ترامپ بر لبه تیغ مولر / ادعای "دموکراسی آمریکایی" خدشه دار شد

مساله دخالت روسیه در انتخابات سال 2016 آمریکا بارها و بارها مطرح شد و افراد زیادی در مورد صحت این مساله اعلام نظر کردند، تا جایی که یک تیم به رهبری رییس اسبق سیا، مسئول بررسی دخالت روسیه در انتخابات آمریکا شد. اگر چه عده ای معتقدند که طرح این گونه مسائل در انتخابات اتفاق تازه ای نیست اما عده زیادی به این مساله واکنش نشان داده اند.

به گزارش ایسکانیوز، مقام آمریکایی حافظ امنیت انتخابات در برابر نفوذ اینترنتی اعلام کرده بودند که در جریان انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا، روسیه توانسته است به سامانه اطلاعات ثبت ‌شده رای‌دهندگان چند ایالات این کشور نفوذ کند.

همین مساله باعث شد تا آمریکا به این بهانه گاه و بیگاه تحریم های مختلفی را علیه مسکو وضع کند.

به تازگی وزارت خزانه داری آمریکا 38 فرد و نهاد روس، از جمله مقامات سیاسی و رهبران تجاری قدرتمند این کشور را در لیست تحریم های خود قرار داده است. در همین راستا وزارت خارجه روسیه در واکنش به این تحریم ها طی بیانیه‌ای اعلام کرد:" البته ما این حملات فعلی ضدروسیه و هرگونه اقدام جدید از این دست را بدون پاسخی سرسختانه نخواهیم گذاشت اما اول از همه می‌خواهیم توصیه کنیم که واشنگتن توهمش مبنی بر این که می‌تواند با زبان تحریم با ما صحبت کند را کنار بگذارد."

ترامپ نیز بارها از انجام مصاحبه در مورد این موضوع با مولر مسئول تحقیقات درباره دخالت ادعایی روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا سرباز زده و این مصاحبه را منوط به این شرط کرده که رابرت مولر متعهد شود پرونده مربوط به ارتباط ترامپ با روسیه را مختومه اعلام کند.

مولر تاکنون 19 نفر را در جریان تحقیقات درباره دخالت ادعایی روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا متهم کرده است که برخی از آنها هم از مشاوران رئیس جمهور آمریکا بودند که به اف بی آی دروغ گفته اند و این مصاحبه ممکن است برای ترامپ چالش برانگیز باشد.

جورج دبلیو بوش رئیس جمهور پیشین آمریکا به رغم این که به حزب جمهوری خواه تعلق خاطر داشت، اذعان نمود که شواهدی مبنی بر دخالت روسیه در انتخابات آمریکا وجود دارد. وی در ادامه افزود: اگر این مساله به قطعیت برسد، دخالت بیگانگان در انتخابات آمریکا تاسف بار است و زمانی که اعتماد مردم به انتخابات خدشه دار شود، دیگر دموکراسی معنایی نخواهد داشت.

"جن جانسون" وزیر امنیت داخلی در دوران انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ در آمریکا نیز به ان بی سی گفته بود: "ما موفق به تشخیص دست داشتن دولت روسیه در نظارت و بررسی سایبری سامانه‌های ثبت نام رای دهندگان شده ایم."

پیش از این، محققان دانشگاه آکسفورد اعلام کرده بودند که «عاملان روس در فیسبوک و توئیتر» حساب های کاربری کارکنان و حتی بازنشستگان ارتش آمریکا را با قرار دادن اطلاعات غلط در میان مطالب مورد علاقه آنها هدف قرار داده است.

پس از فیسبوک و توئیتر، گوگل نیز در تحقیقات خود به مدارک و شواهدی مبنی بر بهره برداری عاملان روسیه از سرویس‌های این شرکت برای تاثیرگذاری در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ ایالات متحده آمریکا اذعان کرد.

