دانشگاه چمران میزبان کارگاه «از ایده پردازی تا نظریه پردازی» شد

نقد و مناظره، کارگاه تخصصی «آشنایی با کرسی‌های نظریه پردازی، نقد و مناظره» ویژه اساتید و اعضای هیأت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی دبیرخانه هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه پردازی، این کارگاه آموزشی که با حضور حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه رئیس دبیرخانه کرسی‌های نظریه پردازی و دکتر سید عباس رضوی استادیار دانشگاه همراه بود، از ساعت 14 الی 18 روز چهارشنبه 18 بهمن ماه در سالن اجتماعات حوزه ریاست دانشگاه شهید چمران برگزار شد.

در ابتدای این جلسه گزارشی توسط دکتر سید جلال هاشمی مسئول دبیرخانه کرسی‌های نظریه پردازی، نقد و مناظره دانشگاه شهید چمران پیرامون ظرفیت‌ها و اقدامات انجام شده در این دانشگاه در راستای بسط و گفتمان سازی کرسی ترویجی و تخصصی ارائه شد که اهم این گزارش راه اندازی دبیرخانه کرسی‌های نظریه پردازی، نقد و مناظره، انتشار بانک اطلاعات و کتب آیین نامه دبیرخانه، برگزاری سه جلسه کارگاه آموزشی نظریه پردازی، از جمله مهم‌ترین این اقدامات بوده‌اند.

پس از این گزارش حجت الاسلام خسروپناه به ایراد سخنرانی پرداخت و ضمن تشکر از مسئولین دانشگاه چمران گفت: لازم میدانم از ریاست دانشگاه شهید چمران و مسئولین کمیته دستگاهی این دانشگاه بابت برگزاری این کارگاه نیم روزه تشکر کنم.

خسروپناه ادامه داد: هدف از تشکیل هیات حمایت از کرسی‌های نظریه پردازی، نقد و مناظره تولید و ارائه نظریات بومی مطابق نیازهای روز جامعه است.

رئیس موسسه حکمت و فلسفه گفت: یکی از خواسته‌های مقام معظم رهبری تشکیل هسته‌های گفتگو و مناظره و همچنین نقد نظریه و یا ارائه نظریه بومی و جدید متناسب با نیازهای روز جامعه هست و ایشان بارها نسبت به مسئله کرسی‌های آزاداندیشی تأکید داشته‌اند اما اینکه چرا تاکنون فضای نقد و گفت‌وگو در داخل دانشگاه‌ها شکل نگرفته، علت‌های مختلفی را می‌توان برشمرد.

خسروپناه در ادامه ضمن توضیح انواع کرسی‌ها که زیر نظر کمیته‌های دستگاهی برگزار می‌شود اظهار داشت:مجموعه‌های علمی و مراکز پژوهشی و آموزشی مدیریت کرسی‌ها را بر عهده دارند. بر همین اساس رئیس هر مجموعه علمی، وظیفه ریاست کمیته دستگاهی کرسی‌های نظریه‌پردازی را بر عهده دارد و دبیر این کمیته نیز بر عهده معاون پژوهشی آن مرکز و اعضا کمیته نیز از اعضاء هیأت علمی آن مرکز است.

عضو شورای تحول و ارتقای علوم انسانی بیان کرد: اساتید برای ورود به حوزه کرسی‌های تخصصی، ابتدا از کرسی‌های ترویجی شروع کنند چرا که در این کرسی‌ها نقد اولیه از نظریات آن‌ها خواهد شد که این مباحث می‌تواند به آن‌ها کمک کند.

رئیس دبیرخانه کرسی‌های نظریه پردازی، نقد و مناظره افزود: ارتقا رتبه علمی و بهره‌مندی از امتیاز گرنت پژوهشی از جمله مزایای برگزاری این کرسی‌ها است.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه پردازی، نقد و مناظره، پس از سخنرانی حجت الاسلام خسروپناه، اعضای هیأت علمی دانشگاه چمران به طرح سؤال پیرامون کرسی‌های نظریه پردازی و ترویجی پرداختند.

503

کد خبر: 906431

وب گردی

وب گردی