اساتید علاقه مند به مقاله محوری هستند تا ارتباط با صنعت / بخشی از تشویق ها باید از حوزه مقاله نویسی به صنعت منتقل شود

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز از تدوین سند نوآوری دانشگاه آزاداسلامی واحد تبریز و برپایی دوره مهارت افزایی برای دانشجویان کارشناسی این واحد دانشگاهی خبرداد.

دکتر حسن رسولی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز در گفتگو با خبرنگار سرویس دانشگاه ایسکانیوز درباره تحولات یک سال گذشته دانشگاه آزاد اسلامیگفت: تغییرات و پیشرفت علمی در دانشگاه آزاد از زمان مدیریت دکتر ولایتی بسیار موثر، زیر بنایی و بصورت کیفی بوده است، خصوصا دیدگاه دکتر ولایتی به شرط تداوم و حمایت درباره دانشگاه های کارآفرین و مسئله محور اگر باقدرت پیش رود بازتاب خوبی خواهد داشت.

جایگاه دانشگاه آزاد اسلامی درحوزه آموزش/ تدوین سند نوآوری دانشگاه آزاد واحد تبریز

وی افزود: کارنامه دانشگاه آزاد اسلامی درحوزه آموزش کارنامه قابل قبولی است و فارغ التحصیلانی که در حال حاضر به جامعه تزریق شده اند را در حوزه های مختلف جامعه در صنعت، ادارات و سازمانها می بینیم و بخش کثیری ازاین افراد از فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد هستند و این برای دانشگاه آزاد یک فرصت است که به سرعت بتواند به مسائل کار آفرینی در جامعه از لحاظ خدمات وارد شود.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز در ادامه تصریح کرد: دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز در مسابقات مختلف اختراعات در سطح کشوری و جهانی کسب مقام داشته اند و در حال حاضر در واحد تبریز برنامه هایی با همکاری معاونت علمی و فناوری و مجموعه نخبگان در دست بررسی داریم که بتوانیم از پتانسیل بنیاد نخبگان استفاده کنیم.

وی ادامه داد: همچنین درحال بررسی بر روی زیر ساخت ها هستیم و بحث تیم سازی را داریم که بتوانیم از ظرفیت بنیاد نخبگان به خوبی استفاده کرده و در عین حال در چگونگی ارتباط با شبکه های فناور، هسته های پژوهشی را شکل داده ایم.

رسولی خاطر نشان کرد: در حال تدوین سند نوآوری دانشگاه آزاد واحد تبریز هستیم و یکی از برنامه هایمان تعریف دوره مهارت افزایی است که بتوانیم این مسئله را مصوب کنیم که دانشجویان کارشناسی حداقل سه چهار دوره مهارت افزایی را باید بگذرانند و دیدگاه های بازار و کسب و کار را به آنها آموزش دهیم و یا احیانا یکی دو دوره تخصصی مرتبط با رشته شان را که منجر به بحث مهارت افزایی شان شود طی کنند.

وی در خصوص موضوع فرار مغزها از کشور گفت: کسانی هستند که براساس پتانسیل ها و ظرفیت ها می خواهند در خارج از کشور مهارت هایی را یاد بگیرند و دوره هایی را ببینند که این کسب مهارت و تجربه اندوزی اصلا بد نیست مشکل ما اینجاست که نمی توانیم این بستر سازی را فراهم کنیم که همه نخبگان به کشور برگردند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز با بیان اینکه مشکل ما در رفتن دانشجویان برای کسب مهارت و دانش نیست بلکه مشکل ما جایی است که دانشجویان به کشور برنمی گردند، تصریح کرد: در حال حاضر دانشگاه شریف برنامه هایی برای جلوگیری از فرار مغزها دارد و بحث شرکت های فن آور اندکی این شرایط را ایجاد کرده است که دانشجویان ایرانی در خارج از کشور که علاقمند به برگشت باشند، به کشور برگردند.

رسولی درباره ارتباط دانشگاه با صنعت متذکر شد: ارتباط دانشگاه با صنعت ضعیف بوده است و نیاز به تقویت دارد، باید در صنعت مشخصی هدف گذاری کنیم و قطعا دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز این پتانسیل را دارد .

وی افزود: صنعت هم به دانشگاه نیاز دارد؛ مشکل ما این است که اینها نمی توانند به هم نزدیک شوند و ما باید چگونگی همکاری با صنعت را طراحی کنیم و گروه به گروه و مورد به مورد بررسی کنیمف بخش دیگر کارهای فنی است که در واحد تبریز در حال رایزنی هستیم مثلا در خود تبریز یک محدوده صنعتی وجود دارد که خیلی از صنایعش هم خصوصی است، در حال رایزنی با بخش خصوصی هستیم.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز با انتقاد از عدم ارتباط اساتید با صنعت گفت: واقعیت این است که بیشتر اساتید علاقه مند به بخش مقاله محوری هستند تا بررسی و تحقیق نسبت به صنعت؛ درواقع آنچه مسلم است بخشی از تشویق ها باید از حوزه مقاله نویسی به صنعت منتقل شود تا شروعی برای ارتباط تنگاتنگ دانشگاه با صنعت باشد.

خبرنگار: ندا فراهانی

کد خبر: 906610

وب گردی

وب گردی