نفوذ به کاخ سفید با محصول تولیدی ایرانی/ بومی‌سازی تکنولوژی صنعت مبلمان ایتالیا با ابتکار مدیر ایرانی

چهارشنبه 25 بهمن 1396 - 23:00
1

یک مدیر نمونه جهادی کشور، به فروش یکی از محصولات تولیدی شرکت خود به «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری فعلی آمریکا در سال 2012 اشاره کرد که به این ترتیب، محصول تولیدی ایرانی به دفتر کار یکی از متمول ترین روسای جمهوری تاریخ این کشور راه یافته است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ رامین میرعبدالباقی فعال صنعت مبلمان و صادرکننده، امروز درنشست خبری خود در خصوص فعالیت های شرکت متبوعش اظهار داشت: این شرکت از 65 سال پیش در عرصه تولید مبلمان فعال است که امروز نیمی از فعالیت های خود را در ایران و نیمی دیگر را در کشور ایتالیا دنبال می کند.

به گفته او، در سال های گذشته و متاثر از مساله تحریم ها و همچنین مشکلاتی که در زمینه واردات مواد اولیه مورد نیاز صنعت مبلمان وجود داشت، فعالیت های شرکت را در کشور صاحب برند مبلمان ایتالیا پیگیری کردیم.

میر عبدالباقی ادامه داد: چوب یکی از مهمترین مواد اولیه مورد نیاز در این صنعت است، اما به دلیل کمبود آن در ایران ناچار به واردات بودیم که هزینه های گمرکی و حمل و نقل، تولید مبلمان را غیراقتصادی می کرد.

به گفته این مدیر جهادی، همچنین در عرصه فناوری های روز مبلمان، بسیار عقب بودیم؛ بر این اساس توسعه فعالیت ها به کشور ایتالیا به منظور دور زدن تحریم ها و تامین مواد اولیه ارزانتر و دستیابی به فناوری های روز در دستور کار قرار گرفت.

او یادآوری کرد: ایتالیا کشوری است که بیشتر با صنعت مبلمان و پوشاک شناخته شده و درآمدهای سرشاری از این طریق کسب می کند، در حالی که بر عکس در کشورمان در سال های گذشته توجه کمتری به این صنعت شده و به عنوان کالای صادراتی به آن نگاه نشده است.

میرعبدالباقی خاطرنشان کرد: با روی کار آمدن دولت «تدبیر و امید»، در چند سال گذشته اما نگاه ها به این صنعت تغییر کرده است.

او که روز گذشته جایزه قهرمان صنعتی کشور را از دست شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت دریافت کرده، توضیح داد: کشور ایتالیا به حمایت از صنعت مبلمان و مبل سازان در جهان شهرت دارد و وقتی سرمایه گذاران خارجی بخواهند در این کشور حضور یابند، مشمول 23 درصد تخفیف مالیاتی شرکت های خارجی (به شرط عدم فروش تولیدات در اتحادیه اروپا) خواهند شد.

این فعال صنعت مبلمان اضافه کرد: علاوه بر آن، مبلمان سازان در ایتالیا مشمول حمایت های کارگری، ویزاهای کاری سه تا چهار ساله برای کارگران، دریافت تسهیلات صادراتی، وام های ارزان قیمت با نرخ بهره 2 تا سه درصدی و همچنین مشوق های مختلف صادراتی می شوند.

به گفته او، جلب و جذب سرمایه سایر کشورها و صدور فرهنگ خود از طریق صنعت مبلمان، از جمله مزایایی است که ایتالیایی ها با حمایت از سرمایه گذاران خارجی به دنبال آن هستند.

میرعبدالباقی بیان داشت: بی توجهی به صنعت مبلمان در کشور در دهه های گذشته، همچنین وارد نشدن فناوری های نوین به کشور متاثر از تحریم های اقتصادی و نبود تحقیق و توسعه (R&D) مناسب در این صنعت، سبب شد تا به فکر ادامه فعالیت در یکی از کشورهای پیشروی این صنعت یعنی ایتالیا بیفتیم.

او تاکید کرد: با آموزش نیروی انسانی که به ایتالیا روانه کرده بودیم و بازگرداندن آنان به ایران، بتدریج توانستیم تحولی در این صنعت در کشور ایجاد کنیم.

این فعال صنعتی یادآور شد: تا پیش از حضور در ایتالیا، مبلمان های تولیدی شرکت متبوعش کاملا به صورت سنتی ساخته می شدند، اما امروز با «دانلوپ» (یکی از ماشین آلات صنعتی که حتی در صنعت خوروسازی کاربرد دارد) ساخته می شوند.

او توضیح داد: با اقدام های انجام شده که به نوعی در قالب دور زدن تحریم ها و اقتصادی کردن تولید محصول نهایی بود، امروز ساختار و شالوده اصلی مبلمان های تولیدی را از ایتالیا وارد می کنیم و پس از تکمیل آنها در ایران، به کشورهایی نظیر روسیه، چین، عربستان، هندوستان، چین و برخی دیگر از کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می کنیم.

