خودداری رئیس‌جمهور کره جنوبی از پذیرفتن انجام مانورهای نظامی مشترک با آمریکا

گزارش‌ها حاکی است مون جائه این، پیشنهاد نخست‌وزیر ژاپن مبنی بر ازسرگیری سریع مانور‌های نظامی مشترک با آمریکا را رد کرده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از راشا تودی، گزارش‌ها حاکی است مون جائه این، رئیس جمهور کره جنوبی، درخواست ژاپن مبنی بر ازسرگیری سریع مانورهای نظامی در منطقه شبه جزیره کره را رد کرده است. کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، از رئیس جمهور کره جنوبی دعوت کرده است برای شرکت در نشستی که می‌تواند نخستین جلسه مقامات بلندپایه دو کره در یک دهه اخیر باشد، به پیونگ یانگ سفر کند.

روز جمعه، شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن در نشستی دو جانبه از مون جائه این درخواست کرد مانورهای نظامی را که پس از تصمیم کره جنوبی برای بهبود روابط با همسایه شمالی خود متوقف شده بود، از سر بگیرد. کره شمالی انجام این مانورهای نظامی را تهدید بزرگی علیه امنیت ملی خود می‌داند و اعلام کرده است این مانورها به منظور پنهان‌کردن افزایش حضور نظامی برای آغاز جنگ با این کشور است.

بر اساس گزارش منتشر شده، آبه در نشست خود با رئیس جمهور کره جنوبی اعلام کرده است عقب انداختن زمانبندی مانورهای نظامی تا بهار سال جاری، نادرست است و پیش از مصالحه با کره شمالی، پیونگ یانگ باید رفتار خود را تغییر دهد.

بر اساس گفته‌های منبعی که نامش فاش نشده است، مون جائه این در پاسخ به نخست وزیر ژاپن گفته است: «متوجه هستم نظر نخست وزیر آبه این است که انجام مانورهای نظامی مشترک کره و آمریکا را نباید تا هنگامی که در خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی پیشرفتی صورت نگیرد، تعلیق کرد. اما مسئله اکنون حق حاکمیت و دخالت در امور داخلی ماست.» این منبع همچنین اعلام کرده است: «رئیس جمهور گفت درست نیست که نخست وزیر ژاپن این مسئله را مستقیما بیان کند.»

کره شمالی با تولید یک موشک بالستیک که گفته می‌شود قابلیت هدف قرار دادن خاک آمریکا و نیز حمل کلاهک هسته‌ای را دارد، بحران امنیتی شبه جزیره کره را تشدید کرد. در حالی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، تهدید کرده است با نیروی نظامی تاسیسات هسته‌ای کره شمالی را هدف قرار خواهد داد، دولت چپ گرای جدید سئول، گام‌هایی نمادین به سوی کاهش تنش‌ها برداشته است. از جمله این اقدامات، می‌توان به توافق درباره راهپیمایی ورزشکاران دو کشور زیر یک پرچم در مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک زمستانی پیونگ چانگ اشاره کرد.

کیم جونگ اون از رئیس جمهور کره جنوبی دعوت کرده است برای شرکت در یک نشست میان مقامات بلندپایه دو کشور به پیونگ یانگ سفر کند. در صورتی که این دعوتنامه پذیرفته شود، نخستین رویداد دیپلماتیک میان دو کشور از سال 2007 انجام خواهد شد.

کد خبر: 906130

وب گردی

وب گردی