین شهدای 19 دی در این شهر بود، گفت: متاسفانه خانواده این شهید از خانواده های محرومی هستند که در نیروگاه قم در یک محله بسیار مستضعف زندگی می کنند و مورد توجه قرار نگرفته اند.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، در تاریخ 17 دی ماه 56 در روزنامه اطلاعات مقاله کوتاهی با عنوان "ایران و استعمار سرخ و سیاه" به نام "احمد رشیدی مطلق" باعث شد تا به خون مردم عزیز ایران به جوش آید و جرقه ای برای به وجود آوردن انقلاب و در نهایت پیروزی جمهوری اسلامی ایران بر رژیم شاهنشاهی شود. در این مقاله توهین و تهمت های ناروایی به روحانیت تشیع به ویژه امام خمینی (ره) شده بود.

از شهدای به نام 17 دی می توان نام محمدرضا انصاری را برد که از اولین شهدای آن زمان بود. پس از انتشار مقاله موهن علیه امام خمینی در روزنامه اطلاعات شهید انصاری در 19 دی ماه، به همراه جمعیت معترض قم از منزل آیت اللّه حسین نوری همدانی باز می گشت که مورد حمله گروهی از نیروهای مسلح رژیم ستم شاهی قرار گرفت و شربت شهادت نوشید و به جمع شهیدان قیامی پیوست . از مسوولین برگزار کننده تظاهرات می توان از حجت الاسلام والمسلمین محمدصادق صالحی منش استاندار سابق قم نام برد که از افرادی بودند که توانستند این انقلاب را به ثمر برسانند.

محمدصادق صالحی‌منش با بیان این که مردم بزرگترین نقش را برای به ثمر رسیدن انقلاب داشتند، در گفت وگو با خبرنگار ایسکانیوز، اظهار داشت: در 17 دی 56 به دلیل توهینی که به امام راحل شد اولین گروهی که بپاخاستند مردم ایران بودند.

وی با بیان این که موضوع اولین جرقه انقلاب بود، ادامه داد: در آن زمان افرادی از جمله مصطفی پورمحمدی وزیر سابق دادگستری، روح الله حسینیان رئیس مرکز اسناد و همچنین 5-6 طلبه دیگر بودیم که با همکاری خود مردم بپاخاستیم.

استاندار سابق قم در رابطه با دلیل اصلی به وجود آمدن انقلاب گفت: جنبه های دینی، معنوی و ارادتی که مردم به امام داشتند ثمره این انقلاب شد.

صالحی منش در رابطه با پیام این انقلاب اظهار داشت: ما به دنبال یک مکتب راستین اسلام و رهپویان امام خمینی بودیم، گرچه از خطوطی که امام برای ما تعریف کرده بودند خارج شده ایم اما آن چیزی که فکر میکردیم در آینده به آن برسیم و مد نظر امام راحل و چارچوبی که ایشان برای ما تعریف کرده بودند متاسفانه مقداری در آن قالب ها نیستیم.

وی با اشاره به فرمایشات امام راحل اظهار داشت: امام می فرمودند من یک موی این کوخ نشینان را به تمام کاخ نشینان حاضر نیستم بدهم، امام خودشان ساده زیست و ساده پوش بودند و واقعا دوست داشتند تمام خدمات در خدمت مردم باشند همچنین دولت را خادم مردم می دانستند.

دلیل برخی مشکلات کشور در نظر نگرفتن فرمایشات امام است

صالحی منش تصریح کرد: امام در سخنرانی هایشان می فرمایند "به من رهبر نگویید رهبر ما طفل 13 ساله ای است که خود را زیر تانک می اندازد، حتی ایشان به سربازان و پاسداران می گوید ای کاش من هم پاسدار بودم، ای کاش من به جای شما بودم و ای کاش این شهادت برای من می شد"، اما آیا ما الان این گونه فکر میکنیم؟ هر شخصی که به ریاست می رسد می خواهد همه چیز در اختیار خود باشد، برای مردم اصلا فکر نمی کند. متاسفانه شاهد برخی مشکلات هستیم و به آن دلیل است که فرمایشات امام را در نظر نگرفته ایم.

تظاهرات تاسوعا و عاشورای 56 چشمگیرترین تظاهرات قم بود

وی در رابطه با راهپیمایی های چشم گیر قم پیش از انقلاب گفت: 17 و 19 دی تظاهرات هایی با درگیری های شدید به وجود آمد و معمولا با هر تظاهراتی عده ای شهید و مجروح می شدند حتی من در این تظاهرات مجروح شده بودم اما تظاهرات تاسوعا و عاشورای 56 چشمگیرترین تظاهرات قم بود که تا کنون چنین راهپیمایی در قم ندیده ام زیرا تمام مردم شهر اعم از مرد، زن، کوچک و بزرگ در راهپیمایی تاسوعا و عاشورا حضور پررنگی داشتند.

صالحی منش تاکید کرد: به واسطه همین راهپیمایی ها بود که رژیم شاه سقوط کرد.

زنان نقش بسزایی در پیروزی انقلاب داشتند

استاندار سابق قم در رابطه با نقش زنان در پیروی انقلاب، گفت: از همان روزهای اول زنان نقش بسزایی در این انقلاب داشتند، هنگامی که مادران و خواهران خود را می بینیم همگام با ما در مبارزه بودند.

وی ادامه داد: تقریبا میتوان گفت منزل ما یکی از پایگاه های انقلاب بود که در تمام این مراحل مادر بسیار همکاری خوبی با ما داشتند.

شهید انصاری از اولین شهدای 19 دی در قم بودند

وی با بیان این که شهید انصاری از اولین شهدای 19 دی در قم بود، گفت: متاسفانه خانواده این شهید از خانواده های محرومی هستند که در نیروگاه قم در یک محله بسیار مستضعف زندگی می کنند و مورد توجه قرار نگرفته اند.

استاندار سابق قم در رابطه با شهادت انصاری تصریح کرد: ایشان در چهارراه بیمارستان جلوی بانک صادرات با تیراندازی نیروهای رژیم شاه در تاریخ نوزدهم سال 56 به شهادت رسیدند.

قم امروز با قم 57 اصلا قابل قیاس نیست

صالحی منش در رابطه با زندگی مردم از قبل از انقلاب تا کنون گفت: زندگی کنونی مردم نسبت به قبل از انقلاب اصلا قابل قیاس نیست، در کلان شهر قم توسعه های بسیار زیادی داشتیم، قم امروز با قم 57 اصلا قابل قیاس نیست زندگی و معیشت مردم بهتر شده است.

وی ادامه داد: توقعات مردم بیشتر و انتظارشان از حاکمیت بالاتر رفته است و البته مشکلاتی از جمله اشتغال و کمبودها با توجه به روندی که جهان داشته مورد توقع است که هنوز به به توقعات مردم پاسخ کاملی داده نشده است.

901/900

کد خبر: 905523

وب گردی

وب گردی