به گزارش ایسکانیوز؛ مدیرگروه پژوهشی فناوری اطلاعات سازمان جهاد دانشگاهی صنعتی شریف با اشاره به اینکه هماکنون دستاوردهای علمی متخصصان داخلی در حوزه حملونقل تا حد زیادی پاسخگوی نیاز کشور در این حوزه است، گفت: حال که فناوری «ایمنی حمل و نقل» به عنوان یکی از فناوریهای با اولویت در سند نقشه جامع علمی کشور مورد تأیید و تأکید قرار گرفته است و مقام معظم رهبری نیز در بیانات اخیرشان پیرامون موضوع تصادفات جادهای تکلیف کردند که دستگاههای مختلف سهم خود را در این قضیه ادا کنند؛ نوبت رسانههای خبری کشور است که از نهادهای مختلف و مرتبط با این موضوع بپرسند آنها چه برنامه جدی برای استفاده از فناوریهای نوظهور برای بهبود ایمنی حمل و نقل در کشور داشتهاند؟ در سند نقشه راه، ایمنی راههای کشور چه جایگاهی برای این نوع فناوریها دیده شده است و چه برنامه عملیاتی برای استفاده از آنها وجود دارد؟
مهندس حبیب رستمی، عضو هیات علمی جهاددانشگاهی افزود: امروز دنیای پیشرفته و دولتمردان کشورهای پیشرو در زمینه حملونقل هوشمند، با دغدغه نجات جان شهروندان خود و با هدف به صفر رساندن تلفات تصادفات خودرویی، به اهمیت و ضرورت استفاده از فناوری ارتباطات خودرویی مبتنی بر استاندارد IEEE 802.11p رسیدهاند که به DSRC در باند فرکانسی 5.9 گیگاهرتز مشهور است و استفاده از این فناوری را یک راهکار بسیار مؤثر و کارآمد برای بهبود ایمنی در ترددهای خودرویی میدانند.
مهندس رستمی گفت: هماینک بسیاری از خودروسازان دنیا برای استفاده از این فناوری در خودروهای آینده خود برنامهریزی کرده و اکثریت این خودروسازان و بیشتر فعالان صنعت خودرو که مرکزیت فعالیت آنها در دیترویت آمریکا می باشد، اخیراً در نامهای خطاب به وزیر حمل و نقل این کشور خواستار این موضوع شدهاند که دولت به تصویب قانون اجباری شدن استفاده از این فناوری توجه نماید.
مدیر پروژه سامانه ارتباطات هوشمند خودرویی درباره وضعیت کشورمان در ارتباط با استفاده از فناوریهای نوظهور برای بهبود ایمنی حمل و نقل و تاریخچه قوانین مصوب در این زمینه، اظهار داشت: وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال 1392 سند «اهداف و سیاستهای توسعه صنعت خودرو در افق 1404» را منتشر کرد که در آن استفاده از فناوری ارتباطات خودرویی به عنوان یک سیاست برای تولید خودرو رقابتپذیر ذکر شده است. ولیکن وقتی امروز به سراغ خودروسازان برای توجه به این فناوری میرویم، با کمال تعجب میبینیم که نهایت ارتباطات خودرویی را در بکارگیری فناوری ارتباطات سلولی(تلفن همراه) میدانند. گویی خودروسازان پیشرفته دنیا از درک توانمندیهای تلفن همراه عاجزند و از سر ناآگاهی به سراغ فناوری DSRC رفتهاند.
وی در ادامه افزود: در همان سال 1392 استاندارد IEEE 802.11p به عنوان یک استاندارد ملی برای دسترسیهای بیسیم در محیطهای خودرویی توسط سازمان ملی استاندارد ایران مورد تصویب قرار گرفت، اما متولیان امور جادهای در کشور وقتی به سامانه "سپهتن" که بار مالی عمده آن بر دوش مالکین خودروهای ناوگان حمل و نقل عمومی است رسیدند، رفتند و از استاندارد منسوخ شدهای در کشور کره جنوبی استفاده کردند که نسل اول DSRC است و فاقد هرگونه کارآیی عملیاتی برای کاربردهای ایمنی در جادههای کشور میباشد. در واقع بسیار ساده، یک فرصت بینظیر برای بکارگیری و توسعه کاربردهای استاندارد IEEE 802.11p را از دست دادهایم.
عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی گفت: در آبان ماه 1394 از طریق هیأت محترم دولت، الزام به استفاده از فناوری ارتباطات خودرویی را در سامانههای حمل و نقل شهری به تصویب رسید و آن را با تأکید بر اجرا در یک بازه زمانی دو ساله، ابلاغ کردند. اما تا امروز کدام یک از نهادهای مسئول به اجرای این مصوبه توجه داشتهاند؟
مهندس رستمی با اشاره به اینکه ایران به عنوان یک کشور پیشرو در منطقه و حتی جلوتر از بسیاری کشورهای دیگر، در مرداد ماه 1395 با دقت نظر و آیندهنگری سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، پروانه عمومی بهرهبرداری از فضای فرکانسی مورد نیاز برای اجرای کاربردهای خودرویی فناوری DSRC را منتشر کرده است، افزود: اما امروز وقتی به اپراتورهای تلفن همراه کشور میگوییم بیایید مانند کشورهای پیشرفته بر روی استفاده از کاربردهای ارتباطات هیبریدی (استفاده یکپارچه از فناوری DSRC و ارتباطات سلولی) برنامهریزی داشته باشیم، در پاسخ بدون توجه به راهبرد منتخب در دنیا و معرفی مقوله Hybrid Communications که بیان کننده استفاده توأمان از این دو فناوری است، آینده فناوری 5G را برای ما تصویر میکنند و خود را مستغنی از بکارگیری فناوری DSRC نشان میدهند. در حالیکه اولاً هنوز راه بسیار زیادی برای عملیاتی شدن 5G باید طی شود، ثانیاً این فناوری حتی در زمان بلوغ نیز نمیتواند به قابلیتهای کنونی DSRC برای کاربردهای ایمنی برسد و ثالثاً اینکه اساساً مقدور نیست که بتوانند خدمات 5G را در جادههای کشور ارائه نمایند. جادههایی که هم اینک پس از سالها هنوز پوششدهی کامل برای استفاده از خدمات نسل 3G را ندارند و در همین جادههاست که نیازمند خدمات فناوری DSRC برای اجرای کاربردهای ایمنی و غیرایمنی هستیم.
وی گفت: هماکنون پروژه سپهتن که بار مالی عمده آن بر دوش مالکین خودروهای ناوگان حمل و نقل عمومی است را اجرا میکنیم، بدون آنکه توجه داشته باشیم در صورت استفاده از فناوری ارتباطات خودرویی مبتنی بر استاندارد فوقالذکر در آن میتوانیم درصد بسیار بالایی از تصادفات جادهای را کاهش دهیم. اساساً به این موضوع توجه نداریم که پروژه "سپهتن" میتواند پیشران توسعه کاربردهای فناوری ارتباطات خودرویی در کشور باشد و یک تحول اساسی در ایمنی و اقتصاد حمل و نقل کشور ایجاد کند.
مدیر گروه پژوهشی فناوری اطلاعات سازمان جهاد دانشگاهی صنعتی شریف افزود: علاوه بر سپهتن، هم اکنون پروژه ثبت تخلفات رانندگی را با نصب سامانههای گرانقیمت تصویری در راههای شریانی کشور اجرا میکنیم و این مهم را فراموش میکنیم که با استفاده از امکانات نصب شده در این پروژه و با هزینه بسیار ناچیز میتوانیم بستر ارتباطی لازم برای اجرای گستره وسیعی از کاربردهای فناوری ارتباطات خودرویی را ایجاد نمائیم. کاربردهایی که به راههای ایمنتر، مسافرتهای راحتتر و محیط زیست پاکتر منجر میشوند. کاربردهایی که میتوانند فرصتهای متعددی را برای اشتغالزایی جوانان کشور در زمینه ارائه خدمات و تولید محصول نرمافزاری و سختافزاری حوزه حمل و نقل هوشمند فراهم نمایند.
مدیر پروژه سامانه ارتباطات هوشمند خودرویی در پایان اظهارات خود در ارتباط با فناوریهای نوظهور برای بهبود ایمنی حمل و نقل گفت: این سئوال مهم همچنان مطرح است که چرا با وجود این واقعیتهای آشکار و این فرصتهای بی نظیر برای بهبود ایمنی حمل و نقل در کشور، به توانمندیهای موجود در کشور توجه نمیشود و مطالبه جدی برای استفاده از این فرصتها و توانمندیها وجود ندارد. آیا باید همچنان بنشینیم و در حالت نظارهگری پیشرفتهای دیگران، کشتههای تصادفات خود را بشماریم و با بازی آماری اثبات کنیم که خوب کار کردهایم؟!
منبع:ایسنا
204