ورود  سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه جدید به کشور از طریق کاهش مصرف انرژی/ بانک‌ها اعتماد مردم را از بین بردند

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: آمارها نشان می‌دهد که از نعمات الهی به خوبی استفاده نمی کنیم. استفاده بهینه از منابع می‌تواند مصرف ما را کاهش دهد. اگر این کاهش‌ها انجام شود، سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه جدید به کشور وارد می‌شود.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا مصباحی مقدم در همایش بسیج اساتید دانشگاه جامع علمی کاربردی در دانشگاه معارف گفت: ایران از جهت استعداد و آی‌کیو بالاتر از میانگین جهانی است و این رده‌بندی را نیز غربی ها انجام داده‌اند. علت مهاجرت نخبگان علمی کشور، صرفا هواخواهی نیست بلکه جاذبه از سوی کشورهای دیگر بسیار قوی است و از این سو، بستر به خوبی آماده نیست و از طرف دیگر، این احساس به نسل جوان ما دست داده است که اگر تحصیلات خود را در کشورهای پیشرفته طی کنند، موفقیت بیشتری کسب خواهند کرد.

مصباحی مقدم افزود: حضور نسل جوان و نخبه ما در آمریکا و کانادا و انگلیس و فرانسه و آلمان بسیار چشمگیر است. شهید باقری در سن ۲۴ سالگی طراحی عملیاتی کردند که فرماندهان جنگی که بیش از ۲۴ سال فعالیت نظامی داشتند نیز اقرار می‌کردند چنین تبحری نداشتند.

او تصریح کرد: جوانان ما در جنگ، از هیچ ما را به همه جا رساندند و قدرت عظیمی را به بسیج و سپاه ما هدیه دادند و دنیا را به حیرت واداشتند. امروز نیز جوانان ما در عرصه‌های علمی تبحر بسیاری کسب کرده‌اند و کشور را در رشته های مختلف به اوج قدرت رساندند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: برخی از نخبگان کشورهای غربی بیان می‌کردند که ما نسبت به وجود ایرانی‌ها احساس عزت می‌کنیم زیرا آنها پس از تحمل تحریم ها و هجمات دشمنان به چنین جایگاهی رسیدند.

او افزود: عزت اسلامی، حاصل انقلابی است که اگر این انقلاب نبود، معلوم نبود امروز مسلمانان و کشور ما در چه شرایطی بودند. ایران از نظر طبیعی نیز دارای مواهبی است که در کمتر کشوری به چشم می خورد. این مزیت‌ها در کشورهای منطقه نیز وجود ندارد.

او تصریح کرد: درست است که ایران را سرزمینی نیمه‌خشک می‌نامند و در سال‌های اخیر نیز دچار کاهش آب هم هستیم ولی آمار و ارقام آب و خاک نشان می‌دهد که ایران می‌تواند ۳۰۰ میلیون نفر جمعیت را تغذیه کند.

حجت‌الاسلام مصباحی مقدم اظهار کرد: ایران جزو 10 کشور بزرگ دارنده محصولات سردرختی است. یک کشاورز یزدی در یکی از خشک‌ترین مناطق کشور توانست چندین برابر افزایش برداشت داشته باشد که اگر این الگو به دیگران منتقل شود، به چنین ظرفیتی می‌رسیم و می‌توانیم به بهترین الگو برسیم.

او گفت: روزانه ۸ ونیم میلیون بشکه نفت و گاز تولید می کنیم. ۵ و نیم میلیون بشکه نیز روزانه مصرف داریم که این مصرف، وحشتناک است. این مقدار مصرف انرژی در بخش گاز، بیش از چین و کل اروپا است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: این آمارها نشان می‌دهد که از نعمات الهی به خوبی استفاده نمی کنیم. استفاده بهینه از منابع می‌تواند مصرف ما را کاهش دهد. اگر این کاهش‌ها انجام شود، سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه جدید به کشور وارد می‌شود.

او در ادامه به سیستم بانکی اشاره کرد و گفت: متاسفانه اعتماد را سوزاندند و مردم نیز دیگر ارزهای خود را به بانک ها نسپردند. اگر این اعتماد صورت گیرد، قطعا کارهای بزرگی می‌توانیم انجام دهیم. زمانی که ارز در سال‌های پس از جنگ به نقطه بحرانی رسید و از ۳۰۰ تومان به ۹۶۰ تومان رسید، یکی از مدیران لایق به آیت‌الله رفسنجانی گفت که من می‌توانم این جریان را مدیریت کنم.

