رکورد ذخیره سازی گاز در ایران شکسته شد

همزمان با بهره برداری از فازهای جدید پارس جنوبی و افزایش ظرفیت تولید گاز، رکورد ذخیره سازی گاز در مخازن زیرزمینی و عرضه گاز به نیروگاه ها در سال 96 شکسته شد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ با بهره برداری از فازهای جدید پارس جنوبی در طول پنج سال گذشته تاکنون ظرفیت تولید گاز ایران در این حوزه مشترک با افزایشی حدود دو برابری به 570 میلیون مترمکعب در روز رسیده که این ظرفیت تولید با بهره‌برداری از پنج فاز جدید تا سال آینده از مرز 700 میلیون مترمکعب در روز عبور می‌کند.

همزمان با افزایش ظرفیت تولید گاز طبیعی، جایگزینی گاز طبیعی به جای فرآورده های نفتی در سبد تامین سوخت نیروگاه های برق کشور در دستور کار قرار گرفته به طوری که سهم گاز از حدود 40 درصد در سال 92 در طول ده ماهه نخست امسال به بیش از 90 درصد افزایش یافته است.

از ابتدای سال جاری تاکنون بالغ بر 60 میلیارد مترمکعب گاز طبیعی به نیروگاه های برق کشور عرضه شده که پیش بینی می شود حجم عرضه گاز به نیروگاه ها تا پایان اسفند ماه به رقم بی سابقه 67 میلیارد مترمکعب برسد.

در شرایط فعلی کل نیاز نیروگاه های برق کشور به سوخت معادل 75 میلیارد مترمکعب گاز در سال بوده که امسال با ثبت یک رکورد جدید بالغ بر 90 درصد سوخت نیروگاه ها از محل عرضه گاز طبیعی تامین می شود که افزایش عرضه گاز به نیروگاه ها در کنار دستاوردهای زیست محیطی منجر به ایجاد ظرفیت مازادی برای صادرات انواع فرآورده های نفتی به ویژه نفت کوره و گازوئیل شده است.

هم اکنون ظرفیت تولید گاز ایران با احتساب فازهای پارس جنوبی، میادین حوزه زاگرس جنوبی و گازهای همراهی که در واحدهای NGL جمع آوری می شود به حدود 800 میلیون مترمکعب در روز رسیده که بر اساس استانداردهای تعریف شده در صنایع گاز جهان باید معادل 10 درصد تولید و مصرف گاز در کشورها ظرفیت ذخیره سازی گاز ایجاد شود.

در شرایط فعلی ایران با راه اندازی دو طرح ذخیره سازی گاز طبیعی در سراجه قم و شوریجه خراسان از پتانسیل ذخیره سازی نزدیک به چهار میلیارد مترمکعب گاز برخوردار بوده و از ابتدای سال جاری تاکنون از محل افزایش ظرفیت تولید در پارس جنوبی رکورد جدیدی هم برای ذخیره سازی گاز در مخازن زیر زمینی به ثبت رسیده است.

در طول 10 ماهه نخست امسال بالغ بر سه میلیارد و 800 میلیون مترمکعب گاز در این دو مخزن شامل 1.3 میلیارد مترمکعب گاز در سراجه و 2.5 میلیارد مترمکعب گاز در شوریجه ذخیره سازی شده و در اوج مصرف زمستانی به طور متوسط روزانه 13 میلیون مترمکعب گاز از شوریجه و هشت میلیون مترمکعب گاز از سراجه برداشت و به شبکه سراسری تزریق شده است.

همزمان با ثبت رکوردهای جدید ذخیره سازی و برداشت گاز از مخازن زیرزمینی، سناریوی اجرای فاز دوم توسعه دو مخزن ذخیره سازی سراجه و شوریجه هم در دستور کار قرار گرفته که در صورت بهره برداری از این دو پروژه در مجموع ظرفیت ذخیره سازی گاز ایران با افزایشی دو برابری به بیش از هشت میلیارد مترمکعب می رسد.

منبع: فارس

402

کد خبر: 906287

وب گردی

وب گردی