پوشش 98 درصدی دانش آموزان ابتدایی پس از انقلاب

وضعیت آموزش و پرورش قبل انقلاب به شکلی بود که 60 درصد دانش‌آموزان پس از گذراندن دوره ابتدایی، برای ادامه تحصیل بلاتکلیف بودند، اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در حال حاضر 98 درصد دانش‌آموزان واجب التعلیم در مدارس حضور دارند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از فارس، رضا مددی مشاور وزیر آموزش و پرورش با اشاره به وضعیت آموزش و پرورش در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی و حال حاضر، اظهار داشت: اگر مقایسه‌ای بین آموزش و پرورش در سال 57 و حال حاضر داشته باشیم و براساس آمارهای موجود، در آن زمان حدود 7 میلیون دانش‌آموز در کشور وجود داشت؛ در عین حالی که جمعیت کشور حدود 36 میلیون نفر بود؛ ضمن اینکه باید به این نکته توجه داشت که تعداد فرزندان خانواده‌ها در آن زمان بیشتر از حال حاضر بود.

وی ادامه داد: امروز حدود 14 میلیون دانش‌آموز در کشور داریم؛ضمن اینکه در 10 تا 15 سال گذشته جمعیت دانش‌آموزی برابر با 18 میلیون دانش‌آموز بود؛ نتیجه‌ای که می‌گیریم این است که گسترش کمّی و کیفی آموزش و پرورش بعد از پیروزی انقلاب اسلامی چشمگیر بوده است.

*پوشش 98 درصدی دانش‌آموزان در دوره ابتدایی

مشاور وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: در قبل از انقلاب اسلامی بخش مهمی از دانش‌آموزان در دوره دبستان تحصیل می‌کردند و حدود 40 درصد دانش‌آموزان، امکان ادامه تحصیل داشتند؛ در حالی که در حال حاضر در دوره ابتدایی پوشش 98 درصدی داریم.

*پوشش 92 درصدی در دوره اول/پوشش 88 درصدی در متوسطه دوم

مددی افزود:‌ در دوره اول متوسطه 92 درصد و در دوره دوم متوسطه 88 درصد پوشش دانش‌آموزی داریم، یعنی تعداد قابل توجه‌ای از دانش‌آموزان از دوره ابتدایی به دوره‌های متوسطه اول و دوم راه پیدا می‌کنند و درصدهایی که در متوسطه حضور ندارند، به خاطر این است که بخشی از این دانش‌آموزان بعد از ازدواج امکان حضور در مدارس نداشتند و یا به دلیل مسائل اقتصادی و فرهنگی بوده است.

وی بیان داشت: دسترسی به آموزش و پرورش بعد از انقلاب اسلامی گسترش یافته و تغییرات زیادی در آن صورت گرفته است؛ برای نمونه، کتاب‌های درسی متناسب با آرمان‌های نظام جمهوری اسلامی ایران تغییر پیدا کرده و از حافظه‌محوری به سمت پژوهش‌ محوری، تفکر محوری و کاربردی شدند.

* فعالیت 950 هزار معلم و کارمند در آموزش و پرورش

مشاور وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: در دوران پیروزی انقلاب اسلامی حدود 340 هزار معلم و کارکنان در آموزش و پرورش فعالیت می‌کردند؛ در حالی که در حال حاضر 950 هزار معلم و کارکنان آموزش و پرورش فعالیت می‌کنند و نزدیک به 107 هزار مدرسه در کشور وجود دارد که بخش زیادی از این مدارس احداثی، بازسازی و نوسازی شده‌اند.

* 60 درصد مدارس مجهز به سیستم گرمایشی و سرمایشی

مددی با بیان اینکه بیش از 60 درصد مدارس از جهت سیستم گرمایشی و سرمایشی استاندارد سازی شدند، گفت: در بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شهیدان رجایی و باهنر در صدر آموزش و پرورش قرار گرفتند و شتاب جدی به آموزش و پرورش داده شد و در این فکر بودند تا تحولات اساسی در آموزش و پرورش متناسب با آرمان‌های انقلاب اسلامی صورت گیرد.

مشاور وزیر آموزش و پرورش افزود: این انتظار می‌رفت که توجه به آموزش و پرورش در دستور کار قرار گیرد که با تلاش‌هایی که صورت گرفته است، این موضوع در سطح برنامه‌های آموزش و پرورش قرار گرفته و نهادهای زیادی مانند امور تربیتی برای توسعه فعالیت‌های پرورشی و فرهنگی و سازمان نهضت سوادآموزی ایجاد شده است.

وی با اشاره به میزان باسوادی افراد جامعه در قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، ابراز داشت: در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی 49 درصد مردم باسواد بودند و در حال حاضر بیش از 90 درصد مردم باسواد هستند و درصدی که فاقد سواد هستند، در سن بالای پنجاه سال قرار دارند.

*900 هزار نفر در دوره پیش دبستانی هستند

مشاور وزیر آموزش و پرورش افزود: در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی پوشش پیش‌دبستانی محدود بود؛ به این شکل که 25 هزار و 900 نوآموز پیش‌دبستانی در کشور وجود داشت که در حال حاضر این عدد به 900 هزار نوآموز افزایش پیدا کرده است؛ یعنی 70 درصد دانش‌آموزان در حال حاضر قبل از دوره دبستان در دوره پیش‌دبستانی حضور دارند و به ویژه در مناطق محروم و دوزبانه گسترش پیدا کرد.

