زندگی ایرانی؛  حیات انسانی

در چند روز گذشته جنجال هایی در شبکه های اجتماعی پیرامون صحبت های خانم کارشناس محترم شبکه تابان صداوسیمای یزد به راه افتاده است؛اگر از مخالفت های قشر فمینسیت و زن سالار که منشأ ضدخانواده دارد بگذریم، موافقان بر سه جنبه تاکید کرده اند: یکی اینکه این کار در بسیاری از کشورهای غربی و شرقی دنیا مرسوم است؛ دوم به تاثیرات روانی و پزشکی آرامش بخش این کار اشاره کرده اند؛ و سوم اینکه اگر این کار به صورت متقابل صورت بگیرد چه اشکالی دارد؟

به گزارش ایسکانیور اما متاسفانه نکته ای مهم که اتفاقا راز اصلی استحکام یک پیوند خانوادگی است، در تحلیل ها مغفول مانده و آن توجه به تفاوت های زن و مرد در جلب محبت و احترام است چرا که به لحاظ روحی نیاز مرد و زن در خانواده متفاوت است و آنچه مبادله می شود یکسان نیست.

در واقع آنچه زن را پایبند و شیفته به خانواده و تداوم آن می کند این است که احساس کند مردش واقعا و از صمیم قلب او را دوست دارد. اما آنچه مرد را پایبند به خانواده می کند احساس این است که او می تواند دیگری را خوشحال و خوشبخت کند و او یک عنصر کلیدی و مهم در خانواده به حساب می آید.
در یک کلام زن در خانواده به محبت نیاز دارد و مرد به تواضع. کادو گرفتن، گل خریدن و کارهایی از این دست، اگرچه مرد را خوشحال می کند، اما معجزه نمی کند. آنچه مرد را جادو می کند به نحوی که زن بگوید «آقایی می خوام جادوی عشقت کنم»، تواضع کردن به نحوی است که مرد شرمنده شود. حالا مصداقش هرچه می خواهد باشد. شستن پای همسر یا هر کار دیگری که احساس تواضع و احترام را به مرد منتقل کند. این تواضع است که مرد را شیفته زن می کند نه دریافت یک نامه عاشقانه از او. بنابراین شبیه سازی نیاز زن و مرد از منظر روانشناختی کاملا اشتباه است.

این همان نکته ای است که شخص " خانم دشتی" در پاسخ به گزارش پیک بامدادی رادیو دقیقاً نشان دادند که حواس شان به آن بوده است و آن حفظ جایگاه و اقتدار یک مرد در خانواده است. مخصوصاً یک معتاد که دچار شخصیت خُرد و تضعیف شده است بیش از همه به آن نیاز دارد. به خلاف آنچه در بدو امر عجیب به نظر می رسد، بازگرداندن احساس احترام و اقتدار به چنین مردی باعث ایجاد انگیزه ترک اعتیاد و بازگشت به زندگی در وی می شود. چه برسد به یک فرد سالم که اگر چنین تواضعی از همسرش دریافت کند، چنان احساس شوق و سرزندگی ای در وی ایجاد می شود که برای زندگی و همسرش از هیچ محبت و زحمتی دریغ نخواهد کرد.

700

کد خبر: 905620

وب گردی

وب گردی