میرعبدالباقی خاطرنشان کرد: فناوری های دریافتی از ایتالیایی ها، اکنون در این شرکت بومی سازی شده است که موفقیت دیگری در راستای اقتصاد مقاومتی بود.

او گفت: صنعت «بول» (استفاده از پوست زیر لاکِ لاک پشت در معرق کاری)، استفاده از صنعت ریخته گری جواهر سازی، واردات ماشین آلات مجسمه سازی نوین (که در انحصار این شرکت در ایران است) و واردات دستگاه های خاص آبکاری طلا، از جمله فناوری هایی بوده که در سال های گذشته و در ارتباط با مبلمان سازان ایتالیایی از سوی این شرکت وارد ایران شده است.

میرعبدالباقی ادامه داد: این در حالی است که فعالیت هایی نظیر رویه کوبی، نقاشی مبل ها، رنگ و پارچه و برنزکاری در ایران انجام می شود که فعالیت هایی یدی و دستی بوده و با صرف هزینه های پایین تر و استفاده از نیروی کار و در نتیجه اشتغالزایی بیشتر انجام می شوند.

میرعبدالباقی خواستار تسهیلاتی در روند صادرات مبلمان ایرانی از سوی دولت شد و گفت: انتظار می رود دولت بتواند شرکت های نمایشگاهی خارجی را از طریق رایزنان اقتصادی یا فرهنگی در آن کشورها برای مطرح کردن هرچه بیشتر صنعت مبلمان کشورمان هماهنگ کند.

او اضافه کرد: ایجاد تسهیلاتی در واردات مواد اولیه و «کارگر ساده» در نظر گرفته نشدن کارگران این صنعت و حتی الامکان در نظر گرفتن ردیف های ویژه بیمه ای و پرداختی های آنان، از جمله دیگر مسائلی است که می تواند به تسهیل صادرات محصولات این صنعت و جهانی شدن آنها و در نتیجه صدور فرهنگ کشورمان به سایر کشورها بیانجامد.

او خاطرنشان کرد: این شرکت اکنون برای 180 نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در ایران و ایتالیا اشتغالزایی کرده که یک سوم نیروهای آن در ایتالیا نیز ایرانی اند.

به گزارش ایسکانیوز، عصر روز گذشته در سیزدهمین دوره جشنواره ملی قهرمانان صنعت در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت علاوه بر شرکت «گالری 20»، از موسسه «تدبیر نیروی ایرانیان»، شرکت صنایع «گلدیران»، گروه صنعتی «عامری»، مؤسسه «همشهری»، گروه «توسعه ملی»، شرکت صنعتی و بازرگانی «صحت»، شرکت پتروشیمی «شیمی بافت»، شرکت مادر تخصصی «عمران و مسکن»، شرکت صنعتی «بهپاک» (سویای سبحان)، شرکت لوازم خانگی «کن» ( هود، اجاق گاز صفحه ای و سینک)، لوله و ماشین سازی ایران، شرکت لوله گستر «خادمی»، نفت ایرانول، بانک رفاه کارگران، شرکت «دشت مرغاب»، شرکت «فرش قرمز شرق»، نفت پارس، شرکت صنعتی و معدنی گروه توسعه ملی، گروه تولیدی مبلمان «برلیان»، شرکت بین المللی مهندسی ایران (ایریتک)، شرکت «درین کاشان»، گروه صنعتی «کوروش»، صنایع غذایی «جرعه»، تله کابین توچال، شرکت دانش بنیان «نسل اندیشه سبزنما»، «راهکارهای هوشمند فناوری اطلاعات کیش»، صنایع غذایی «بهروز نیک» ( بهروز)، نفت بهران، گروه صنایع غذایی «فخار»، شرکت خدمات ورزشی «کیا افروز»، شرکت تولیدی «فراز موتور تهران»، دارو پخش، شرکت مهندسی «مهر» و مجتمع فراورده های غذایی و صنعتی «سیبون» تقدیر شد.

همچنین گروه «فاتح صنعت کیمیا» (FSK) به عنوان قهرمان قهرمانان صنعت کشور در سیزدهمین دوره جشنواره ملی قهرمانان صنعت معرفی شد.

شرکت برتر ایتالیا در سال 2012 و نفوذ تولیدات ایرانی در دفتر کار ترامپ

او با اشاره به استفاده ایتالیایی ها از جواهر از جمله زمرد، عقیق و غیره در صنعت مبلمان، یادآور شد: شرکت متبوعش به دلیل استفاده از سنگ مالاکیت (نوعی سنگ که در انگشترسازی استفاده می شود) برای نخستین بار، که با استقبال ایتالیایی ها مواجه شد، به شرکت برتر مبلمان سازی این کشور در سال 2012 تبدیل شد.

این مدیر نمونه جهادی کشور، در پایان به فروش یکی از محصولات تولیدی شرکت خود به «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری فعلی آمریکا در سال 2012 اشاره کرد که به این ترتیب، محصول تولیدی ایرانی به دفتر کار یکی از متمول ترین روسای جمهوری تاریخ این کشور راه یافته است.

