این استان ها به گوش باشند/دلهره سیلابی شدن زیرپای برخی شهرها

بررسی نقشه های پیش یابی یک سامانه بارشی را نشان می دهد که در برخی از استان های کشور طی امروز و فردا فعال خواهد شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های ایسکانیوز، سازمان هواشناسی پیش‌بینی کرده در برخی نقاط کشور شاهد باد و باران و برف خواهیم بود و سامانه بارشی طی امروز و فردا از سمت غرب و شمال غربی کشور وارد کشور خواهد شد.

آذربایجان غربی/بارش برف و باران در مهاباد

رییس اداره هواشناسی مهاباد گفت: با ورود یک سامانه بارش زا از امروز بارش برف و باران جنوب آذربایجان غربی را فرا می گیرد.

بررسی نقشه های پیش یابی یک سامانه بارشی را نشان می دهد که از اواخر وقت امروز در مناطق مختلف استان فعالیت خود را آغاز می کند.

محمدپور اضافه کرد: این سامانه که با وزش باد هم همراه خواهد بود تا اواخر وقت چهارشنبه در منطقه باقی می ماند.

محمدپور گفت: پس از خروج این سامانه نیز یک سامانه بارشی جدید از جمعه وارد منطقه می شود.

دمای کنونی هوای مهاباد 8 درجه بالای صفر است.

البرز

خسرو ارتقایی در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان البرز که صبح دوشنبه در سالن شهدای دولت استانداری برگزار شد، بابیان اینکه تجربیات حاصل‌شده پیرو بارش اخیر برف در استان می‌تواند چراغ راه آینده باشد تا غفلتی در این خصوص صورت نگیرد، اظهار کرد: بارها گفته می‌شود ارتفاع بارش برف در البرز ۳۵ سانتی‌متر بوده است اما چرا باید این میزان بارندگی بستر ایجاد مشکلات عدیده‌ای را فراهم کند.

وی در ادامه به مشکلات به وجود آمده در بخش ترافیک آزادراهی و ماندن خودروهای عبوری در اتوبان‌ها اشاره کرد و افزود: برودت دما به میزان منفی ۱۰ درجه امکان ارائه خدمات را با مشکلات فراوانی مواجه کرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز تمام شدن سوخت خودروهای عبوری از محورهای آزادراهی و نبود وسایل گرمایشی را یکی از مهم‌ترین مشکلات مسافران و مردم برشمرد و گفت: تا دو الی سه روز بعد از بارش برف، تعدادی ماشین در کنار اتوبان تهران - کرج رهاشده بود.

ارتقایی در ادامه به حضور جدی دستگاه‌های امدادی و خدماتی اشاره کرد و یادآور شد: می‌توانستیم با برنامه‌ریزی دقیق‌تر، عملکرد بهتری از خود به ثبت برسانیم، لذا باید این مهم را از دستگاه‌های مختلف مطالبه داشته باشیم.

وی با اعلام اینکه کمبود امکانات وجود دارد اما با قدری هوشیاری می‌توان مشکلات را به حداقل‌ترین سطح ممکن رساند، افزود: دستگاه‌های امدادی و خدماتی بایستی دغدغه تأمین امکانات را داشته باشند و مدیران باید قبل از وقوع بحران برای حضور درصحنه در توجیه شوند تا تدابیر پیش از وقوع بحران اندیشیده شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز با اشاره به وظایف مردم در مقابله با بحران و در نظر گرفتن اخطاریه‌های اعلام‌شده، گفت: متأسفانه بیش از ۹۵ درصد از خودروهای در برف مانده فاقد تجهیزات لازم بودند.

وی با اشاره به محدودیت امکانات مدیریت بحران و بابیان اینکه این امکانات برای چند محور اصلی کشور در نظر گرفته‌شده که بسیار کم است، اظهار کرد: کنترل مسیل‌ها جدی است، ورود آب‌های سطحی به مجاری فاضلاب‌ها مشکلات جدی را ایجاد می‌کند که باید موردتوجه قرار گیرد.

ارتقایی با اعلام اینکه سرعت باد در ارتفاعات بالای ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت پیش‌بینی‌شده که می‌تواند کولاک شدیدی را در پی داشته باشد، اظهار کرد: همه باید به جد پای‌کار باشیم و تلفن هیچ مدیری نباید خاموش باشد.

اردبیل/ از فردا ورود سامانه بارشی

سرعت وزش باد در استان اردبیل که از دیشب آغاز شده در برخی ساعت تا 80 کیلومتر بر ساعت هم رسید.

