کمبود فضا و نیرو در بیمارستان شهدای گمنام یاسوج

مدیر درمان تامین اجتماعی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: بیمارستان شهدای گمنام یاسوج با کمبود فضا و نیرو مواجه است.

به گزارش ایسکانیوز، پیام اکبری در جمع خبرنگاران افزود: در شهرستان‌های دنا، لنده، چرام، بهمئی و باشت، مراکز ملکی برای درمان به دلیل جمعیت بیمه شده زیر 20 هزار نفر نداریم و تنها در سه شهرستان بویراحمد، کهگیلویه و گچساران سه مرکز ملکی داریم.

مدیر درمان تامین اجتماعی استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: روزانه 5هزار مراجعه کننده در 4مرکز ملکی تامین اجتماعی استان(یاسوج، دهدشت و گچساران) از خدمات 100درصد رایگان بهره مند می شوند. همچنین بطور میانگین روزانه 15 بیمار در بخش بستری پذیرش می شود.

اکبری تصریح کرد: خدمات کلینیکی و پاراکلینیکی از جمله تصویربرداری، آزمایشگاه، اکو و تست ورزش، آندوسکوپی، اسپیرومتری، رادیولوژی، سونوگرافی، داروخانه، شنوایی سنجی، بینایی سنجی، تزریقات و پانسمان در مراکز سرپایی تامین اجتماعی استان ارائه می شود. البته با توجه به سطح بندی در برخی مراکز این خدمات وجود دارد و در برخی نیز ارائه نمی شود.

وی ادامه داد: ساختار اولیه بیمارستان شهدای گمنام یاسوج ابتدا یک دیکلینیک بوده است. پس از سطح بندی مراکز استانها، باید یک بیمارستان ناحیه ای با 9 بخش ایجاد می شد. از سال 88 بیمارستان شهدای گمنام یاسوج به عنوان بیمارستان 32 تختخوابی خدمات رسانی می کرد که از سال 95 با 64 تخت به بیمه شدگان مراجعه کننده خدمات ارائه می کند.

مدیر درمان تامین اجتماعی استان کهگیلویه و بویراحمد اظهارکرد: طی سال گذشته 4 تخت اورژانس این بیمارستان به 10تخت افزایش یافت که این افزایش با اصلاح و بازسازی فضای فیزیکی موجود صورت گرفت.

اکبری با بیان اینکه در بیمارستان شهدای گمنام یاسوج مدیریت بحران می کنیم، بیان کرد: با پیگیری های مستمر و هماهنگی های لازم با مرکز، واحدهای قابل انتقال بیمارستان شهدای گمنام یاسوج به بیرون از بیمارستان انتقال داده می شوند و فضاهای داخل از جمله آشپزخانه، اداری و مالی، پاویون و پانسیون و درمانگاه را به فضای بیمارستان اضافه خواهیم کرد.

وی عنوان کرد: با 10تخت اورژانس بیمارستان باید 40 نفر نیرو در رسته درمانی داشته باشیم در حالی که هم اکنون تنها 16 نفر نیرو داریم و جهت خدمات رسانی به مراجعه کنندگان با ملزم کردن همکاران به اضافه کاری کمبود نیرو را جبران می کنیم.

مدیر درمان تامین اجتماعی استان کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: فضای سی تی اسکن و واحدهای پاراکلنیکی در طبقه همکف بیمارستان در حال اصلاح و بازسازی است که این مجوز با همکاری نماینده بویراحمد اخذ شده است و تیرماه سال 97 و در هفته تامین اجتماعی به بهره برداری می رسد.

اکبری گفت: بیمارستان شهدای گمنام یاسوج تا قبل از سال 95 با چهار بخش زنان، اطفال، جراحی عمومی و داخلی مشغول خدمت رسانی به بیمه شدگان بود که از سال 95و 96 بخشهای جراحی اعصاب، ارتوپدی، ارولوژی، گوش و حلق و بینی و چشم با اعتباری بالغ بر 4میلیارد و 500 میلیون تومان ایجاد و راه اندازی شده است. همچنین تا پایان آذر ماه 270 مورد عمل جراحی گوش، حلق و بینی در این بیمارستان انجام شد.

وی افزود: با پیگیری های لازم از سازمان تامین اجتماعی، ارتقاء هتلینگ بیمارستان شامل ساختمان تاسیسات، تجهیزات پزشکی، بهداشت و امنیت بیمار و امکانات رفاهی با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و 600میلیون تومان در حال اجراست. همچنین توسعه این بیمارستان در دستور کار است.

مدیر درمان تامین اجتماعی استان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: از آبانماه سال 94 درمانگاه اقماری، داروخانه و تزریقات و پانسمان بیمارستان با اعتباری بالغ بر 150 میلیون تومان راه اندازی شد. قسمت پاتولوژی این بیمارستان از اردیبهشت ماه سال 96 با اعتباری بالغ بر 200مییون تومان ایجاد شده که روزانه 15 بیمار پذیرش دارد.

وی با بیان اینکه با کمبود جدی تخت های ویژه در سطح استان مواجهیم، خاطرنشان کرد: 8 تخت نوزادان و 4 تخت مراقبت های ویژه نوزادان ( NICU ) در آینده نردیک ایجاد و راه اندازی می شود. همچنین طرح اعتبار بخشی بیمارستان با 8 محور و 900 شاخص در حال انجام است.

مدیر درمان تامین اجتماعی استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به حذف دفترچه در مراکز ملکی تامین اجتماعی ادامه داد: 100درصد خدمات ارائه شده در مراکز ملکی تامین اجتماعی استان بدون دفترچه انجام می شود. نوبت دهی تلفنی در حال اجراست در آینده نزدیک به نوبت دهی اینترنتی تبدیل می شود.

اکبری گفت: عملیات پلی کلینیک گچساران از سال 96 آغاز شد و در حال انجام است، همچنین طبق شاخص ها گچساران باید یک بیمارستان 32 تختخوابی داشته باشد که متاسفانه تاکنون از این نعمت بی بهره بوده است. در دولت نهم مصوبه ای در این خصوص داشته ایم که با سطح بندی از دستور کار سازمان خارج شد.

وی تصریح کرد: متاسفانه در دهدشت، مرکز شهرستان کهگیلویه به علت پایین بودن جمعیت بیمه شده، نمی توان بیمارستان احداث کرد اما مجوز توسعه 600 مترمربعی درمانگاه تخصصی این شهر را گرفته ایم.

مدیر درمان تامین اجتماعی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: در حال حاضر با 305 مرکز دانشگاهی، دولتی و خصوصی برای درمان غیرمستقیم در سطح استان طرف قرارداد هستیم. 70 درصد تعرفه دولتی از سوی مدیریت درمان در مراکز خصوصی پرداخت می‌شود.

اکبری، پرداخت نکردن مطالبات مراکز طرف قرارداد، کمبود فضای فیزیکی بیمارستان و مراکز سرپایی، کمبود نیروی انسانی بخصوص در بیمارستان شهدای گمنام، کمبود پزشک متخصص شامل جراحی اعصاب، ارتوپدی، چشم، گوش حلق و بینی و ارولوژی را مهمترین مشکلات مراکز سرپایی و بستری تامین اجتماعی در استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد.

وی اضافه کرد: در تلاش هستیم که دستگاههای آنالوگ مراکز تامین اجتماعی استان را به دیجیتال تبدیل کنیم. برخی از دستگاهها دیجیتالی شدند و برخی نیز در آینده دیجیتالی می شوند.

901

کد خبر: 906676

وب گردی

وب گردی