روسیه توافق کاهش تولید را نقض نمی‌کند

دبیرکل اوپک گفت: روسیه قول داده است از توافق با اوپک برای محدود کردن تولید نفت خارج نمی شود، حتی اگر سطح قیمت ها افزایش یابد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ محمد بارکیندو روز گذشته در نمایشگاه نفت مصر در قاهره به شبکه خبری سی. ان. بی. سی افزود: افزایش بیش از انتظار قیمت های نفت این نگرانی را بوجود آورده که غول های نفتی روسیه (گازپروم و لوک اویل) از توافق کاهش تولید با سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) خارج خواهند شد.

از ماه ژوئن (مرداد-شهریور) تاکنون قیمت های نفت تقریبا 60 درصد افزایش پیدا کرده اند. قیمت نفت برنت دریای شمال که دو سوم نفت های جهان از جمله نفت اوپک بر پایه آن قیمت گذاری می شوند، پیش از آنکه هفته گذشته کاهش یابد، با صعود به سطح بیش از 71 دلار در هر بشکه، رکورد سه سال گذشته را شکسته بود.

علاوه بر این نگرانی ها، صادرات رو به افزایش نفت خام آمریکا که همزمان با رشد چشمگیر تقاضای جهانی نفت اتفاق افتاده است نیز خطر از دست رفتن بازارهای خارجی اوپک و روسیه را مطرح کرده است.

با این حال، بارکیندو می گوید که «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه و «الکساندر نواک» وزیر انرژی این کشور به وی اطمینان داده اند که روسیه توافق کاهش تولید را نقض نخواهد کرد.

دبیرکل اوپک تاکید کرد: من شنیده ام و این تضمین را از پوتین و نواک دریافت کرده ام که روسیه به توافق کاهش تولید با اوپک و برخی کشورهای غیراوپک و همکاری با آنها متعهد است.

او ادامه داد: روسیه با رعایت تولید نفت در چارچوب تعیین شده در توافق مذکور، این ادعا را ثابت کرده است و بنابراین من فکر می کنم جای نگرانی نیست و ما همه در یک قایق نشسته ایم.

اوپک در نشست رسمی 30 نوامبر 2016 (دهم آذرماه ) 1395 خود در وین، برای نخستین بار از سال 2008 میلادی با کاهش تولید موافقت کرد تا با کاهش مازاد عرضه نفت در بازارها، به بالا رفتن سطح قیمت ها کمک کند.

براساس این توافق، مقرر شد اوپک یک میلیون و ٢00 هزار بشکه در روز از سطح تولید خود بکاهد.

ایران، نیجریه و لیبی تا رسیدن به سطح تولید پیش از بحران خود از برنامه کاهش تولید اوپک مستثنی شدند.

14 کشور الجزایر، آنگولا، اکوادور، گینه استوایی، گابن، ایران،عراق، کویت، لیبی، نیجریه، قطر، عربستان، امارات متحده عربی و ونزوئلا عضو اوپک هستند.

اوپک همچنین موفق شد بیستم آذرماه 1395، تولیدکنندگان نفت غیراوپک شامل روسیه، قزاقستان، گینه، جمهوری آذربایجان، سودان، مالزی، عمان، بولیوی، مکزیک، بحرین و برونئی را با خود همراه سازد.

این تولیدکنندگان نیز در مجموع با کاهش 600 هزار بشکه در روز از تولید نفت خود موافقت کردند.

توافق کاهش تولید تا پایان سال 2018 تمدید شده است و همه کشورهای عضو موظف به تبعیت از آن هستند.

منبع: ایرنا

402

کد خبر: 906804

وب گردی

وب گردی