حوزه سلامت کشتی بوده که در یک دریای پرتلاطم در حرکت است

رئیس شورای عالی نظام پزشکی کشور با اشاره به اینکه بسیاری از تجمعات و اعتراضات مقابل وزارت بهداشت به حق است،گفت: باید اعتراضات را شنید و گوش شنوایی برای آن وجود داشته باشد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از فارس، محمدرضا ظفرقندی در مراسم شانزدهمین کنگره بین‌المللی انجمن جراحان دهان، فک و صورت اظهار داشت: متأسفانه در نظام سلامت با مشکلاتی مواجه شده‌ایم که سبب شده همکاران ما در گروه‌های مختلفی در مقابل وزارت بهداشت برای دریافت مطالباتشان تجمع کنند، به‌طوری‌که روز گذشته رادیولوژیست‌ها و امروز همکاران طرحی دست به این اقدام زده‌اند که بسیاری از این اعتراضات به حق و درست است.

وی افزود: در هیچ رشته‌ای نداریم که افراد پس از تحصیلات تکمیلی طرح را بگذرانند و پرداختی زحماتشان صورت نگیرد. به‌طور مثال برخی فوق تخصص گرفته، 5 سال طرح گذرانده‌اند و این زندگی نیست؛ چراکه بسیاری از فرزند و خانواده دور بوده و اکنون بیش از یک سال است که پرداختی از زحماتشان نشده است. اجازه مطب هم نمی‌دهند.

رئیس شورای عالی نظام پزشکی کشور با اشاره به اینکه قبلاً کسی که طرح می‌رفت را اجازه مطب می‌دادند گفت:‌ اکنون مشکلاتی وجود داشته که باید گوش شنوایی باشد،‌ همچنین لازم است که اعتراضات را شنید و آن را حل کرد.

ظفرقندی بیان داشت: بسیاری از مشکلات قابل‌حل است، بودجه سلامت کشور تا چند سال پیش 6 درصد بود اکنون 9 درصد شده ولی بازهم مشکلات پابرجاست.

وی تصریح کرد: محل درآمدها پایدار نیست، هزینه‌ها هیچ ضابطه‌ای ندارند و این سبب بروز مشکلات شده است؛ هیچ جای دنیا وجود ندارد که فرد امروز MRI انجام شود و فردا تکرار آن را با دفترچه بیمه، یا به‌طور مثال مقدار زیادی دارو یک فرد با دفترچه دریافت کند و فردا همان را از نوع تکرار کند. بنابراین چنین سیستمی دچار شکست می‌شود.

رئیس شورای عالی نظام پزشکی کشور گفت: حوزه سلامت کشتی بوده که در یک دریای پرتلاطم در حرکت است ولی موضوعات داخل رشته‌ای درصورتی‌که حل شود بخشی از این مشکلات نیز برطرف خواهد شد به‌طور مثال تولید نیرو نباید بی‌ضابطه باشد و حرکت در مرزهای علمی صورت گیرد.

ظفرقندی اضافه کرد: نیازهای کشور در مورد رشته‌هایی همچون جراح فک و صورت باید در نظر گرفته شود تا بتوان شاهد رشد آن باشیم. به‌طور مثال نیازهای کشور در مورد جراحی عروق قبلاً موردتوجه قرار نگرفته بود و اکنون نیز 10 استان کشور جراح عروق ندارند. درحالی‌که رشته اورژانسی به شمار می‌رود.

وی بابیان اینکه این نیازها باید رفع شود، گفت: در برخی از بیمارستان‌ها همچون بیمارستان سینا تلاش شده که این نیازها را در نظر گرفته و مشکلات را پس از شناخت حل کرد.
706

کد خبر: 907156

وب گردی

وب گردی