رکورد صادرات بزرگترین مجتمع آروماتیک پتروشیمی ایران شکسته شد

فروش و صادرات پتروشیمی نوری به عنوان بزرگترین مجتمع آروماتیک صنعت پتروشیمی در ده ماهه نخست امسال از مرز یک میلیارد دلار عبور کرد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ پتروشیمی نوری به عنوان بزرگترین مجتمع آروماتیک صنعت پتروشیمی ایران در طول 10 ماهه نخست امسال بالغ بر 581 هزار تن انواع محصولات پتروشیمی را در بازارهای داخلی و خارجی عرضه کرده است.

بر این اساس حدود 40 درصد محصولات تولیدی پتروشیمی نوری در بازار داخلی و 60 درصد آن در بازارهای جهانی صادر شده که ارزش صادرات و فروش محصولات پتروشیمی نوری از مرز یک میلیارد و 35 میلیون دلار عبور کرده است.

رکورد تولید و صادرات پتروشیمی نوری درحالی شکسته شده که در ماه‌های آذر و دی امسال بزرگترین و گسترده ترین تعمیرات اساسی در مجتمع پتروشیمی نوری به مدت 45 روز انجام گرفته است.

هدف از انجام تعمیرات مجتمع پتروشیمی نوری رفع گلوگاه‌ها و تنگناهای تولید و افزایش راندمان واحدهای فرآیندی، افزایش کیفیت و خلوص محصولات و به تبع آن دستیابی به سود آوری پایدار با موفقیت به پایان برساند .

پتروشیمی نوری علاوه بر تأمین خوراک پتروشیمی همجوار و همچنین نیاز داخل، مازاد محصولات تولیدی خود شامل پارازایلین، ارتوزایلین، رافینت و برش سنگین بوده را به بازارهای کشورهای حاشیه خلیج فارس، هند، چین، کره جنوبی و ... صادر می‌کند.

پتروشیمی نوری یکی از بزرگ‌ترین تولید‌کنندگان محصولات آروماتیک جهان با ظرفیت 5/4 میلیون تن در سال، از جمله طرح‌های استراتژیک برنامه پنج ساله سوم شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران است.

خوراک اصلی این مجتمع، میعانات گازی به میزان 5/4 میلیون تن در سال بوده که توسط پالایشگاه‌های گاز پارس جنوبی تأمین می‌شود و سالانه 270 هزار تن بنزین پیرولیز از پتروشیمی جم نیز به عنوان خوراک مورد استفاده قرار می گیرد. تولیدات این مجتمع در تهیه پلی استرها، الیاف مصنوعی، رنگ‌ها و رزین‌ها، حلال‌ها، ترکیبات دارویی و سموم دفع آفات نباتی کاربرد دارد.

402

کد خبر: 906483

وب گردی

وب گردی