حسرتی به قدمت ربع قرن/ سقوط غرب آسیا در معتبرترین تورنمنت قاره

سال 1371، آخرین تیم ایرانی موفق به قهرمانی در معتبرترین تورنمنت قاره آسیا شد.

به گزارش خبرنگار ورزشی ایسکانیوز، 25 سال پیش، سال 1371، آخرین تیم ایرانی موفق به قهرمانی در معتبرترین تورنمنت قاره آسیا شد. بهزاد غلامپور که حالا 51 سال سن دارد، آن زمان دروازه‌بان تیم فوتبال پاس بود و نقش تأثیرگذاری در قهرمانی تیمش ایفا کرد.

در این فاصله زمانی طولانی، هیچ تیم ایرانی نتوانسته قهرمان آسیا شود و تمام افتخارات نمایندگان کشورمان به نایب‌قهرمانی استقلال، سپاهان و ذوب‌آهن خلاصه می‌شود.

کره جنوبی که با 11 قهرمانی باشگاه‌هایش در جام باشگاه‌های آسیا و سپس لیگ قهرمانان، پر افتخارترین کشور قاره کهن محسوب می‌شود، 10 قهرمانی خود را در این 25 سال به دست آورده است.

هر چند عربستان با 2 و قطر و امارات، هر کدام با یک قهرمانی در این سال‌ها کمی برای منطقه غرب آسیا آبروداری کرده‌اند اما از آخرین قهرمانی یک تیم غرب آسیایی نیز 6 سال می‌گذرد. ژاپن با 4 و چین با 2 قهرمانی دیگر کشورهای قهرمان لیگ قهرمانان آسیا در ربع قرن گذشته بوده‌اند و حتی یک تیم تایلندی توانسته 2 سال پیاپی بر بام آسیا بایستد.

اما آخرین باری که یک تیم ایرانی توانسته فاتح رقابت‌های باشگاهی قاره شود، پاس تهران است که حالا عملا وجود خارجی ندارد. فیروز کریمی، سرمربی کنونی گسترش فولاد با ستاره‌هایی که هر کدام دیگر مویی سپید کرده‌اند، قهرمان جام باشگاه‌های آسیا در فصل 93-1992 شد و از آن روز حسرت قهرمانی در آسیا بر دل فوتبال‌دوستان ایرانی مانده است.

604

کد خبر: 905950

وب گردی

وب گردی