تلاش خواهیم کرد تا دانشگاهی در تراز انقلاب داشته باشیم

دومین همایش منطقه ای «آشنایی با کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره» در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از واحد اهواز، دومین همایش منطقه ای «آشنایی با کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره» با همکاری دبیرخانه هیأت حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره با هدف آشناسازی اعضای هیات علمی دانشگاه ها با چیستی، چرایی و چگونگی برگزاری کرسی های ترویجی نقد و مناظره و تخصصی نظریه پردازی برگزار شد.

در این همایش حجت الاسلام و المسلمین دکتر ابراهیم کلانتری معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با تبریک یوم الله دهه فجر انقلاب اسلامی، تغییر مدیریتی در دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان را به فال نیک گرفت و گفت: این دانشگاه که همیشه بالنده و پیشتاز بوده است، در مسیر جدید به رشد خود ادامه خواهد داد و از تمام تلاش های مسئولین سابق دانشگاه که برای اعتلای دانشگاه آزاد اسلامی تلاش داشته اند، تقدیر و تشکر می کنم.

وی تغییرات در دانشگاه آزاد اسلامی را گردش نخبگان برشمرد و افزود: تلاش خواهیم کرد تا دانشگاهی در تراز انقلاب داشته باشیم.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی از حضور حجت الاسلام دکتر خسرو پناه در استان خوزستان تشکر کرد و گفت: به نظر می رسد برگزاری همایش هایی در این سطح امری واجب و ضروری است.

دکتر کلانتری به سابقه تاسیس دانشگاه در ایران و جهان و سیر تکاملی آن پرداخت و گفت: در ایران یک کپی ناقص از کشورهای اروپایی را به داخل کشور وارد کردیم و این درحالی است که سالیان خیلی دور دانشگاه در ایران داشته ایم و این خارجی ها بوده اند که آن را از ما کپی کرده اند، اما متاسفانه در 200 سال گذشته در دوران قاجار یک کپی ناقص و غربی از دانشگاه از اروپا به ایران آورده شده و لازم است یک بازسازی کامل برای تولید علم در دانشگاه ها در ایران براساس مبانی دینی و اسلامی داشته باشیم.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: نظام مقدس جمهوری اسلامی آمادگی و ظرفیت کافی را داراست تا اندیشمندان و اساتید با تولید نظریه های علمی، به تولید اندیشه در کلیه علوم پرداخته و مورد حمایت هم قرار گیرند.

وی با ابراز خرسندی از این فرصت مهم که انقلاب اسلامی به جامعه دانشگاهی و فرهیخته داده، اظهار کرد: این فرصت مطلوب را انقلاب به ما داد و لذا باید به سرعت در این مسیر قرار گیریم.

حجت الاسلام خسروپناه نیز با گرامیداشت ایام دهه فجر انقلاب اسلامی، به سابقه تشکیل دبیرخانه کرسی ها اشاره کرد و گفت: هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه پردازی، پس از پاسخ مقام معظم رهبری (مدظله العالی) به جمعی از نخبگان علوم حوزوی، توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تأسیس شد.

رئیس دبیرخانه هیأت حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره ادامه داد: هیات حمایت از کرسی‌ها تشکیلاتی زیرمجموعه شورای عالی انقلاب فرهنگی به شمار می‌رود که حمایت از نظریه‌ها، نوآوری‌ها و ایده‌های جدید علمی در دانشگاه‌ها را بر عهده دارد و در واقع اگر پژوهشگر یا عضو هیات علمی نظریه جدید علمی و یا نوآوری داشته باشد این هیات زمینه و بستر لازم را برای محقق فراهم می‌کند تا بتواند نظریه خود را در معرض نقد و بوته داوری قرار بدهد.

وی افزود: این هیأت یک مجمع عالی دارد که تاکنون 121 جلسه آن برگزار شده که روسای دانشگاه ها و معاونین وزارت علوم و رئیس بنیاد نخبگان اعضای آن هستند و شورای علمی راهبردی که روسا و نواب شوراهای تخصصی اعضای آن را تشکیل می دهند هم اکنون بیش از 95 جلسه داشته است.

خسرو پناه گفت: این هیأت 5 کرسی یا شورای علمی هم دارد که عبارتند از کرسی علوم عقلی، علوم نقلی، علوم رفتاری، علوم اجتماعی و هنر و معماری. این شوراها وظیفه ارزیابی و ممیزی و تعیین داوران و ناقدان اجلاسیه ها را بر عهده دارند و اساتید دارای پایه بالای علمی در آن‌ها عضویت دارند.

عضو شورای تحول و ارتقای علوم انسانی گفت: اصطلاح کرسی‌ها در کشور در جاهای متعدد به کار گرفته می‌شود در واقع ما دو نوع کرسی آزاد اندیشی و علمی در دانشگاه‌ها داریم که کرسی‌های آزاد اندیشی زیرنظر معاونت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها تعریف شده اند و کرسی‌های علمی-تخصصی که جنبه پژوهشی دارد و معاونت‌های پژوهشی دانشگاه‌ها مسئولیت برگزاری و پیگیری آن را برعهده دارند.

خسروپناه تصریح کرد: خوشبختانه استقبال از برگزاری کرسی های نقد و مناظره و کرسی های نظریه پردازی از طرف دانشگاه ها و اعضای هیأت علمی روز به روز بیشتر می شود و این نوید را می دهد که فضای علمی کشور با این تضارب آرا و نقد نظر و گفتگو بالنده تر از گذشته گردد.

