ترسیم نقشه راه حوزه مهندسی کشور

دارنده کرسی پژوهشی "آینده پژوهی مهندسی مکانیک در زمینه‌های پژوهش، آموزش و فناوری" از ترسیم نقشه راه حوزه مهندسی در کشور خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز؛ به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، علی غفاری صاحب کرسی پژوهشی "آینده پژوهی مهندسی مکانیک در زمینه های پژوهش، آموزش و فناوری" از سوی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی درباره اقدامات انجام شده در راستای تحقق اهداف این کرسی پژوهشی اظهار کرد: این کرسی برنامه ای 5 ساله است و در این مدت زمان قصد داریم طراحی نقشه راه حوزه مهندسی به ویژه مهندسی مکانیک را در کشور طراحی کنیم. به نوعی هدف کرسی این است که شرایط مطلوب این حوزه در آینده استخراج شود تا بر اساس آن مسیر پژوهش و فناوری برای رسیدن به شرایط مطلوب مشخص شود.
عضو فرهنگستان علوم ادامه داد: برنامه سال نخست این کرسی گروهی از نیمه دوم سال گذشته با عنوان "بررسی وضعیت مهندسی مکانیک در کشور و مقایسه آن با سایر کشورها" آغاز شد تا آگاهی از شرایط کشور و نقاط ضعف و قوت این حوزه مشخص می شد و بر اساس آن برنامه ریزی برای سال های آینده انجام شود.
عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی همچنین گفت: برنامه سال دوم نیز آغاز شده تا نقشه راه مربوط به مهندسی مکانیک بر اساس وضعیت موجود ترسیم شود و برنامه ها و سیساست گذاری های کلی مشخص شود. سپس پایلوتی تعیین و سیستم روی آن پیاده سازی می شود تا طرح ایجاد شده در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شود البته در حال حاضر نیز ترسیم نقشه راه در چارچوب مورد تایید این شورا در حال تنظیم است. در این حوزه ضعف و قوت هایی وجود دارد
و تولید علم به خوبی انجام می شود اما در تولید فناوری ضعف هایی وجود دارد.
امروزه علم و فناوری جهانی با سرعت و شتابی فزاینده در حال توسعه و پیشرفت است. علیرغم همه تلاش های انجام شده در کشور، فاصله ما با جهان صنعتی، به ویژه در تولید فناوری، زیاد است و برای کاهش این فاصله باید با نگاهی به آینده چاره اندیشی شود. آینده پژوهی در مفهومی عام یعنی ساختن آینده باتوجه به امکان¬ها و توانایی¬های موجود. آینده نگری در مهندسی به معنای تعیین جایگاه مهندسی در آینده کشور با در نظر گرفتن شرایط فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی از یکسو و فرصت¬های مادی و انسانی از سوی دیگر است. در این راستا پیشنهاد کرسی گروهی آینده پژوهی در مهندسی مکانیک مطرح می شود.
مهندسی مکانیک رشته جامعی در گروه علوم فنی و مهندسی است که ارتباطی نزدیک و تنگاتنگ با بسیاری از سایر رشته-های مهندسی و علوم دارد. بخش مهمی از دستاوردهای این کرسی، به علت شباهت ساختاری، برای سایر رشته¬ها نیز قابل بهره برداری و استفاده است. با محدود کردن این فعالیت به مهندسی مکانیک، امکان رسیدن به دستاوردهای کرسی در زمان کوتاهتری فراهم می¬شود. اعضای پیشنهادی این کرسی همه از استادان مهندسی مکانیک و اعضای شاخه مهندسی مکانیک فرهنگستان علوم هستند که دارای تجربیات ارزنده و انتشارات متعدد در آینده پژوهی علوم مهندسی هستند. هدف کرسی گروهی آن است که کشور در تولید علم و فناوری به جایگاهی شایسته، متناسب با امکانات موجود دست یابد. این هدف مواردی همچون شناخت داشته¬ها و توانایی های کشور در مهندسی مکانیک و صنایع مرتبط با آن، بررسی و تعیین حوزه¬هایی از فناوری های امروز و آینده جهان که سرمایه¬گذاری مالی و انسانی در آنها احتمال ثمربخشی و بازدهی بیشتری دارد، وتعیین مسیر آینده آموزش و پژوهش و فناوری در مهندسی مکانیک در ایران برای نیل به اهداف ذکر شده و توسعه پایدار را شامل می شود.

کد خبر: 907248

وب گردی

وب گردی