همکاری دانشگاه و صنعت نتیجه داد/ ایران به جمع کشورهای دارای فناوری برق با به‌کارگیری فشارشکن‌های نرم پیوست

برای نخستین بار صنعت و دانشگاه موفق شدند یک کار غیرممکن را ممکن کنند تا از فشار آب لوله های شهری برق تولید کند. بنابراین با ساخت سامانه فشارشکن نرم ایران پنجمین کشور دارنده این فناوری در جهان شده است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ همزمانی پیک مصرف آب و برق شبانه روزی سبب شده که ایده‌های نو فشارشکن نرم از صنعت به سمت دانشگاه و یک شرکت دانش بنیان حرکت کند تا از این چالش فرصتی ایجاد شود که زمان اوج مصرف وآب و انرژی از خروجی فشارآب خطوط انتقال و توزیع برق پاک یا انرژی بدون مصرف سوخت بدست آید.

فناوری فشارشکن نرم راپیشتر کشورهای انگلستان، آمریکا نروژ، اتریش داشتند. دستگاه فشار شکن نرم قابلیت قرائت از راه دور را برعهده دارد و با هر ظرفیت خروجی آب می تواند خود را تطبیق دهد و برق پاک تولید کند. با نصب این نوع فشارشکن امکان تولید برق با ظرفیت‌های مختلف حتی در حد چند مگاوات وجود دارد. 80 مگاوات تولید برق پاک از سامانه فشارشکن نرم امکان انتقال و توزیع آب وجود دارد.

چهار سال پیش تیم تحقیقاتی دانشگاهی در دانشگاه تهران با حمایت وزارت نیرو و شرکت آب و فاضلاب و صنعت برق تشکیل شد تا بر روی اختلاف ارتفاع شبکه‌های توزیع آب شهری مطالعاتی را انجام دهند.

مجتبی طحانی رئیس هیات مدیره طراحان انرژی هوشمند در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ در خصوص سامانه فشارشکن نرم گفت: این سامانه قابلیت تولید توان در شبکه توزیع آب از فشار ثقلی در شبکه را دارد و با توجه به اینکه بالغ بر 670 نقطه در سطح تهران دارای پتانسیل ایجاد توان از این سامانه هستند، می تواند قدرت تولید پراکنده را در شهر تهران به ما گزارش دهد.

او تصریح کرد: تولید پراکنده از دیدگاه پدافند غیرعامل بسیار اهمیت دارد و اهمیت آن زمانی مطرح می شود که ما علاوه برتولید پراکنده، انرژی پاک را تولید کنیم این دو موضوع ارزش گذاری ریالی نشده اند اما ارزش گذاری استراتژی بسیار زیادی دارد. این سامانه در شهر تهران فقط قدرت ایجاد 20 مگاوات برق را دارد.

طحانی افزود: فشارشکن نرم یا سامانه تنظیم و تولید توان در خطوط توزیع آب شهری را برعهده دارد، طی سال‌های اخیر مراحل ایده صنعتی و تبدیل آن به یک طرح مطالعاتی طراحی و سپس اجرا را طی کرده است و این سامانه در سه ماه گذشته در خیابان 31 گیشا نصب شده است این تجهیز با کنترل فشار خروجی متناسب با مصرف پایین دست امکان تنظیم فشار را به سیستم می‌دهد و همچنین از فشار ثقلی بالا دست و دبی موجود در درون لوله‌ها برق پاک یا انرژی پاک را تولید می کند .

رئیس هیات مدیره طراحان انرژی هوشمند تاکید کرد: از نوآوری این سیستم می‌توان به غلبه بر چالش نوسان بسیار زیاد دبی آب در درون لوله ها که در خطوط توزیع گاها به 200 درصد می رسد. همچنین تنظیم دقیق فشار خروجی برای کنترل مصرف و مدیریت شبکه اشاره کرد که این دو چالش تا به حال در سطح خاورمیانه و حتی فراتر از آن با یک سیستم مورد توجه قرار نگرفتند.

طحانی اظهار کرد: اولین بار این کار در آب و فاضلاب استان تهران با حمایت و پیگیری دفتر انرژی‌های پاک انجام شده است. وزارت نیرو و دانشگاه تهران نیز در این زمینه همکاری کردند.

او افزود: تکنولوژی اولیه بدست آمده تکنولوژی نوین در سطح آسیا است و حتی قابل رقابت با چهار کشور دنیا است. همچنین هزینه آرندی از طرق مختلف تامین شده است. امیدواریم در آینده با تولید انبوه این تجهیزات هزینه تولید را نزدیک به هزینه تجهیزات برقآبی در شبکه انتقال و یا کانال‌ها بدست آوریم. اما با توجه به پیچیدگی دانش مرتبط با موضوع تکنولوژی مورد نیاز، در حال حاضر هزینه ها بالاتر بوده و امیدواریم با توجه تغییرات خرید تضمینی برق، مبلغ مورد نیاز برای صرفه اقتصادی تجهیز فراهم شود.

طحانی خاطرنشان کرد: پژوهشگاه نیرو در حمایت از شرکت دانش بنیان طاها در ارائه این سامانه، نقش موثری داشتند. می توان گفت این سامانه علاوه براینکه هزینه زیاد و آلودگی همراه ندارد،انرژی تلف شده در شبکه آب را به انرژی قابل مصرف به شبکه و برق شهری تبدیل می کند.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران ادامه داد: طرح توسعه‌ای فشارشکن نرم، ریکاوری و بهره‌وری انرژی را در دستور کار داریم.

در ادامه مجید نجف پور مدیرعامل و مدیرفنی فشارشکن نرم گفت: ذات این انرژی علاوه براینکه رفرنس آن یک جریان آب پرفشاری است که این فشار ناشی از اختلاف سطح بین خطوط لوله ناشی شده شکل می گیرد، ثانیا انرژی تلف شده را به انرژی قابل مصرف تبدیل کرده‌ایم.

نجف پور تصریح کرد: سامانه فشارشکن نرم دستگاهی است که همزمان تقلیل فشار و تولید برق برعهده دارد. این دستگاه با استفاده از مولد برق مکانیکال، جریان آب پر نوسان شهری را تبدیل به فرکانس ثابت شهری کرده و به شبکه تحویل می دهد. در شهری مثل تهران بالای 900 فشارشکن در اتاقک های کوچک تعبیه شده است که آب حاصل از این تکنولوژی به منابع تولید برق تبدیل می شوند.

او با اشاره به اینکه اجرای این طرح توسط جوانان ایرانی مصداق واقعی اقتصاد مقاومتی است، افزود: صنعت به جوانان خود اعتماد کرد تا این اعتماد بین دانشگاه و صنعت بتواند غیرممکن را ممکن سازد.

402

کد خبر: 906507

وب گردی

وب گردی