صادرات 12 میلیون یورویی در یک سال گذشته

این فعال صنعت مبلمان کشور تصریح کرد: در یک سال گذشته در مجموع 9 میلیون یورو تولیدات این شرکت در ایران به کشورهای روسیه (2 میلیون یورو) و عربستان (هفت میلیون یورو) صادر شده است؛ همچنین تولیدات این شرکت در ایتالیا نیز به کشورهای ژاپن، هند و چین انجام شده است که در مجموع سه میلیون یورو بوده است.

مشکلات صنعت مبلمان ایرانی

میرعبدالباقی با اشاره به صنعت مبلمان داخلی کشورمان، گفت: تسخیر بازار ایران از سوی صنعتگران چینی، ترک و اسپانیایی، که خلاف سیاست های اقتصاد مقاومتی است، به عامل از بین برنده این صنعت در کشور تبدیل شده است.

او افزود: صنعت مبلمان کشورمان به دلیل بی توجهی هایی که به آن در سال های گذشته بویژه در عرصه صادرات شده، بومی باقی مانده و فقط به درد بازار داخل می خورد.

جوانترین مدیر جهادی کشور تصریح کرد: بی توجهی به آمایش سرزمینی این صنعت - بطوری که در مناطق و استان های بی بهره از مواد اولیه مورد نیاز مستقر شده است، معضل بزرگ دیگر این صنعت است.

او بیان داشت: امروز و با حمایت های وزیر صنعت، معدن و تجارت، نگاه ها به این صنعت و صنایع پایین دستی در حال تغییر است و وزارت صنعت به حمایت از این صنعت می پردازد؛ اما خواستار آن هستیم که حمایت ها شکل قانونی به خود بگیرد.

میرعبدالباقی با اشاره به برخی نگاه ها در کشور به مقوله اقتصاد مقاومتی که می گوید «100 درصد محصول باید در داخل کشور تولید شود»، اما معتقد است «محصول نهایی باید در کشور تولید شود و می توان مواد اولیه و فناوری های مورد نیاز را در خارج نیز تهیه کرد و تدارک دید».

او خواستار توجه هر چه بیشتر وزارت امور اقتصادی و دارایی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به این صنعت شد، زیرا بطور نمونه واردات مواد اولیه گران قیمت (با احتساب تعرفه ها و عوارض گمرکی) منجر به بالا رفتن قیمت تمام شده محصول و در نتیجه غیرقابل رقابت شدن آن با نمونه های مشابه خارجی می شود.

این فعال اقتصادی که دارای مدرک دکترای معماری از دانشگاه ساپینزای رم ایتالیاست، با اشاره به برخی کشورها که از طریق همین صنعت به درآمدزایی پرداخته و سهم بزرگی از بازار جهانی را در اختیار دارند، گفت: ترکیه تا 10 سال پیش بازاری برای محصولات تولیدی خود نداشت، اما امروز بازار ایران و سایر کشورهای منطقه را به تسخیر خود در آورده است؛ همچنین تا سه دهه پیش اسپانیایی ها حرفی برای گفتن در این صنعت نداشتند، اما امروز از پیشگامان این عرصه اند.

او ادامه داد: امروز چینی ها، قطب جدیدی در صنعت مبلمان سازی جهانی اند و کشور اندونزی نیز با حمایت های ویژه خود توانسته حرکت های خوبی در این صنعت داشته و حتی صنعتگران ایتالیایی را به سمت و سوی خود جلب کند.

میرعبدالباقی همچنین بر تقویت صنایع دکوراسیون (لوستر سازی، مجسمه سازی، منبت کاری، مینا کاری و غیره) در کنار صنعت مبلمان در کشور تاکید کرد و گفت: بی توجهی ها به صنعت مبلمان، سبب شده تا این هنرها نیز در آستانه فراموش شدن قرار بگیرند.

او ادامه داد: این در حالی است که انتقال فرهنگ فقط از طریق رادیو، تلویزیون و رسانه ها نیست، بلکه با همین هنرها که می توانند در منازل افراد حاضر باشند، به انتقال فرهنگی پرداخت.

این فعال صنعت مبلمان، تاکیدات رهبر معظم انقلاب در خصوص توجه به معماری اسلامی در سال 1389 را یادآور شد و گفت: معظم له این مهم را در جهت هماوردی با دشمنان در عرصه جنگ نرم مورد تاکید قرار داده بودند، اما از آن غفلت شده است.

انتظارات از دولت

او با بیان اینکه تاکنون برای توسعه فعالیت های شرکت متبوعش از دولت وام و تسهیلات دریافت نکرده و نیازی به آن ندارد، تاکید کرد: انتظار می رود وزارتخانه های امور اقتصادی و دارایی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، همچون وزارت صنعت، معدن و تجارت از این صنعت و سایر هنرهای وابسته به آن حمایت های معنوی و قانونی انجام دهند.

402

نظرات

1- لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب توهین‌آمیز یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران و مغایر با قوانین کشور منتشر نمی‌شود.
3- نظرات پس از تایید منتشر می‌شود.

اخبار پر بازدید

آخرین اخبار

آرشیو