او بیان کرد که هر کسی که می‌خواهد می‌توانیم از فردا هر دلار را به قیمت ۳۰۰ تومن به او بدهیم و سپس این سقف شکست. او بعدها اعتراف کرد که ذخیره ارزی ما حتی یک میلیارد دلار هم نبود اما مهم این بود که روی وضعیت روانی بازار احاطه داشتیم.

او افزود: آنچه که فاقد آن هستیم، تدبیر است. کسانی که مدیریت اقتصادی کشور را به دست داشتند، به اقتصاد اسلامی باور نداشتند چون در این زمینه آموزش ندیده بودند. دانشگاه های ما نیز به دلیل اینکه این مسائل را آموزش نمی‌دهند، دانشجویان و مدیرانی را پرورش می دهند که با همین ذهنیت فعالیت دارند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: الگوهای مورد استفاده، گاهی الگوی سوسیالیستی و لیبرالیستی از نوع نوکلاسیک است. امروزه اقتصاد نوکلاسیک حاکم است. کسانی که صاحب نظران پشت دولت هستند، متفکران نوکلاسیک هستند؛ آن موقع انتظار دارید که اقتصاد مقاومتی را پیاده کنند؟

او افزود: کسانی که قانون بانکداری را تصویب کردند، این کار را به خوبی انجام دادند و شبهه ربا و روزنه‌ای برای ربا باز نکردند ولی وقتی در میدان عمل وارد شد، فریاد همه برخاست.

مصباحی مقدم گفت: یکی از مسائل آن بود که شورای پول و اعتبار بیان کرد که بانک‌ها می توانند به سپرده‌گذاران سود علی‌الحساب بدهند که این قانون پدر بانک‌ها را درآورده است. ریشه این سود نیز علی‌الحساب نیست که مردم سود قطعی پول می‌دانند و سود پول نیز ربا است و چیزی جز ربا نیست؛ یعنی از ابتدای این پیاده‌سازی موشی را در کار دواندند و کار را نجس کردند.

حجت‌الاسلام مصباحی مقدم اظهار کرد: علت اینکه تعداد وام‌ها به سرعت افزایش یافت و موسسات مالی به سرعت افتتاح شد، همین سود پول است. تعداد شعب بانک‌های ما در دنیا کم‌نظیر است زیرا برای هر ۳۶۰۰ ایرانی یک شعبه بانک وجود دارد. این شعبات در گران‌ترین مناطق شهرها و ساختمان‌‌ها هستند و مشخص است که دلیل این گرانی سود پول است. این همه رقابت بین موسسات مالی و بانک‌های خصوصی برای سود پول بود و برخی این پول را از بانک های دولتی می‌گیرند و به این موسسات می برند.

او گفت: صاحبان سپرده بانک‌ها که یک درصد هستند، ۷۴ درصد سپرده‌های بانکی را در اختیار دارند. این افراد در واقع کلان‌سرمایه‌دار هستند؛ یعنی ۹۹ درصد سپرده‌گذاران تنها ۲۶ درصد سپرده‌ها را در اختیار دارند. شکاف فقر و غنا این چنین نمایان‌گر می شود. این مسائلی نیست که نظام به مردم وعده کرده بود و امام(ره) ما را به آن فرامی‌خواند. قطعا چنین نبود.

مصباحی مقدم اظهار کرد: رهبری تنها می‌تواند سیاست و رهنمود بدهد. رهبری در حوزه اجرا، بر اساس قانون اساسی امکان ورود شخصی ندارد. قدرت دفاعی کشور، امنیت ملی و سیاست‌های کلان، از جمله معدود عرصه‌هایی است که ولی فقیه می‌تواند در آنها دخالت مستقیم داشته باشد و در این عرصه‌ها در اوج قرار داریم.

او گفت: اصل سیاست‌های کشور عالی است ولی در میدان عمل وقتی مسئولان دست به کار می‌شوند دیگر در حوزه اجرا، رهبری در آن دخیل نیست که در اجرا مشکلات عدیده‌ای وجود دارد. روحانیون عهده‌دار مسئولیت‌های اجرایی در عرصه‌های صنعتی و غیره نیستند و به همین خاطر روحانیت مقصر نیست. اگر تقصیری باشد، آن است که روحانیت هنوز به این شکل و مدل مدیریتی اعتراض نکرده و مردم را روشن نکرده است.

منبع: ایسنا

402

کد خبر: 905792

وب گردی

وب گردی