رئیس دبیرخانه کرسی های نظریه پردازی گفت: مسئولین جدید دانشگاه آزاد اسلامی نیز در زمینه کرسی ها برنامه های بسیار خوبی آماده و پیاده کرده اند و با توجه به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی بیش از سی هزار عضو هیأت علمی دارد می توان در آینده شاهد برگزاری هر چه بیشتر این کرسی ها و رونق نقد و نظر در دانشگاه آزاد اسلامی بود.

رئیس موسسه حکمت و فلسفه ایران در ادامه افزود: یکی از مزایایی که اساتید از برگزاری کرسی های تخصصی و ترویجی از آن بهره مند می شوند، موضوع ارتقای رتبه اعضای هیأت علمی است که در آیین نامه ارتقاء امتیازات جداگانه ای برای آن تعیین شده است.

خسرو پناه افزود: در طول 15 سال فعالیت، 36 کرسی موفق از بین صدها کرسی برگزار شده به ثبت رسیده که از بین آنها 15 نظریه، 18 نوآوری و سه نقد بوده است.

وی همچنین درباره کمیته های دستگاهی و اهداف این کمیته در دانشگاه ها گفت: کمیته دستگاهی در حقیقت شاخه ای از هیأت حمایت در دانشگاه ها و مراکز علمی است که وظیفه برنامه ریزی، هماهنگی، پیگیری و برگزاری کرسی های علمی ـ ترویجی را در چارچوب قوانین و مقررات هیأت حمایت در مراکز تحت اشراف خود بر عهده دارد و اعضای آن متشکل از روسای دانشگاه ها و مراکز علمی کشور و همچنین روسای دانشکده های مختلف است.

عضو شورای تحول و ارتقای علوم انسانی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی نیز کمیته دستگاه مرکزی را تشکیل داده که زیر نظر این شورا سایر کمیته های نظریه پردازی باید فعالیت کنند.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر فرج اله براتی دبیر هیات امناء و سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان در ابتدای این همایش از حضور رئیس دبیرخانه کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره برای سفر و حضور در جمع دانشگاهیان سه استان خوزستان، ایلام و بوشهر به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز تشکر کرد و افزود: حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر خسرو پناه، حجت الاسلام و المسلمین دکتر کلانتری و هیات همراه ایشان از سازمان مرکزی در اهواز در این ایام، مایه خرسندی من و همکارانم در استان خوزستان است.

وی با تبریک فرا رسیدن دهه فجر انقلاب اسلامی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان هم اکنون دارای 1800 نفر عضو هیات علمی تمام وقت بوده که قطب بزرگی از پتانسیل علمی را در بر دارد که می تواند برگزاری این همایش منشاء خیر شده و موثر واقع شود.

دبیر هیات امناء استان خوزستان با تشکر از شورای عالی انقلاب فرهنگی برای برگزاری این گونه برنامه ها خاطرنشان کرد: با گسترش این برنامه ها در دانشگاه ها، بزودی شاهد خواهیم بود که از یک مصرف گرای علمی به یک تولید کننده اندیشه خصوصا در علوم انسانی سوق پیدا نماییم.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن خیری سرپرست پژوهشکده علوم اجتماعی و انقلاب دانشگاه آزاد اسلامی نیز با بیان اینکه این همایش منطقه ای دومین همایش منطقه ای در سطح دانشگاه های آزاد اسلامی کشور است، گفت: پس از استان اراک، خوزستان میزبان منطقه ای دومین همایش تعیین شد و ان شاءلله با گام های خوبی که برداشته شده، بزودی شاهد رونق بیش از پیش این کرسی ها در سطح دانشگاه های آزاد اسلامی سراسر کشور خواهیم بود.

خیری با اعلام تشکیل کمیته دستگاهی در هر استان، افزود: برای همین منظور آیین نامه مربوطه آماده و بزودی ابلاغ خواهد شد.

سرپرست پژوهشکده علوم اجتماعی و انقلاب دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه دبیرخانه کرسی های نظریه پردازی دانشگاه آزاد اسلامی در پژوهشکده علوم اجتماعی و انقلاب مستقر است، خاطرنشان کرد: با توجه به پتانسیل های بالای دانشگاه آزاد اسلامی، می توان فعالیت های کم نظیری در این خصوص داشت تا در همه رشته ها علی الخصوص رشته های علوم انسانی شاهد تولید اندیشه و علم باشیم.

خیری با تاکید بر اولویت های پژوهشکده، از برگزاری همایش بین المللی کارآمدی نظام جمهوری اسلامی در سال آینده خبر داد و بیان کرد: به زودی سامانه ای برای جمع آوری تولیدات علمی نخبگان و محققان رونمایی خواهد شد.

پیش از برگزاری همایش، حجت الاسلام دکتر خسرو پناه، حجت الاسلام دکتر کلانتری و همراهان با حضور بر مزار دو شهید گمنام آرمیده در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز، با غبارروبی و عطرافشانی و قرائت فاتحه، با آرمان‌های والای شهدا تجدید میثاق کرده و یاد و خاطره آنان را گرامی داشتند.

در حاشیه این همایش نمایشگاهی از محصولات دبیرخانه هیات حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره برگزار شده که مورد بازدید و استقبال شرکت کنندگان قرار گرفت.

کد خبر: 905769

وب گردی

وب گردی