اداره کل هواشناسی استان اردبیل اعلام کرد وزش بادهای تند جنوبی گرمیج که از دیشب در استان آغاز شده امروز شدت خواهد یافت.

براین اساس وزش باد سبب افزایش محسوس دما شده و از فردا سه شنبه سامانه بارشی وارد استان اردبیل خواهد شد که ابتدا بارش در مناطق جنوبی استان به ویژه در شهرستان خلخال ابتدا به صورت باران بوده و به تدریج از عصر سه شنبه به سایر مناطق استان گسترش خواهد یافت و سبب کاهش دما شده و باران تبدیل به برف خواهد شد.

اداره کل هواشناسی استان اردبیل اعلام کرد این سامانه بارشی از عصر روز چهارشنبه از منطقه خارج خواهد شد و هوای سرد همچنان تداوم خواهد داشت.

کردستان/بیشترین بارش‌ها برای شهرستان مریوان و سروآباد

فعالیت سامانه جدید بارشی که از بامداد امروز وارد استان شده با بارش باران در مناطق مختلف ادامه دارد.

به گفته کارشناس هواشناسی استان آخرین اطلاعات اداره کل هواشناسی نشان می‌دهد بیشترین بارش‌ها مربوط به شهرستان مریوان و سروآباد با ۳ میلی متر و بانه با یک میلی متر است.
نشمیل احمدیانی گفت:: در دیگر نقاط استان هم بارش باران گزارش شده، ولی به یک میلی متر نرسیده است.
احمدیانی افزود: هم اکنون بارش‌ها در گردنه‌های استان از جمله گردنه خان بانه، مروارید کامیاران، تته و ژالانه در سروآباد به صورت برف گزارش شده است و کاهش دید و وزش باد دراین مناطق پدیده‌ی قابل ملاحظه است.
کارشناس پیش بینی اداره کل هواشناسی همچنین گفت: این سامانه فعالیت خود را در سطح استان تا روز چهارشنبه ادامه می‌دهد، اما اوج فعالیتش روز سه شنبه خواهد بود.
نشمیل احمدیانی افزود: سامانه بعدی از اوایل وقت روز جمعه وارد استان خواهد شد و تاروز دوشنبه فعال خواهدبود.
وی گفت: در زمان فعالیت این دوسامانه بارشی کاهش ۵ درجه‌ای دمای هوا دور از انتظار نیست، اما سرمای هوای محسوس نخواهد بود ودمای متعادلی براستان حاکم می‌شود.

چهارمحال و بختیاری

فرماندار کوهرنگ از آغاز بارش برف در شهرستان کوهرنگ چهارمحال و بختیاری خبر داد.

مرتضی زمانپور با اشاره به بارش برف در شهرستان کوهرنگ، اظهار داشت: جاده های این شهرستان به ویژه گردنه ها مرتفع لغزنده هستند.

وی بیان کرد: مسافرانی که قصد سفر به شهرستان کوهرنگ را دارند باید با زنجیر چرخ و تجهیزات کامل وارد این شهرستان شوند.

فرماندار کوهرنگ بیان کرد: راهداران در این شهرستان به حالت آماده باش درآمده اند.

شهرستان کوهرنگ برفگیر ترین منطقه چهارمحال و بختیاری است.

خراسان رضوی

خراسان رضوی از امشب بارانی می شود. اداره کل هواشناسی خراسان رضوی اعلام کرد: با ورود سامانه بارشی از عصر امروز 23 بهمن به این استان، باران در مناطق مختلف از امشب پیش بینی می شود و در روز چهارشنبه مناطق مختلف استان را بطور مناسب در بر می گیرد.

لرستان

مدیرکل هواشناسی لرستان از پیش بینی بارش برف در هفته جاری خبر داد.

ناصر هاشمی اظهار کرد: در هفته جاری با توجه به مقدار بارش‌ها در اغلب شهرهای استان(خرم‌آباد، الیگودرز، دورود، سپیددشت، شول آباد، ازنا، الشتر و نورآباد) آبگرفتگی معابر عمومی، سیلابی شدن مسیل‌ها و لغزندگی سطح جاده‌ها و مه آلود بودن هوا و وزش باد نسبتاً شدید پیش بینی می‌شود.

وی ادامه داد: در نواحی سردسیر استان ازجمله الشتر، نورآباد، الیگودرز، ازنا، شول آباد و... بارش در ساعاتی به صورت برف خواهد بود.

