استاد دانشگاهی که به جاسوسی اعتراف کرد / کاووس سید امامی را بیشتر بشناسید

عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام پس از دستگیری به اتهام جاسوسی و اعتراف به اتهامات خود، دور از چشم نگهبانان در بازداشتگاه خودکشی کرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، کاووس سید امامی عضو هیأت علمی دانشکده معارف اسلامی و علوم سیاسی دانشگاه امام صادق علیه السلام، پس از اعتراف به انتقال اطلاعات ملی به سرویس های جاسوسی بیگانه در بازداشتگاه خودکشی کرد.

وی به همراه چندین تن دیگر از فعالان محیط زیست به اتهام جاسوسی بازداشت شد و خبر بازداشتش پس از چند هفته، زمانی رسانه ای شد که خانواده اش از خودکشی وی در بازداشتگاه مطلع شدند. این خبر نخبگان سیاسی دانشگاه ها را به بهت فرو برد و از آنجا که وی در یکی از معتبرترین و شناخته شده ترین دانشگاه های ایران تدریس می کرد باورش را سخت‌تر ساخت.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی علاءالدین بروجردی، ساعاتی پیش در چگونگی خودکشی کاووس سیدامامی در زندان اوین را تشریح کرد.

وی با اشاره به مشاهده فیلم مربوط به محل بازداشت سیدامامی، گفت که در فیلم ثبت شده از محل بازداشت کاووس سیدامامی، وی پیراهن خود را در آورده و برای خودکشی آماده می‌شود. شنیده ها حاکی است وی با فریب نگهبانان بازداشتگاه وارد سرویس بهداشتی شده و اقدام به خودکشی کرده است. جلالی نماینده مجلس می گوید نگهبانان وقتی از موضوع باخبر شدند که خواستند وی را برای صبحانه بیدار کنند... وی در سرویس بهداشتی اقدام به خودکشی کرده بود.

بروجردی اعلام کرده که خانواده کاووس سید امامی با مشاهده این تصاویر درخواست کالبدشکافی ندادند. هرچند خانواده سید امامی اعلام کردند پیگیری های قضایی در خصوص این اتفاق را با دو وکیل پیگیری می کنند. گفتنی است سیدامامی امروز در روستای امامه تهران به خاک سپرده می شود.

کاووس سیدامامی که بود؟ / نواده یا نتیجه مظفرالدین شاه قاجار

نورالسلطنه دختر مظفرالدین شاه قاجار با محمد کاظم سید امامی ازدواج می کند. دکتر «احمد سید امامی» حاصل این ازدواج است. احمد سید امامی تحصیلات عالى خود را در رشته‏ پزشکى در فرانسه به اتمام رسان و نماینده دوره‌های شانزدهم و هفدهم و نوزدهم مجلس شورای ملی بود. دو دوره نیز به سناتور مجلس سنا از تبریز بود. کاووس سید امامی استاد دانشگاه امام صدق علیه اسلام فرزند احمد سید احمد است. بنابراین نورالسلطنه که فرزند مظفرالدین شاه قاجار بوده است مادربزرگ کاووس سید امامی محسوب می شود. به عبارتی کاووس سید امامی نوه دختر مظفرالدین شاه است.

محمد کاظم سید امامی و نورالسلطنه - اوایل قرن چهاردهم ه.ق

از راست: صمد سید امامی، اقدس السلطنه، احمد سید امامی، و ناشناخته؛ صمد و احمد پسران نورالسلطنه و محمد کاظم سید امامی اند و اقدس السلطنه خواهر نورالسلطنه و دختر مظفرالدین شاه است.

ثروت زیاد کاووس سید امامی

سند زیر مربوط به فرمان مظفرالدین شاه برای واگذاری منطقه طسوج آذربایجان به نورالسلطنه در سال ۱۳۱۶ ه.قمری است. این سند نشان دهنده ثروت بالای خانواده کاووس سید امامی است.

کاووس سید امامی یهودی بود یا مسلمان؟

یکی از نکات مبهم در خصوص کاووس سید امامی یهودی یا مسلمان بودن اوست. تصاویر مربوط به خاندان سید امامی نشان دهنده این است که برخی اجداد او معمم بوده اند. به راحتی نمی توان در خصوص یهودی بودن وی با توجه به شواهد فعلی قضاوت کرد اما آنچه شائبه یهودی بودن وی را قوت می بخشد چگونگی اجرای مراسم تدفین اوست.

