تقسیم استان همیشه موجب توسعه و ترقی در حوزه ملی نخواهد بود

استاندار سابق سیستان و بلوچستان گفت: تقسیم استان همیشه موجب توسعه، پیشرفت و ترقی در حوزه ملی نخواهد بود، همان میزان که به تقسیم استان می اندیشیم باید به این فکر کرد که هزینه های اجرایی این تصمیم را تا چه حد می توان بالا برد.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، 15 بهمن ماه دو نماینده از مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان طی نامه ای به حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری اعلام کرده اند که با توجه به گستردگی و پهناوری استان سیستان و بلوچستان که فاصله دو شهر زابل و چابهار بیش از 900 کیلومتر است و تقسیم استان یک ضرورت و فرصت است. آنها در تایید این نظریه نمونه های بسیار موفق در جهان و ایران را آورده اند که در ایران به عنوان مثال به قبل و بعد خراسانها اشاره کرده اند.

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در صحن علنی مجلس در تاریخ 11 مهر 96 در پاسخ به سوال شهریاری نماینده مردم زاهدان درباره تقسیم استان سیستان و بلوچستان، اظهار داشت: تقسیم شدن استان سیستان و بلوچستان به نفع مردم این منطقه نیست. ما به همین دلیل علیرغم افزایش دو برابری بودجه عمومی در طی چند سال گذشته تمامی تلاش‌مان توجه بیشتر به این استان برای بهبود وضعیتش است.

علی اوسط هاشمی در رابطه با این موضوع در گفت وگو با خبرنگار ایسکانیوز، اظهار داشت: تقسیم استان همیشه موجب توسعه، پیشرفت و ترقی در حوزه ملی نخواهد بود، همان میزان که به تقسیم استان می اندیشیم باید به این فکر کرد که هزینه های اجرایی این تصمیم را تا چه حد می توان بالا برد.

وی افزود: هر میزانی که در کشور سیاست ها و رویکردهایمان به سمت کاهش هزینه های جاری معطوف باشد به همان میزان مطمئنا توان نقش آفرینی در حوزه های توسعه آفرینی، پیشرفت و ترقی کشور ایجاد خواهد شد.

اوسط هاشمی ادامه داد: امروزه با مازاد نیروی انسانی در بدنه استان مواجه هستیم و بسیار اشتیاق و میل برای توسعه بخشی و توجه پیشرفت و ترقی به ساختارسازی داریم.

برخی چشمانشان را بر ثروت و زمینه های پیشرفت استان تنگ کرده اند

استاندار سابق سیستان و بلوچستان با بیان اینکه به منظور تقسیم استانی باید اول به شرایط آن استان فکر کرد، اظهار داشت: در استانی که کشورهای مرزی، دریا و مرز افغانستان دو بال توسعه استان هستند به جای تفکیک استان بهتر است به پتانسیل، ظرفیت و امکانات بالقوه آن استان فکر کنیم که چگونه می توانیم به آنها فعلیت ببخشیم؛ آنهایی که توجه شان بیشتر معطوف به این بخش است گویا چشمانشان را نسبت به آن همه ثروت و زمینه های پیشرفت یک مقدار تنگ کرده اند.

برای توسعه استان باید به دنبال برنامه توسعه ای باشیم

وی با بیان این که باید به دنبال یک برنامه توسعه ای باشیم، ادامه داد: سهم استان سیستان و بلوچستان با برخورداری از 1600 مرز کیلومتر و ورود به آب های آزاد، همسایگی با دو کشور پرجمعیت و حلقه ارتباط میان کشورهای حاشیه اقیانوس هند و آسیای میانه اینها چگونه می خواهیم بنگریم؟ عمده توجه مان باید به قابلیت و پتانسیل، سرمایه انسانی استان که متناسب با آرایش جمعیتی منطقه باشد، معطوف شود. این موضوع یک عنصر کاربردی است که می تواند دامنه نفوذ و اعتبار را در سطح منطقه توسعه و از پتانسیل آن استان به زیبایی برای رسیدن به پیشرفت و ترقی کمک گرفت.

اوسط هاشمی تاکید کرد: اجماع میان اقوام، توجه به مشترکات، استفاده از ظرفیت جمعی مان و اجتناب جدی از تبعیض و ایجاد گسست و فاصله هایمان می تواند مردم باوری را توسعه دهد و اشتیاق به نقش آفرینی و میل به مشارکت را رقم بزند.

وی با اشاره به این که نظر موافقی نسبت به تقسیم استان و این گونه رویکردها نداشته و نداشته ام، ادامه داد: این گونه پیشنهادها را از زاویه های تنگ و تا حدود غیرکارشناسی ارزیابی می کنم و فکر میکنم اگر به سایر مباحث روی بیاوریم خیلی بهتر می توانیم منافع مردم استان را در آن جست وجو کرد.

جمعیت متشکل از اقوام در سیستان و بلوچستان سرمایه اصلی استان است

اوسط هاشمی ادامه داد: سرمایه اصلی استان سیستان و بلوچستان مردمانی با آن ترکیب جمعیتی متشکل از اقوام مختلف است. این موضوع بهترین سرمایه ای است که خداوند در آن منطقه قرار داده تا بتوان به بهترین نحو از آن استفاده کرد.

استاندار سابق سیستان و بلوچستان ادامه داد: استانی که رنگین کمان است تا قبل از دولت روحانی چندان بر روی معادن آن ورود پیدا نکرده بودند، وقتی 86 هزار کیلومتر مربع در برنامه اکتشاف قرار گرفته از طلا، تیتانیوم و .. وجود دارد باید به سمت این گونه فعالیت ها بروند تا نقش، شانیت و مشارکت زایی درآن رقم بزند و به نظر من آن موضوع بهترین رویکرد است.

وی ادامه داد: بخش تقسیمات استانی زمانی امکان پذیر است که بگوییم حدود 5-6 میلیون جمعیت با یک پراکندگی بسیار وسیعی وجود دارد و امکان مدیریت آن با یک مدیر برای ارتباط با بدنه اجتماعی و مردم مقداری دشوار است مانند استان خراسان بزرگ که تقسیم شد.

اوسط هاشمی گفت: استانی مانند سیستان و بلوچستان که دارای ساختار استانداری با 2 میلیون جمعیت است راسریعا نمی توان به دنبال تقسیم آن بود؛ باید دید آقایانی که به تقسیم استان فکر میکنند مبانی فکری و انگیزه شان چیست؟ آیا واقعا از دید کارشناسی تصمیم به تقسیم استان گرفته اند؟

تنظیم : فاطمه سرلک

901/900

کد خبر: 906330

وب گردی

وب گردی