ابزارهای آمریکا برای به زانو در آوردن جمهوری اسلامی ایران چیست؟

یک کارشناس سیاسی گفت: آمریکا از قدرت سخت، قدرت نرم، قدرت هوشمند و قدرت هنرمندانه علیه ایران استفاده کرده تا بتواند جمهوری اسلامی را وادار به شکست و عقب نشینی کند.

دکتر حسن عابدینی کارشناس سیاست خارجی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، با تحلیل رویکرد مقامات آمریکایی مبنی بر انجام جنگ سرد علیه جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: ایالات متحده آمریکا طی 39 سال گذشته، از همه ابزارهای قدرت برای به عقب راندن ملت ایران استفاده کرده که این موضوع شامل تمام اشکال تغییر حاکمیت در ایران بوده است.

وی افزود: آمریکایی ها برای تغییر حاکمیت در ایران از جنگ سخت، مانند حضور نظامی بالگردهای آمریکایی در صحرای طبس،کمک به شورش هایی که اوایل انقلاب اسلامی توسط ایادی استکبار مدیریت می شد، ترور شخصیت ها و دانشمندان و همچنین حمایت بی چون و چرا از صدام طی 8 سال جنگ تحمیلی، در طول این چند سال استفاده کرده است.

عابدینی ادامه داد: موضوع تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ایران در حوزه اقتصادی که از 17 آبان ماه سال 58 آغاز شد فارغ از این که دولت آمریکا جمهوری خواه بوده و یا دموکرات تا الان ادامه پیدا کرده است؛ در دوران اوباما نیز تحریم هایی موسوم به "تحریم های فلج کننده" را علیه ایران تدارک دیدند.

این کارشناس با اشاره به اقدامات آمریکا علیه ایران در حوزه جنگ نرم گفت: آمریکا در حوزه جنگ نرم نیز از هیچ اقدامی دریغ نکرده است؛ از جمله این اقدامات می توان به راه اندازی شبکه های ماهواره ای فارسی زبان که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم از دولت آمریکا فرمان بری داشته اند اشاره کرد. این شبکه ها در جریان فتنه 88 به صراحت از این جریان حمایت کردند.

وی تاکید داشت: برخی از شبکه ها و صفحات مجازی فارسی زبان در جریان اغتشاشات اخیر، مردم را به استفاده از فیلتر شکن هایی که توسط خود آمریکا ساخته شده بود ترغیب می کردند؛ به عنوان مثال فیلتر شکن "سایفون" که بخش اعظمی از بودجه آن از بودجه مربوط به براندازی تامین می شود.

عابدینی با اشاره به پروژه "قدرت هوشمند" که به معنی استفاده توامان از جنگ سخت و نرم است تصریح کرد: در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما به صورت دقیق روی این موضوع کار شد همچنین استفاده از قدرت هنرمندانه که به معنی القای یک موضوع از طریق فیلم و سریالی خاص به مخاطب است از جمله اقدامات استکبار جهانی در حوزه جنگ سرد علیه جمهوری اسلامی ایران است.

این کارشناس خاطر نشان کرد: این نوع فیلم و سریال ها که به زبان فارسی از شبکه های ماهواره ای برای مخاطبین ایرانی پخش می شود به دنبال این هستند که فرهنگ ایرانی را از داخل دچار استحاله کنند؛ بنابراین شاهد این هستیم که آمریکا از 4قدرت سخت، قدرت نرم، قدرت هوشمند و قدرت هنرمندانه علیه ایران استفاده کرده تا بتواند جمهوری اسلامی را وادار به شکست و عقب نشینی کند.

وی ضمن اشاره به هزینه 7 هزار میلیارد دلاری دولت ترامپ در غرب آسیا اظهار کرد: این 7 هزار میلیارد دلاری که از جیب مالیات دهندگان آمریکایی هزینه شده است، اگر یک هزارم آن را در نظر بگیریم مبلغی حدود 70 میلیون دلار می شود.

عابدینی اذعان داشت: ایالات متحده آمریکا معتقد است جمهوری اسلامی ایران الگویی برای کشورهای منطقه است تا این کشورها در مقابل هژمونی آمریکایی در منطقه ایستادگی کنند؛ لذا برای جلوگیری از رشد جریان مقاومت در منطقه حداقل مبلغ 70 میلیون دلار را در نظر گرفته اند در نتیجه متوجه می شویم که برای مقابله با ایران در تمامی حوزه ها از جمله فرهنگی، اجتماعی و نظامی سرمایه گذاری کرده اند.

این کارشناس افزود: جمهوری اسلامی ایران با دشمنی مواجه است که از تمام ظرفیت و توانایی خود برای به زانو درآوردن آن استفاده می کند؛ اقدامات آمریکا در حوزه جنگ نرم و سخت مغایر با قوانین بین المللی و همچنین توافق الجزایر است؛ میان ایران و آمریکا پس از جریان گروگان گیری جاسوسان سفارت آمریکا در پاییز 1359 توافقی تحت عنوان الجزایر منعقد شد که این طبق این توافق آمریکا وعده داد تمامی تحریم ها علیه ایران را لغو کند و هیچ گونه دخالتی در موضوعات داخلی ایران نکند.

وی در پایان اظهار داشت: موضوع حمایت آمریکا از آشوبگران در داخل ایران و ایجاد نا آرامی فقط مربوط به دولت ترامپ نیست بلکه در دولت اوباما نیز شاهد بودیم که خانوم کلینتون به صراحت اعلام کرد که حمایت های بسیار زیادی از مخالفین در داخل ایران کردیم؛ لذا آمریکا از تمام ظرفیت های سیاسی،فرهنگی، اجتماعی و نظامی خود استفاده می کند تا سیاست تغییر حکومت یا "رژیم چنج" را در ایران پیاده کنند.

302

کد خبر: 906772

وب گردی

وب گردی