هفت دستاورد بزرگ علمی جهان در 365 روز

دانشمندان در سال 2017 مباحث مرتبط با تخیلات علمی را به عالم واقع رساندند. در یک سال گذشته شاهد پیشرفت های جدی در زمینه سلول های بنیادی، هوش مصنوعی و محاسبات ریاضی بودیم که در مجموع می توان گفت این سال مملو از موفقیت های علمی در عرصه های مختلف بوده است.

گروه بین الملل ایسکانیوز: در اینجا فهرستی از این موفقیت های به دست آمده عرصه های مختلف علمی در سال گذشته میلادی ارائه شده است که ما را برای رسیدن به آینده ای روشن تر کمک خواهند کرد.

1.کشف هفت سیاره شبیه زمین
22 فوریه: یکی از مهمترین اکتشافات علمی در این تاریخ اعلام شد که می تواند به بشر در مسیر یافتن کراتی دیگر برای زندگی خارج از زمین کمک کند. دانشمندان موسسه گیتاشناسی اروپای جنوبی و ناسا اعلام کردند که هفت سیاره شبیه به زمین را در منطقه گلدیلوکس منظومه شمسی کشف کرده اند که شرایط حیات بشری را دارا می باشند.
نتیجه:
کشف سیارات جدید قابل حیات یک گام بسیار مهم و رو به جلو محسوب می شود که زندگی بشر در خارج از زمین را فراهم می کند.

2.کشف پنج ذره جدید با استفاده از شتاب دهنده بزرگ هیدروژنی
16 مارس: گروهی از دانشمندان توانستند با استفاده از شتاب دهنده بزرگ هیدروژنی (LHC) پنج ذره جدید را کشف کنند.
نتیجه:
کشف این پنج ذره جدید، دانشمندان را به درک نظریات فیزیک کوانتومی که در بخش نانو مورد استفاده قرار می گیرند کمک خواهد کرد.


3. موشک فضاپیمای چند بار مصرف
30 مارس: شرکت اسپیس اکس توانست با موفقیت موشک فضاپیمای فالکن 9 را آزمایش کند. فضاپیماها با استفاده از موشک های BFR می توانند تا کره مریخ رفته و پس از آن برای بازگشت به زمین از همان موشک استفاده کنند.
نتیجه:
این کشف علمی دوران سفرهای پرهزینه و سرسام آور به فضا را به آخر رساند و دوران آغاز سفرهای تجاری به دیگر کرات را نزدیک تر کرد.


4. رحم مصنوعی برای حفظ حیات جنین
25 آوریل: گروهی از پزشکان بیمارستان کودکان فیلادلفیا نتیجه تحقیقات خود را در مجله نیچر منتشر کردند که در آن موفقیت استفاده از رحم مصنوعی شرح داده شده بود. این دستاورد پزشکی، یک کیسه شفاف مملو از مایعات شیمیایی است که فضای داخل رحم را به طور کامل شبیه سازی می کند. این رحم مصنوعی به طور موفق برای یک جنین 23 هفته ای مورد استفاده قرار گرفت.
نتیجه:
تولد زودهنگام اصلی ترین دلیل مرگ نوزادان در جهان محسوب می شود، این رحم مصنوعی می تواند به حفظ حیات نوزادان کمک کند. گروه پزشکی تولید کننده این دستاورد علمی معتقد است که می تواند آن را در آینده نزدیک برای استفاده عموم آماده سازد.

5. اصلاح سلول های بنیادی جنین برای نخستین بار در آمریکا
26 جولای: مجله Technology Reveiw که از سوی انستیتو تحقیقاتی ماساچوست منتشر می شود، نتایج تحقیقات گروهی از پژوهشگران در شهر پورتلند را در زمینه موفقیت در اصلاح سلول های بنیادی جنین منتشر کرد.
نتیجه:
این موفقیت علمی باعث می شود که در آینده اصلاح سلول های بنیادی که دارای نقص هستند، فراهم شود و در نهایت جنین با سلامتی کامل به دنیا بیاید.

6. ایجاد ارتباط ویدیویی کوانتومی
29 سپتامبر: پژوهشگران چینی و اتریشی در این تاریخ توانستند نخستین ارتباط ویدیویی کوانتومی را با استفاده از ماهواره «میسیوس» میان پکن و وین (پایتخت های چین و اتریش) برقرار کنند. این ارتباط ویدیویی هرگز قابل نفوذ نبود و هیچ گونه قطعی هم نداشت.
نتیجه:
این گام، یک موفقیت بزرگ و عظیم در بخش ارتباطات کوانتومی محسوب می شود که در آینده می تواند مفهوم های انتقال داده ها و امنیت آن را دچار دگرگونی سازد.

7. اصلاح سلول های بنیادی انسان های بالغ
13 نوامبر: در این تاریخ یک مرد 44 ساله از سوی شرکت «سانجامو ترابیوتیکس» با استفاده تکنولوژی کرسبر درمان شد و از بیماری نادری تحت عنوان سندروم «هنتر» که از آن رنج می برد، نجات یافت.
نتیجه:
با موفقیت در این مساله، امکان درمان مجموعه بزرگی از بیماری ها و بیماران فراهم شد که در آینده می تواند مشکلات متعددی را در زمینه مرگ و میر بشر از میان بردارد.

ترجمه و تولید: محمدعلی تخت رونده

کد خبر: 907074

وب گردی

وب گردی