از مراسم تدفین کاووس سید امامی تصویری منتشر نشده است اما، پیمان فراهانی دبیر سیاسی روزنامه فرهیختگان با انتشار تصویری از مراسم تدفین سید امامی در صفحه اینستاگرامی خود، شباهت این مراسم با مراسم تدفین یهودیان را به نمایش گذاشته است.

تحصیلات دانشگاهی خود را در خارج از کشور گذراند و تمام مدارک دانشگاهی اش را از دانشگاه های آمریکا دریافت کرد. 3 سال قبل از پیروزی انقلاب مدرک لیسانس خود را در رشته جامعه شناسی از دانشگاه اوهایو آمریکا گرفت و به فاصله یک سال مدرک فوق لیسانس خود را در رشته امور بین المللی از همین دانشگاه دریافت کرد.

سید امامی در سال 1367 موفق به دریافت مدرک فوق لیسانس خود در رشته جامعه شناسی از دانشگاه اُرگان آمریکا شد و در سال 1370 نیز مدرک دکتری خود را در همین رشته و از همین دانشگاه اخذ کرد.

فرزند ارشد کاووس سیدامامی یعنی «رامین» با نام مستعار «کینگ رام» خواننده سبک راک است که اردیبهشت 95 کنسرت-تئاتر «اسکارلت دهه 60» را در سالن هنری برج آزادی با همراهی سجاد افشاریان اجرا کرده است. رامین سیدامامی با انتشار مطلبی در صفحه اینستاگرامش، اینگونه نوشت: «کاووس سید امامی پس از دریافت کارشناسی ارشد در امور بین‌الملل از دانشگاه اوهایو به ایران باز می‌گردد. در سال ۱۳۵۸ در دانشگاه جندی‌شاپور اهواز جامعه‌شناسی تدریس می‌کند. در بحبوحه اغتشاشات اوایل انقلاب، با جمعی از استادان و برای حفاظت از دانشجویان گروهی را تشکیل می‌دهد. با همسرش، مریم ممبینی، آشنا می‌شود و در خردادماه ۱۳۵۹ ازدواج می‌کند. فرزند نخستین‌اش، رامین، در شکم مادر است که ارتش عراق در شهریور ۱۳۵۹ به خاک ایران و شهر اهواز حمله‌ می‌کند. کاووس سیدامامی داوطلب می‌شود و به جبهه آبادان می‌رود. همسر و فرزندش به بوشهر می‌روند. در اسفندماه روی پل خرمشهر ترکش می‌خورد و برای مداوا به تهران ارسال می‌شود. همسرش در تهران به او ملحق می‌شود. بلافاصله پس از مداوا به دانشگاه باز می‌گردد. رامین در بوشهر در فروردین‌ماه ۱۳۶۰ زاده می‌شود.»

کاووس سیدامامی علاوه بر تدریس در دانشگاه امام صادق و فعالیت‌های مرتبط با محیط‌ زیست نیز داشت. مدیرعامل موسسه «حیات وحش میراث پارسیان» بود. مؤسسه‌ای که همتای آمریکایی آن با نام مؤسسه حیات وحش پارسیان در سال 2010 در آمریکا تأسیس شده است.

کیهان لندن در مطلبی برخی فعالیت‌های این موسسه در ایران را که خبرساز شده بود، شفاف کرد. سال ۱۳۹۲ سام خسروی فرد (فعال محیط زیست ساکن کانادا) مدعی همکاری‌های پنهانی مراد طاهباز تاجر ایرانی- آمریکایی و عضو هیات امنای «حیات وحش میراث پارسیان» با معصومه ابتکار رئیس وقت سازمان حفاظت محیط زیست شد. این همکاری که در کیهان و تسنیم نیز منتشر شد، از خریداری مجوز شکار در ایران برای چند آژانس توریستی شکار خبر می‌داد.

کیهان همچنین در اسفند سال ۱۳۹۳ در یادداشتی از این موسسه به عنوان یک آژانس‌ رسمی ایرانی- آمریکایی نام برد که به صورت رسمی تور گردشگری با مجوز شکار راهی ایران می‌کند تا هوبره، قوچ لارستان و حتی یوزپلنگ شکار کنند.

