طرح حذف آزمون ورودی مدارس سمپادخوشایند نبود

رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان با بیان اینکه تعطیلی دوره اول سمپاد برای بنده خوشایند نبود و تلاش هم کردم این اتفاق رخ ندهد از جدیت این مرکز در پیگیری طرح شهاب خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از مهر، شب گذشته برنامه پرسشگر با موضوع «طرح حذف آزمون ورودی مدارس سمپاد و سایر مدارس خاص» روی آنتن رفت. فاطمه مهاجرانی رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان یکی از حاضرین در این برنامه بود که بیش از همه به موضوع داغ حذف مدارس سمپاد از دوره متوسطه اول که به دنبال تصویب این طرح رخ می دهد سخن گفت.

وی در ابتدای برنامه با اشاره به جریان نخبه پروری در ایران که قرار نیست تعطیل شود یا خدشه ای به آن وارد شود، بیان کرد: بنیاد نخبگان موضوع شناسایی نخبگان را به آموزش و پرورش محول کرده است. باید یادمان باشد از هر تصمیمی بت نسازیم و آن را غلیط نکنیم. هر تصمیمی می تواند نقاط ضعف و قوتی داشته باشد. این تصمیم اخیر آموزش و پرورش هم یکی از این تصمیمات است.

مهاجرانی ادامه داد: این مصوبه در شورای عالی آموزش و پرورش به تصویب رسیده است و درباره اش جلسات کارشناسی برپا شده است و عده ای هم با آن مخالف بودند اما وقتی مصوبه ای به تایید رئیس جمهور برسد لازم الاجراست. با اینهمه سمپاد به هیچ وجهه قابل تعطیل شدن نیست و قرار است سمپاد در دوره دوم متوسطه با کیفیت بالاتری به کار خود ادامه دهد. پس قرار نیست استعدادهای درخشان نادیده گرفته شوند.

رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان بیان کرد: ما هم معتقد هستیم نمی توان حق آموزش متفاوت را از کسانی که هوشبهر بالایی دارند از آنها بگیریم. اما باید تفکیک در مدارس را به حداقل برسانیم. این در سند تحول نیز آمده است. نکته مهم این است که در این سال ها استاندارد ورود به مدارس سمپاد رعایت نشده است و اگر در این موضوع سخت گیری شده بود شاید سمپاد در دوره متوسطه اول سرجایش می ماند.

وی با بیان اینکه نخبه پروری در ایران پدری محکم و مهربان به نام مقام معظم رهبری دارد، گفت: انتقاداتی به بنده درباره عدم اظهار نظر در این چند روزه وارد شد در حالی که وزیر در این باره صحبت کرده بودند و نیازی به اعلام نظرم در این باره نبود. از طرف دیگر موضع این مصوبه حذف آزمون است و نه مدارس سمپاد. دانش اموزان سمپاد جزو ارزش های این کشور هستند و ما حتی در مناطق عشایری هم مدارس سمپاد داریم.

مهاجرانی در ادامه این برنامه خبر داد که این مرکز در حال برنامه‌ریزی برای ورود به حیطه فنی و حرفه‌ای و مهارتی است و در این باره اظهار کرد: مساوات با عدالت متفاوت است ما می‌خواهیم عدالت آموزشی داشته باشیم. متاسفانه روی یکی دو گونه از هوش در سنجش‌ها تاکید می‌شود. قطعا برای دوره دوم برنامه‌هایی داریم. تعطیلی دوره اول سمپاد برای بنده خوشایند نبود و تلاش هم کردم این اتفاق رخ ندهد اما شورای عالی آموزش و پرورش به این مصوبه رای داد و معنای آن این است که نتوانستیم رایی بر رد آن بگیریم. یقینا باید به دنبال راه‌های جایگزین باشیم. طرح شهاب را باید با جدیت بیشتری دنبال کنیم و استعدادهای متنوع را بهتر بشناسیم.
706

کد خبر: 905818

وب گردی

وب گردی