آفریقای جنوبی منتظر سرنوشت رئیس جمهور

در پی افزایش بحران در آفریقای جنوبی، حزب حاکم این کشور به «جاکوب زوما» رئیس جمهوری این کشور 48 ساعت فرصت داد تا استعفاء دهد یا برای برکناری آماده شود.

به گزارش ایسکانیوز، عملکرد جاکوب زوما مدتهاست که مورد انتقاد مخالفان و احزاب مختلف این کشور قرار دارد. وی از زمان به قدرت رسیدن در سال 2009 تاکنون با پرونده های مختلف فساد مالی و پولشویی رو به رو است.
اگر چه وی همواره این اتهامات را رد کرده است و در برخی موارد نیز قول مساعد برای برخورد با متخلفان را داده است اما تاکنون نتوانسته است رضایت مخالفان و حتی متحدان پیشین خود را، به دست آورد.
این اتهامات سبب شده است تا مخالفان در مقاطع مختلف برای کنار زدن وی از قدرت تلاش کنند.

این تصمیم در پی نشست هشت ساعته سران حزب کنگره ملی آفریقای جنوبی به رهبری «سیریل رامافوسا» گرفته شد.
ارائه طرح استیضاح زوما در پارلمان آفریقای جنوبی در سال گذشته از جمله تلاش های ناموفق مخالفان برای کنار گذاشتن وی از قدرت بود.
با این حال با تشدید فشارها، زوما در مقاطع مختلف سیاست هایی را برای تبرئه خود از این اتهامات در پیش گرفت از جمله ترمیم کابینه و برکناری برخی از وزیران که در این راستا، برکناری وزیر دارایی بر دامنه اعتراضات افزود.
زوما همچنین از تشکیل کمیته قضایی برای پیگیری موارد فساد و مبارزه با آن خبر داده است.
با وجود این اقدامات، وخیم تر شدن اوضاع اقتصادی و افزایش فقر و بیکاری در آفریقای جنوبی، شرایط را علیه زوما تشدید کرده است؛ به طوری که بسیاری از مقامات حزب حاکم کنگره ملی، حزبی که به دلیل مبارزاتش فراگیرترین و محبوب ترین حزب در این کشور بوده است، اکنون نگران از دست دادن جایگاه خود در آفریقای جنوبی است.
از این رو در انتخابات درون حزبی دسامبر گذشته 2017، زوما از ریاست حزب کنگره ملی آفریقا عزل و «سیریل رامافوسا» به ریاست آن برگزیده شد.
رامافوسا رهبر جدید حزب کنگره ملی آفریقای جنوبی در نخستین سخنرانی خود با تاکید بر سیاست تحول اقتصادی در این کشور، گفت: حزب کنگره ملی آفریقای جنوبی با تبانی و سایر جرایم اقتصادی در بخش‌های دولتی و خصوصی مبارزه می کند.
اکنون شرایط حاکم در افریقای جنوبی به نحوی است که نه تنها مخالفان سیاسی دولت بلکه طیف وسیعی همرزمان زوما در دوران مبارزات علیه رژیم آپارتاید و مقامات اتحادیه های کارگری و گروه های جامعه مدنی آفریقای جنوبی خواهان کناره گیری وی از قدرت هستند.
بنا بر تصمیم حزب، زوما فرصت کوتاهی دارد تا قدرت را ترک کند.
برخی رایزنی ها حاکی از پذیرفتن مشروط وی برای کناره گیری از قدرت است، اما در صورتی که وی از کناره گیری از قدرت امتناع کند، با اقداماتی چون استیضاح و عدم رای اعتماد برای کناره گیری از قدرت رو به رو خواهد بود با این حال جانشین وی نیز آینده سختی را برای سامان دادن به اوضاع و بازسازی این حزب در پیش خواهد داشت.

کد خبر: 906918

وب گردی

وب گردی