بررسی «اندیشه اجتماعی دین اسلام»  در یک کتاب

کتاب «کلام اجتماعی اسلام»؛ چیستی، گستره و روش، به قلم مرضیه عبدلی با همکاری دانشگاه معارف اسلامی منتشر شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، کلام اجتماعی یکی از حوزه های مطالعاتی اندیشه اجتماعی اسلام است که به عنوان شاخه ای از الهیات اجتماعی ـ اسلامی به تبیین و توضیح آموزه های ایمانی و دیدگاههای دینی در باب مسائل اجتماعی پرداخته و از آنها در قبال دیدگاهها و آموزه های رقیب دفاع می کند.

محدوده کلام اجتماعی گزاره ها و مسائلی از علم کلام است که مرتبط با جامعه و نهادهای اجتماعی آن می باشد که به نحو مستقیم یا غیرمستقیم بر نوع منش، رفتار و حیات اجتماعی انسانها اثرگذار می باشد. از این رو می تواند با پیوند به مسائل اجتماعی بشر و در سایه تعاملات مثبت با اندیشمندان علوم اجتماعی به تحلیل هایی کارآمد و مبتنی بر دین در مورد جامعه دست یازد و راهکارهایی مناسب نسبت به مسائل جامعه و معضلات آن ارائه دهد.

کتاب «کلام اجتماعی اسلام» در راستای بیان چیستی، قلمرو و روش کلام اجتماعی در قالب یک مقدمه و چهار بخش تنظیم شده است: در بخش نخست، طی دو فصل به کلیات پژوهش، مفهوم شناسی و مبادی بحث پرداخته شده است.

در بخش دوم، مبانی نظری و تئوریک بحث درضمن سه فصل مورد بررسی قرار گرفت که فصل اول به خاستگاه و پیشینیه کلام اجتماعی، فصل دوم به رویکردهای مختلف نسبت به آموزه های اجتماعی کلام و فصل آخر آن به نسبت سنجی کلام اجتماعی و جامعه شناسی دین اختصاص پیدا کرد.

در بخش سوم در ضمن دو فصل، قلمرو کلام اجتماعی در آراء اندیشمندان متقدم، متأخر و معاصر مورد بررسی قرار گرفت. در بخش چهارم نیز روش شناسی کلام اجتماعی با سه فصل درآمدی بر روش شناسی کلام اجتماعی، روش نقلی و روش عقلی مورد مداقه و بررسی واقع شد.

کتاب «کلام اجتماعی اسلام»؛ چیستی، گستره و روش، به قلم مرضیه عبدلی با همکاری دانشگاه معارف اسلامی در 240 صفحه با قیمت 11 هزار و پانصد هزار تومان منتشر شد.

502

کد خبر: 906843

وب گردی

وب گردی