بحث دخالت ها در این انتخابات به نزدیکان ترامپ نیز کشیده شد تا جایی که جرد کوشنر داماد ترامپ نیز از سوی بازرس ویژه بررسی دخالت روسیه در انتخابات آمریکا، مورد سوال و جواب قرار گرفت. این سوال جواب 90 دقیقه ای پیرامون ارتباط کوشنر با فلین صورت گرفت.

فلین مشاور امنیت ملی سابق دولت آمریکا بود و پس از آن که مشخص شد در مورد تماس هایش با سفیر روسیه اظهارات دروغی داشته است، مجبور به استعفا شد.

سازمان اطلاعاتی این کشور نیز افرادی را که با روسیه در ارتباط بوده‌اند شناسایی کرده بود و با هک هزاران ایمیل از کمیته ملی دموکرات ها، آن را در اختیار سایت افشاگر ویکی لیکس قرار داده‌اند، که البته دونالد ترامپ در واکنش به این مساله با مورد تمسخر قرار دادن دموکرات ها آن ها را به دامن زدن به این گونه مسائل متهم نمود.

در این گیر و دار، دو حزب دموکرات و جمهوری خواه نیز به انتشار اسناد و یادداشت هایی محرمانه دست زدند.

دوین نونس رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا، اعلام کرد، این حزب دموکرات آمریکا بود که برای اولین بار با دولت روسیه، در جریان انتخابات سال 2016 ارتباطات شفافی برقرار کرده بود.

نونس در مصاحبه خود با شبکه فاکس نیوز تاکید کرد که انتقاد مزورانه دموکرات‌ها به یادداشت منتشر شده از دفتر نونس، درباره برخی مسائل درونی اف‌بی‌آی، به این دلیل بود که بعد از انتشار آن یادداشت، مشخص شد که اکنون زمان باز کردن پرونده تحقیقات ضدجاسوسی علیه کمپین هیلاری کلینتون است.

نونس همچنین به اقدامات حزب دموکرات در جریان مبارزات انتخاباتی سال 2016 و تاسیس یک شرکت حقوقی که عملاً دست به انتقال اطلاعات به برخی از مقامات دولت روسیه زده بود، نیز اشاره کرد.

یادداشت منتشره توسط نمایندگان حزب جمهوری خواه، مدعی سو استفاده وزارت دادگستری آمریکا از یک برنامه نظارتی دولتی در زمان انتخابات سال 2016 است که از طریق این برنامه، مدارکی را علیه کارتر پیج مشاور کمپین انتخاباتی ترامپ به دست بیاورد.

جمهوری خواهان در اوایل سال میلادی یادداشتی 4 صفحه ای مبنی بر تعصب و جانبداری دستگاه‌های تحقیق کننده علیه دونالد ترامپ منتشر کردند که دموکرات ها برای رد این مساله یادداشتی 10 صفحه ای منتشر کردند و کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا در تاریخ 17 بهمن به اتفاق آرا به انتشار این یادداشت دموکرات‌ها رای داد و تایید نهایی برای انتشار عمومی این یادداشت به دفتر ترامپ فرستاده شد تا رئیس جمهور آمریکا در مورد این مساله تصمیم نهایی را بگیرد.

دونالد ترامپ 21 بهمن اعلام کرد که با انتشار یادداشت مفصل دموکرات ها به علت برخی مسائل حساس امنیتی مخالفت کرده است.

دقایقی پس از اعلام مخالفت ترامپ با انتشار نسخه دموکرات‌ها، آدام شف، عضو برجسته این حزب در کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان که مسئول تهیه این نسخه از یادداشت‌های محرمانه بوده، گفت که آماده است که در همکاری با کاخ‌ سفید و اف‌بی‌آی، بخش‌هایی را که ترامپ مخالف غیرمحرمانه شدن آنهاست، حذف کند.

در هر صورت تحقیقات پیرامون دخالت های مطرح شده از سوی روسیه ادامه دارد و بازتاب رفتار های ترامپ در مورد این مساله، جهان را در مورد این رئیس جمهور نامتعادل آمریکا متعجب تر می کند.

تهیه و تنظیم: مژگان الیکائی

کد خبر: 906028

وب گردی

وب گردی