به گزارش ایسکانیوز به نقل از یورونیوز، ۸۹ آپ که یک آژانس ارتباطی بریتانیایی است در وبسایت خود مدعی شد که شبکههای روسی با دخالت در کارزار همهپرسی برگزیت، بر نتیجه آن به نفع خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا تأثیر گذاشتهاند.
ترزا می، نخست وزیر بریتانیا، در ماه نوامبر گذشته گفته بود که از اقدام روسیه در «استفاده از اطلاعات به مثابه سلاح جنگی» با خبر است، اما دولت روسیه را مستقیما به دخالت در همهپرسی برگزیت محکوم نکرد.
با این حال مایک هریس، بنیانگذار سایت «۸۹ آپ» تلاش رسانههای روسی برای جهتدهی به افکار همگانی بریتانیا را انکارناپذیر میداند. او میگوید: «پژوهش های ما نشان میدهد رسانههای وابسته به دولت کرملین، یعنی راشا تودی و اسپوتنیک در مجموعه ۲۶۱ مقاله بسیار مهم در این زمینه منتشر کردند. این مقالهها عمدتا درباره بحران پناهجویان و نیز در مورد قراردادهای تجاری کلان بریتانیا با روسیه بعد از برگزیت بودهاند.
به باور این کنشگر رسانهای، بیشترین فعالیت روسیه در تبلیغ رأی «آری» به همه پرسی برگزیت در سال ۲۰۱۶ در توئیتر انجام گرفته است. او در عین حال میگوید که فیسبوک هم باید در مورد مبالغی که برای تبلیغ برگزیت دریافت کرده، شفافسازی کند.
کمیسیون ورزش، فرهنگ، رسانه و اینترنت در مجلس بریتانیا هماکنون مشغول بررسی این نکته است که آیا روسیه در همهپرسی ۲۰۱۶ این کشور نقشی داشته است یا نه؟
دامین کالینز، نماینده محافظهکار مجلس بریتانیا چند روز پیش گفته بود: «رسانههای اجتماعی مانند توئیتر باید به رأیدهندگان بریتانیایی خبر میدادند که در جریان کارزار انتخاباتی ممکن است در معرض تبلیغات دولت روسیه قرار بگیرند.»
روسیه همان گونه که نقش خود در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را همواره تکذیب کرده، اتهام دخالت در کارزار همهپرسی برگزیت را نیز قبول ندارد.