ساخت فرستنده تمام دیجیتال به همت جهاد دانشگاهی/ تولیدات حاصل از فعالیت‌های پژوهشی را به مرحله تجاری‌سازی رسانده‌ایم

رئیس جهاد دانشگاهی با بیان اینکه در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی تکنولوژی‌های متعددی را طراحی و تولید کرده‌ایم، گفت: تمام فعالیت‌های پژوهشی و فناوری که تولید کرده‌ایم به مرحله تجاری سازی رسیده‌‌اند.

حمیدرضا طیبی رئیس جهاد دانشگاهی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ درباره فعالیت‌های مختلف جهاد دانشگاهی در سال‌های اخیر اظهار کرد: جهاد دانشگاهی در حوزه پزشکی فعالیت‌های بسیار خوبی را انجام داده که از شاخص‌ترین آن‌ها مسئله سلول‌های بنیادی و پژوهشگاه رویان است، ‌به‌طوری که پژوهشگاه رویان در مرزهای علم حرکت می‌کند و امروز بسیاری از فعالیت‌هایش تجاری‌سازی شده و در خدمت درمان قرار گرفته است.

رئیس جهاد دانشگاهی تصریح کرد: در حوزه فنی و مهندسی ساخت فرستنده‌های رادیویی موج متوسط با قدرت هزارکیلووات و اف ام را تا دومگاوات در دستور کار خود قرار داده‌ایم. اخیرا فرستنده تمام دیجیتال روستایی را به اتمام رسانده‌ایم که بالای 500 خانوار را تحت پوشش قرار خواهد داد. در همین راستا تفاهم‌نامه‌ای را با صداوسیما امضا خواهیم کرد.

طیبی ادامه داد: برای اجرای این طرح حدود 7 میلیون تومان اعتبار هزینه شده است.

رئیس جهاد دانشگاهی افزود: به غیر از حوزه فنی و پزشکی، یکی از زمینه‌هایی که این سازمان از ابتدای فعالیت‌های خود به آن توجه بسیار داشته است،‌ صنعت نفت بوده که به معنای عام آن یعنی گاز، پتروشیمی،‌ پالایش و پخش است و معتقدیم که این صنعت به سبب جامع بودن فناوری‌هایی که در آن مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌تواند موتور محرک توسعه دانش‌بنیان در صنعت باشد.

او تاکید کرد: در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی تکنولوژی‌های متعددی را طراحی و تولید کرده‌ایم، به طوری که تولیدات ما هم‌اکنون در صنعت نفت و گاز مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عنوان نمونه در دهه 70 روی شارژرها، دهه 80 روی بحث دکل‌های حفاری و سیستم برق و کنترل کار کردیم. همچنین دهه 90 نیز پروژه‌هایی همچون مبدل‌های فرکانسی، بازوهای بارگیری را انجام داده‌ایم و شیب خوبی در تولید فناوری های صنعت نفت داریم، به طوری که مبدل فرکانسی کاملا تجاری سازی شده است.

رئیس جهاد دانشگاهی با تاکید براینکه ما در صنایع مختلف نیازهای تکنولوژی را شناسایی کرده‌ایم، تصریح کرد: در همین راستا جهاد دانشگاهی تفاهم‌نامه‌ مطلوبی را با معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری امضا کرده است و امیدواریم که این تفاهم‌نامه منجر به این شود که جهاد دانشگاهی باز هم بتواند اقدامات ارزنده دیگری را در قالب شرکت های دانش بنیان در زمینه توسعه فناوری در صنعت نفت ایران و اشتغالزایی انجام دهد.

طیبی با یادآوری اینکه جهاد دانشگاهی توان تولید انواع فناوری در تجهیزات نفتی را دارد، اظهار کرد: تمام فعالیت‌های پژوهشی و فناوری که تولید کرده‌ایم به مرحله تجاری سازی رسیده‌اند.

رئیس جهاد دانشگاهی با تاکید براینکه امکان ندارد یک پروژه ای را صرفا بخاطر کار علمی انجام دهیم افزود: با توجه به نیازهای روز کشور در بخش صنعت ما فناوری و تکنولوژی را طراحی و تولید می کنیم بنابراین برای مبدل فرکانسی شرکت پایانه‌های نفتی حدود 600 میلیون تومان اعتبار هزینه کرده است، در حالیکه جهاد دانشگاهی برای این پروژه دوبرابر پایانه‌های نفتی هزینه کرده است.

402

کد خبر: 906067

وب گردی

وب گردی