نظام ریاستی یا پارلمانی؟

نشست نقد و بررسی نظام پارلمانی و ریاستی در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس دانشگاه ایسکانیوز، سید محمد هاشمی در نشست نقد و بررسی نظام پارلمانی و ریاستی در دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه مردم باید حاکم بر سرنوشت خود باشند به دموکراسی و فرایندهای ان پرداخت و افزود: دموکراسی یک امر ذاتی است و اجتماعی بودن در انسان مبتنی بر مودت و دوستی است.

وی ادامه داد: افراد چون تعدادشان زیاد است به جای ابتکار عمل فردی، افرادی را به نمایندگی انتخاب می کنند و اینجاست که نظام های متعددی در جوامع بوجود می آید.

استاد حقوق دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به مسئله تفکیک قوا تصریح کرد: قدرت را نمی توانیم نادیده بگیریم چرا که قدرت فساد می اورد و برای فساد که امری قویا محتمل است باید تدابیری اندیشیده شود.

وی با اشاره به بوجود آمدن نظام های ریاستی و پارلمانی در برخی از کشورهای غربی تاکید کرد: در انگلستان سلطنت مطلقه بود و شاهزادگان در عین وارث بودن رقیب همدیگر بودند و به این ترتیب بین آنها رقابت وجود داشت و به این ترتیب تقسیم قدرت بین آنها صورت گرفت و به تفکیک قوا و نظام پارلمانی منجر شذ.

هاشمی تصریح کرد: انگلستان بنیانگذار نظام پارلمانی بود و آمریکا با توجه به تکثر ایالات و پراکندگی حکومت نظام ریاستی ایجاد شد، در فرانسه نظام پارلمانی بود اما بعد از جنگ جهانی دوم با توجه به تعدد گروه ها و احزاب نظام پارلمانی در فرانسه پاسخگو نبود و نظام ریاستی ایجاد شد.

وی ادامه داد: نظام پارلمانی نشات گرفته از تفکر انگلیسی متاثر از نظام دو حزبی است و اگر پراکندگی و احزاب متعدد باشند نظام پارلمانی جوابگو نخواهد بود و نظام ریاستی برای این شرایط متناسب به نظر می رسد.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی با انتقاد از وضعیت احزاب در کشور گفت: زمانی که آزادی احزاب در کشور وجود نداشته باشد نمی توانیم نظر دهیم که نظام ریاستی یا پارلمانی برای کشور مناسب تر است.

هاشمی خاطر نشان کرد: با همه این شرایط نظام پارلمانی برای کشور نسبت به نظام ریاستی متناسب تر است به شرط آنکه زمینه ها و تحول لازم در جامعه ایجاد شود.

به گزارش ایسکانیوز، نشست نقد و بررسی نظام ریاستی یا پارلمانی به همت بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی در تالار الزهرا دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

کد خبر: 906702

وب گردی

وب گردی