مددی با تأکید بر اینکه گسترش کمّی آموزش و پرورش بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با قبل از آن قابل مقایسه نیست، گفت: می‌توان ادعا کرد که کمتر کسی در کشور وجود دارد که به آموزش دسترسی نداشته باشد؛ ضمن اینکه در دسترسی به آموزش روش‌های مختلفی طراحی شده است؛ از جمله تأسیس مدارس شبانه‌روزی و روستا مرکزی از اقدامات مهم است؛ به شکلی که 450 هزار دانش‌آموز در این مدارس شبانه روزی تحصیل می‌کنند یا مدارس نمونه مردمی مورد توجه قرار گرفت.

وی از فعالیت 700 دارالقرآن، 300 اردوگاه فرهنگی و 1200 کانون فرهنگی و تربیتی در کشور خبر داد و گفت: گسترش اردوهای جهادی در آموزش و پرورش زیاد است؛ بنابراین اگر بخواهیم امروز تصویری از آموزش و پرورش را ارائه دهیم، باید گفت آموزش و پرورش در همه جای ایران حضور دارد و تنها نهادی است که در نقاطی که بسیاری از نهادها در آن حضور ندارند، حضور پیدا کرده است.

* 5 میلیون دانشجو و 10 میلیون دانشگاه‌رفته داریم

مشاور وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: البته در بُعد عدالت آموزشی و تربیتی می‌توانستیم بهتر عمل کنیم و تفاوت‌هایی وجود دارد، اما باید به این نکته توجه کرد که در حال حاضر نزدیک 5 میلیون دانشجو در کشور وجود دارد و اینها کسانی هستند که از آموزش و پرورش به این مرحله رسیدند؛ ضمن اینکه تا حالا 10 میلیون نفر نیز به دانشگاه ورود پیدا کرده‌اند.

*پوشش برابر دانش‌آموزان دختر و پسر در کشور

مددی با اشاره به مصادیق برجسته بودن فعالیت‌های آموزش و پرورش پس از پیروزی انقلاب اسلامی متذکر شد: نکته بارز در این مقایسه، آموزش و پرورش دختران است؛ چراکه پوشش تحصیلی دختران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی کمتر بود، اما امروز این پوشش تحصیلی در مقایسه با پسران میان دختران و پسران در دوره ابتدایی بسیار نزدیک به هم است و در متوسطه نیز پوشش بین دختران و پسران کمی اختلاف وجود دارد که آن هم به دلیل مسائل فرهنگی و اجازه ندادن برخی از خانواده‌ها به فرزندان خود برای حضور در مدرسه است و باید گفت آموزش و پرورش دختران امروز حتی در اولویت آموزش و پرورش قرار دارد.

وی با بیان اینکه به لحاظ گسترش کمّی آموزش و پرورش پس از پیروزی انقلاب اسلامی قابل مقایسه با قبل از پیروزی انقلاب اسلامی نیست، یادآور شد: البته با شرایط ایده‌آل مقداری فاصله داریم و خدمات آموزشی و تربیتی را به دلیل گسترش کشور نمی‌توانیم به طور مساوی اجرا کنیم.

مددی گفت: در بین مراکز استان‌ها، شهرها و روستاها تفاوت‌هایی وجود دارد اما به لحاظ تربیتی به نظر می‌رسد وضعیت بهتری نسبت به دوران گذشته داریم. با توجه به گسترش کشور، خدمات آموزشی را در همه جا به صورت مساوی اجرا نکرده‌ایم که امیدواریم این موضوع کاملاً اجرا شود.

*خاطرات خوب از دوران پیروزی انقلاب اسلامی

مشاور وزیر آموزش و پرورش با اشاره به خاطرات خود در دوران پیروزی انقلاب اسلامی، اظهار داشت: بنده در آن دوران 19 سال سن داشتم و سال اولی بود که وارد دانشگاه شده بودم، اما به واسطه فعالیت‌های مردم، دانشگاه‌ها تعطیل شده و امکان حضور در دانشگاه را پیدا نکردیم.

مددی گفت: یکی از خاطرات خوب آن زمان این موضوع بود که تقریباً همه مردم در یک وحدت و یکپارچگی بسیار خوبی در کنار هم بودند، با یکدیگر مهربان بوده و به همدیگر کمک می‌کردند. برای نمونه، در آن زمان مشکل سوخت و حمل و نقل وجود داشت، اما مردم مهربانانه به یکدیگر کمک می‌کردند و با همه مشکلاتی که وجود داشت، در یک محیط صمیمی و باصفا زندگی می‌کردند.

وی با اشاره به حوادث اتفاق‌افتاده در 13 آبان و 17 شهریور 57 خاطرنشان کرد: مردم به شکل صمیمی با یکدیگر برخورد داشتند و به فکر هم بودند و منافع کشور در اولویت قرار داشت و کسی به منافع فردی فکر نمی‌کرد و همه به جایگاه رهبری امام (ره) توجه داشتند.

مشاور وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: باید به این نکته توجه داشت که شرط تداوم انقلاب اسلامی در کنار هم بودن است و باید خودخواهی‌های فردی را کنار گذاشته و منافع جامعه را درنظر بگیریم.

701

کد خبر: 905536

وب گردی

وب گردی