کنفرانس کمک به بازسازی عراق بهانه ای برای نفوذ

کنفرانس کمک به بازسازی عراق روز پایانی خود را در کویت سپری کرد. این کنفرانس با حضور نمایندگان برخی کشورها و سازمان‌های غیردولتی و بخش خصوصی و همچنین بانک جهانی برگزار شد. در این کنفرانس رقابت بین قدرت ها و بازیگران منطقه ای و بین المللی برای نفوذ به عراق از طریق کمک به بازسازی آن داغ است.

به گزارش ایسکانیوز، روز پایانی کنفرانس کمک به بازسازی عراق با حضور افرادی مانند محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد، رکس تیلرسون وزیر امورخارجه آمریکا، عادل الجبیر وزیر خارجه سعودی، نمایندۀ سازمان‌های غیردولتی و بخش خصوصی و همچنین بانک جهانی برگزار شد.

بنابر آمارهای به دست آمده، امارات با حدود 6 میلیارد دلار به عنوان اولین کشوری است که بیشترین مبلغ را برای بازسازی عراق در نظر گرفته است.

عربستان سعودی که خود اکنون با مشکلات اقتصادی ریز و درشتی دست و پنجه نرم می کند، با 1.5 میلیارد دلار در جایگاه پنجمین کشور کمک کننده قرار دارد.

در نمودار زیر مقدار کمک های اعلام شده از طرف کشورها و به مقدار میلیارد دلار نشان داده است.

وصی عبدالفتاح مدیرکل وزارت برنامه ریزی عراق، در این کنفرانس اعلام کرد هزینه بازسازی عراق بعد از ۳ سال جنگ با داعش، ۸۸ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار است که بخشی از آن باید به صورت فوری در اختیار این کشور قرار بگیرد.

عراق در دسامبر گذشته پس از ۳ سال جنگ با گروه تروریستی داعش، آن را شکست داد و به صورت رسمی اعلام پیروزی کرد.

در ۳ سال گذشته ۱۳۸ هزار واحد مسکونی در شهرهای مختلف عراق تخریب شده که نیمی از آنها به صورت کامل از بین رفته اند و ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار عراقی نیز آواره شده اند

پیش از این سفیر عراق در بروکسل گفت که اتحادیه اروپا قصد دارد 300 میلیون یورو برای حمایت از پروژه های توسعه ای در عراق اختصاص دهد.

جواد الهینداوی، سخنگوی روزنامه الصباح، اعلام کرد که فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفته است که این اتحادیه مبلغ 300 میلیون یورو برای کمک به بازسازی عراق درنظر گرفته است.

هینداوی افزود که این بسته کمکی توسط کمیسیون اروپا و شورای سیاست خارجی تصویب شده و منتظر تصویب پارلمان اروپاست.

خبرها حاکی از این است که این اتحادیه بسته 400 میلیون دلاری را برای این امر در نظر گرفته است.

هنوز سهم ایران در این بازسازی مشخص نیست. همان گونه که پیشتر نیز گفته شد، سرمایه گذاری کلان در عراق به معنای خرید سهم نفوذ در این کشور است.

حیدر العبادی نخست وزیر عراق نیز در این کنفرانس اعلام کرد که این کشور علاوه بر پناهندگان سوری تعداد پنج میلیون آواره داخلی دارد که بیش از نیمی از آنها به سرزمین های خود بازگشته اند.

وی طی سخنرانی خود در این کنفرانس گفت: "بیش از پنج میلیون آواره داخلی در عراق وجود دارد. "

وزارت مهاجرت و جابجایی اعلام کرده است که سه میلیون پناهنده به استان های الانبار، صلاح الدین و نینوا، بازگشته اند و در مورد موصل به علت قدیمی بودن این شهر بیشتر خانه ها در آن نابود شده اند و برای بازسازی آن به کمک های زیادی احتیاج است.

شیخ صباح احمد الجابر الصباح امیر کویت، نیز در سخنرانی خود، پیروزی‌های عراق بر داعش را تبریک گفت.

وی اظهار داشت که حجم حمایت‌‌های گسترده بین‌المللی رسمی و مردمی از عراق نشان دهنده حجم جان فشانی‌های این کشور در مقابله با تروریسم و تلاشی از سوی جامعه جهانی برای اعطای پاداش به این جان فشانی‌هاست.

امیر کویت همچنین گفت که حجم ویرانی‌‌هایی که در نتیجه سیطره گروه‌های تروریستی بر خاک عراق به بار آمده است، امروز دیگر آغاز بازسازی فراگیر زیرساخت‌ها و تأسیسات حیاتی این کشور را ضروری ساخته است به خصوص این که عراق به تنهایی هرگز قادر به انجام این امر نخواهد بود.

رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا نیز در این دکنفرانس با مطرح کردن عملیات نظامی ترکیه به عفرین اعلام کرد که ترکیه با این عمل خود راه را برای آمریکا جهت مبارزه با تروریست های داعش سخت نموده است!

وی در ادامه افزود که قصدش از مطرح کردن این مساله این بوده است که مطمئن شود ترکیه ازاین مساله آگاه است.

پیش از این رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه نیز اعلام کرده بود که وقت این رسیده است که آمریکا خیمه شب بازی که با داعش راه انداخته است را تمام کند و نقاب های خود را بردارد.

نخست وزیر عراق روز سه شنبه اعلام کرده بود که دولت این کشور برنامه هایی برای اصلاحات و مبارزه با فساد دارد تا بستر مناسب برای سرمایه گذاری و از بین بردن موانع در برابر پروژه ها فراهم شود.

تهیه و تنظیم: مژگان الیکائی

کد خبر: 907404

وب گردی

وب گردی