هاشمی تأکید کرد: بر این اساس انجام اقدامات لازم ازجمله همراه داشتن زنجیر چرخ و رعایت نکات ایمنی جهت جلوگیری از مخاطرات و کاهش خسارات احتمالی توصیه می‌شود.

مدیرکل هواشناسی لرستان یادآور شد: متوسط بارش در سطح استان بیش از ۲۰ میلی‌متر پیش بینی می‌شود که در بیشینه نقاط فعالیت به بالغ بر ۴۰ میلی‌متر خواهد رسید.

وی اضافه کرد: بیشینه سرعت وزش باد بین ۵۰ تا ۷۵ کیلومتر بر ساعت پیش‌بینی شده است.

قزوین/ احتمال آبگرفتگی معابر و سیلابی شدن رودخانه ها

کارشناس هواشناسی اعلام کرد: از امروز تا روز چهار شنبه بارش باران، برف و وزش باد‌های شمالی را خواهیم داشت.

مریم بهروزی گفت: برای امروز و فردا بارش‌ها در برخی مناطق استان به صورت باران و در ارتفاعات باران و برف پیش بینی می‌شود.

وی افزود: روز چهارشنبه هم بارش‌ها در برخی نقاط به صورت برف و باران خواهد بود.

بگفته بهروزی، بارش‌ها از بعدازظهر روز سه شنبه تا بعدازظهر روز چهارشنبه فعالیت بیشتری خواهد داشت که در برخی نقاط استان احتمال آبگرفتگی معابر و سیلابی شدن رودخانه ها دور از انتظار نیست.

کارشناس هواشناسی در ادامه گفت: همچنین برای روز چهارشنبه با توجه به شمالی بودن جریانات و نفوذ زبانه‌های پرفشار وزش باد‌های شدید شمالی و کاهش نسبی دمای هوا را خواهیم داشت.

وی اضافه کرد: با بیشتر شدن سرعت وزش باد در روز چهارشنبه احتمال خسارت به تاسیسات شهری و روستایی وجود دارد.

کارشناس هواشناسی گفت: امروز صبح، آوج با دو و پنچ دهم میلی متر بیشترین و معلم کلایه با پنج دهم میلی متر و آبیک با دو دهم میلی متر به ترتیب کمترین بارش باران را داشته اند.

بهروزی پیش بینی کرد: چهارشنبه شب سامانه بارشی از استان خارج می‌شود و برای پایان هفته موج جدیدی از سامانه بارشی وارد استان خواهد شد.

بگفته وی، بامداد امروز سیردان با ۲ درجه خنک‌ترین وظهر دیروز رازمیان با ۱۸ درجه گرمترین منطقه گزارش شده است.

کارشناس هواشناسی افزود: در همین مدت دمای هوای شهر قزوین هم بین ۴ و ۱۳ درجه در نوسان بوده است.

خوزستان/باران ، برف و گرد وخاک در راه است

مدیریت بحران استانداری خوزستان روز دوشنبه در اطلاعیه ای با اشاره به ورود سامانه بارشی از اواخر روز سه شنبه اعلام کرد: فعالیت این سامانه فعال بارشی از مرزهای غربی استان به تدریج شروع می شود و مردم استان خوزستان پس از مدتها انتظار و چشم به آسمان دوختن ، شاهد بارش رحمت الهی خواهند بود.
این مدیریت با استناد به گزارش مرکز ملی پایش و هشدار سریع گرد و خاک هواشناسی خوزستان نسبت به خیزش گرد و غبار و خاک و انتشار آن در بخش های وسیعی از استان و همچنین وزش باد شدید و احتمال شکستن درختان و آسیب رسیدن خطور انتقال نیرو و شبکه برق در روز سه شنبه 24 بهمن هشدار داد.
بر اساس این اطلاعیه آبهای شمالی خلیج فارس در روزهای سه شنبه و چهارشنبه 24و 25بهمن مواج و توفانی است.
مدیریت بحران استانداری خوزستان از فرمانداران و روسای شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان های استان خواسته است با هماهنگی دستگاه های اجرایی نسبت به اتخاذ تدابیر و برنامه ریزی در زمینه برقراری کشیک های شبانه روزی و آماده باش همه مراکز درمانی و بهداشتی و بازدید از شبکه های برق و جمع آوری آبهای سطحی اقدام های لازم را انجام دهند.
بر اساس اعلام هواشناسی خوزستان از روز جمعه نیز سامانه بارشی قوی تری بیشتر مناطق خوزستان به خصوص مناطق مرتفع شرقی و شمال را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

900

کد خبر: 906477

وب گردی

وب گردی