پذیرش مقاله عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل در دومین کنگره بین المللی نوروژنتیک دانشگاه علوم پزشکی مشهد

مقاله عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل در دومین کنگره بین المللی نوروژنتیک دانشگاه علوم پزشکی مشهد پذیرفته شد.

المیرا میکائیلی در گفتگو با خبرنگار ایسکانیوز، اظهار کرد: « مطالعه اثر درمانی سلول های پیش ساز الیگودندروسیتی مشتق شده از سلول های بنیادی ژله وارتون انسان در مدل حیوانی مالتیپل اسکلروزیس (ام.اس)، 2 الی 4 اسفند ماه ارایه می شود.

وی گفت: « مالتیپل اسکلروزیس (ام اس) یک بیماری خود ایمنی است که منجر به از دست رفتن میلین در سیستم عصبی مرکزی می شود. امروزه یکی از اهداف بالقوه درمانی بر علیه ام.اس استفاده از پیوند سلول جهت آغاز مجدد میلین سازی است.»

وی افزود: « ما در این تحقیق سلول های پیش ساز الیگودندروسیتی مشتق شده از سلول های بنیادی مزانشیمی ژله وارتون انسان را به درون بطن های مغزی موش مدل ام.اس (EAE) پیوند زدیم. سپس اثرات این سلول ها را بر علائم عملکردی و پاتولوژیک این بیماری مورد بررسی قرار دادیم.»

میکائیلی در خصوص نتایج این تحقیق بیان کرد: « سلول های پیش ساز الیگودندروسیتی مشتق شده از سلول های بنیادی مزانشیمی ژله وارتون انسان علائم کلینیکی بیماری را در موش مدل ام. اس. به طور چشم گیری کاهش داد. همچنین بررسی های بافت شناسی مغز و نخاع این موش های تیمار شده نشانگر افزایش میلین سازی مجدد به طور چشمگیری بود.»

وی ادامه داد: « نتایج حاصل از این تحقیق بیانگر این می باشند که پیوند سلول های پیش ساز الیگودندروسیتی مشتق شده از سلول های بنیادی مزانشیمی ژله وارتون انسان موجب ترمیم غلاف میلین در مغز و بهبود بیماری ام.اس می شوند.»

به گزارش خبرنگار آنا، تاکنون از این پژوهشگر 3 مقاله isi، یک مقاله علمی پژوهشی و 2 مقاله در کنگره های بین المللی چاپ و ارایه شده است.

کد خبر: 906473

وب گردی

وب گردی