تصویر: کاووس سیدامامی و فرزندش رامین سیدامامی

عضو هیات علمی دانشکده معارف اسلامی و علوم سیاسی دانشگاه امام صادق(ع( نویسنده و مترجم بیش از 10 عنوان کتاب بود. وی مولف کتاب «پژوهش درعلوم سیاسی: رویکردهای اثبات‌گرا، تفسیری، و انتقادی» و مترجم کتاب «دانشنامه بین‌المللی ارتباطات و روش‌های مصاحبه برای پژوهش‌های سیاسی» است.

سیدامامی در حوزه های مختلف جامعه شناسی و سیاسی مقالات متعددی تدوین کرده است، یکی از قابل توجه و تامل ترین این مقاله ها با عنوان «مهمترین موضوعات انتخاباتی و ویژگی‌های مطلوب کاندیداها در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از دید شهروندان تهرانی» است که چند ماه پیش از انتخابات ریاست جمهوری سال 88 نوشته شده است.

این استاد دانشگاه با تابعیت ایرانی-کانادایی در اواخر سال 2017 در دانشگاه لبتبریج کانادا حضور داشت (به نقل از سایت خبری CBC -رادیو کانادا). سالها پژوهش در حوزه های سیاسی، اجتماعی و دسترسی به اطلاعات اقلیمی و محیطی ایران به واسطه فعالیت در موسسه و گروه های حفاظت از محیط زیست سید امامی را به بانکی از اطلاعات مفید برای سرویس های جاسوسی بدل کرد، به گونه ای که تروور هریسون، استاد جامعه شناسی در دانشگاه لتبریج وی را به عنوان فردی که مجموعه ای از اطلاعات اقتصادی، سیاسی و محیطی زیستی دارد، معرفی می کند. (رویترز)

شش سال پیش بود که خبرهایی مبنی بر دستگیری استاد دانشگاهی در قم که مدرس یهودی شناسی بود منتشر شد. گفته می‌شد اعتماد به این استاد دانشگاه به قدری بالا بود که توانسته بود حتی با برخی علما ارتباط برقرار نماید. آنچه این روزها مورد توجه است افزایش اخبار مربوط به دستگیری جاسوسانی است که در حساس‌ترین و اثرگذارترین مناصب دانشگاهی و حکومتی قرار گرفته‌اند، همچون جاسوسانی که در تیم مذاکرات هسته‌ای ایران و 5+1 دستگیر شدند.

مقام معظم رهبری اسفند ماه سال 94 در دیدار رئیس و اعضاى مجلس خبرگان در خصوص نفوذ فرمودند: من از روی اطّلاع دارم عرض می‌کنم که برنامه‌ی نفوذ در کشور یک برنامه‌ی جدی استکبار است، برنامه‌ی جدی آمریکایی‌ها است؛ دارند دنبال می‌کنند که نفوذ کنند. اشتباه نشود! این نفوذ برای این نیست که از یکجایی کودتا بشود؛ نه، می‌دانند که در ایران، در جمهوری اسلامی، با ساختی که جمهوری اسلامی دارد کودتا معنی ندارد. یک جاهایی یک‌وقت داخل فلان نیروی مسلّح نفوذ می‌کنند برای اینکه بیایند کودتا کنند، یکی را ببرند، یکی را بیاورند؛ نه، این نفوذ برای کودتا نیست، این نفوذ برای دو منظور دیگر است. یکی از آماج‌های این نفوذ مسئولان‌اند؛ آماج دوّم مردم‌اند. مسئولان آماج این نفوذند؛ برای چه؟ هدف چیست؟ هدف این است که محاسبات مسئولان را عوض کنند و تغییر بدهند؛ یعنی مسئول جمهوری اسلامی به این نتیجه برسد که با ملاحظه‌ی هزینه و فایده احساس کند که باید این اقدام را بکند، این اقدام را نکند؛ نفوذ برای این است به این نتیجه برسد که فلان رابطه را قطع کند، فلان رابطه را ایجاد کند؛ نفوذ برای این است که این محاسبات در ذهن مسئولین عوض بشود. آن‌وقت، وقتی نتیجه این بشود که فکر مسئولین و اراده‌ی مسئولین در مشت دشمن قرار بگیرد، دیگر لازم نیست دشمن بیاید دخالت مستقیم بکند؛ نه، مسئول کشور همان تصمیمی را می‌گیرد که او می‌خواهد.

خبرنگار: محمد توحیدی‌راد

کد خبر: 906792

وب گردی

وب گردی