لزوم آموزش مهارت های زندگی و  آموزه های دینی  درمدارس کشور/آیا فضای  مدارس برای دانش آموزان خسته کننده است؟

در اهداف نوین آموزشی،  افزون بر فراگیری سواد که خواندن ، نوشتن و حساب کردن است باید بستری فراهم شود تا آنها نسبت به زندگی در آینده شناخت و نگرش درستی داشته باشند.

حسین طالبی - ایسکانیوز : به اعتقاد یکی ازکارشناسان آموزش و پرورش برای آشنایی با یکسری از آموزه های مورد نیاز در زندگی فردی و اجتماعی برای دانش آموزان باید بستری فراهم شود تا آنها نسبت به زندگی در آینده شناخت و نگرش درستی داشته باشند.

حسن صالح آبادی جانباز و یکی از کارشناسان آموزش و پرورش که مدتی هم مدیریت مدارس را بر عهده داشته با بیان این مطلب که آموزش در کنار کتاب ، جزوه و امتحان معنا پیدا می کند و کنار گذاشتن آنها امکان پذیر نیست و محتوای آموزشی در قالب کتاب های درسی به دانش آموزان ارائه می شود به سوالات خبرنگار ایسکانیوز پاسخ می دهد:


در حال حاضر مهمترین موارد آموزشی که می تواند در آینده از دانش آموزان فردی مفید و سازنده بسازد چیست ؟

متاسفانه بعضی از خانواده آگاهی های تخصصی و لازم را برای آموزش فرزندان خود ندارند و اگر قرار براین باشد که دانش آموزان مهارت های لازم اعم از آموزه های دینی و مهارت های زندگی سالم را نیاموزند ممکن است در آینده ،مشکلات و معضلات متعددی در انتظار آنها باشد و با مسائل کوچک و بزرگی روبه رو شوند.
نکته دوم این است که دانش آموزان باید از مقطع ابتدایی تا دبیرستان مدرسه را فضای آرام و دوست داشتنی و خانه دوم خود بدانند اما فضای موجود در مدارس به ویژه کتاب های آموزشی ، آزمون ها مکرر و برنامه درسی متعدد و مختلف و خسته کننده سبب شده برخی از محصلان نسبت به مدرسه دلسرد شده و فقط به دلیل فشار خانواده و قوانین موجود در جامعه راهی مدارس شوند و بعضا بدون علاقه در کلاس حاضر می شوند و طبعا وقتی فردی با این روحیه در مدرسه و کلاس حاضر می شود و مهارت لازم را بدست نمی آورد.

آیا محتوای کتاب های درسی که در مدارس به دانش آموزان تدریس می شود مناسب است ؟


من معتقدم اگر محتوا این کتاب ها خوب است پس دیگر نیازی به کتاب های کمک آموزشی نیست و اگر از محتوای خوبی برخوردار نیست متولیان و مسئولان آموزش و پرورش باید به دنبال اصلاح آن باشند این در حالی است که کتاب های کمک آموزشی از لحاظ محتوایی نسبت به کتاب درسی دارای اطلاعات بیشتری است در واقع طرح سوالات در کتاب های کمک آموزشیدشوار تر و بالاتر از سطح مدرسه است و دانش آموزان را به نوعی ترغیب به گرفتن نمره و معدل بالا می کند و در پایان قصد آموزش تست زنی به دانش آموزان در کنکور را دارند.



آیا حذف کنکوربخشی از مشکلات آموزشی را رفع می کند ؟


کنکور یک نوع بیماری است که از حدود 60 سال پیش بر نظام آموزشی ایران حاکم شده است و این ویروس بیش از 10 سال پیش وارد مقطع ابتدایی نیز شده است و خانواده ها را درگیر مسائل کنکور کرده اند که این موضوع بسیار آسیب زا است.
این در حالی است که مسئولان آموزش و پرورش خواهان حذف آزمون و امتحان و درگیر نکردن دانش آموزان با ماهیت کنکور هستند که این مسئله توسط کارشناسان آموزش و پرورش باتوجه به ساختار آموزشی کشور در حال بررسی است.

و در پایان چرا دانش آموزان باید 12 سال از عمر خود را با ترس کنکور بگذرانند؟ آیا در زمان کنکور در همان رشته ای که تمایل دارند قبول می شوند ؟بهتر نیست به جای وجود دغدغه کنکور بین محصلان ،چیزی جایگزین آن شود که نشاط به مدارس برگردد و دانش آموزان نسبت به درس دلسرد نشوند و شروع به یادگیری مهارت های مختلف که در آن استعداد آن دارند ، بپردازند.

706

کد خبر: 906841

وب گردی

وب گردی