موضوع مهمی که می توانست بهتر از این هم باشد

روح الله حجازی پس از فیلم مرگ ماهی که آخرین ساخته این فیلمساز است این بار به موضوع کودک آزاری که یکی از مسائل مهم جامعه امروزی پرداخته است.

به گزارش ایسکانیوز، روح الله حجازی پس از فیلم مرگ ماهی که آخرین ساخته این فیلمساز است این بار به موضوع کودک آزاری که یکی از مسائل مهم جامعه امروزی پرداخته است. اما می توان گفت کارگردان فیلم نتوانسته تماشاگر را همراه خود کند و فضای داستان هیچ فضای تنفسی برای مخاطب و تماشاگر قرار نمی‌دهد.

شخصیت‌ها، لوکیشن و هر چیزی که در این فیلم وجود دارد همانند موضوع فیلم تاریک است و هیچ نقطه امیدی در فیلم اتاق تاریک وجود ندارد.

درباره شخصیت پردازی فیلم میتوان گفت که شخصیت‌های فیلم با هم در تضاد هستند انتخاب هاله با بازی ساره بیات به عنوان همسر فرهاد با بازی ساعد سهیلی انتخاب درستی به نظر نمی آید حتی اگر فاصله سنی هم زیادی داشته باشند.

زن و شوهر در فیلم چه به لحاظ سنی و چه به لحاظ اجتماعی فاصله نجومی با هم دارند که این فاصله باعث می‌شود که فیلم لطمه های بیشتری بخورد. ضمن اینکه جنس بازیگری خاص هر دو بازیگر به جای اینکه در خدمت پیشبرد اثر قرار گیرد عامل بازدارنده به حساب می آید.

بازیگر خردسال فیلم علیرضا میرسالاری که نقش امیر را در این فیلم ایفا کرده است بهتر از دو بازیگر اصلی فیلم یعنی ساره بیات و ساعد سهیلی به ایفای نقش پرداخته است و بسیار زیبا توانسته نقش را از آب درآورد .دیگر بازیگران فیلم هم بازی چندان خوبی ندارند و شاید بتوان گفت که از نظر بازی تنها کودک فیلم هست که بازی قابل قبولی دارد و نمره قبولی می گیرد .

کارگردان پایان جسورانه و غیرقابل پیش‌بینی را برای فیلم انتخاب کرده است و می توان گفت فیلمنامه فیلم اگرچه دارای کم و کاستی هایی است و در بعضی از قسمت های داستان موضوع ترس را به کلی فراموش کرده که از نقاط ضعف آن به شمار می رود چرا که مهمترین موضوعی که کودک در رابطه با چنین مسائلی با آن روبرو است ، موضوع ترس است. ترس به عنوان یک مسئله‌ روانشناختی گریبان کودک را گرفته و هرگونه برخورد غیراصولی والدین، این مسئله را تشدید می‌کند. به گونه‌ای که شاید تا بزرگسالی با او همراه باشد.

همانطور که فرهاد ترس از سگ را با خود از کودکی به همراه دارد و حال در تلاش است تا موضع درستی نسبت به کودک خود بگیرد. اما به هر حال فیلمنامه نویس توانسته خود را از این مخصمه برهاند و در پرداخت کلی داستان به ویژه پایان بندی مناسب، بارقه های امید را برای مخاطب زنده نگه دارد.

حجازی فر در آخرین ساخته خود نتوانسته آن چیزی را که انتظار دارد از آب درآورد اما فیلم اتاق تاریک با اینکه به موضوع مهمی در جامعه امروز می‌پردازد می‌توان گفت فیلم خوش ساختی است و اما اینکه تماشاگر انتظار فیلم بهتری را از این کارگردان دارد و ایکاش او می توانست پژوهش دقیقی از منظر روانشناسانه به موضوع فیلمش داشته باشد و به نوعی یک درام روانشناسانه را روانه پرده سازد.

اگر چه فیلم مذکور در وضعیت فعلی بین درام اجتماعی، خانوادگی و تا حدی روانشناسانه معلق مانده اما با این حال ساختارش(تاکید می کنم ساختارش) نسبت به فیلمهای دیگر جشنواره قابل قبول و خوب و دلنشین است.

از: علی دهباشی

کد خبر: 905578

وب گردی

وب گردی