به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، دکتر مهدی گلشنی، رئیس گروه فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف در نشست «آیا دانشگاه صنعتی شریف در جهت ارتقا علمی - فرهنگی حرکت میکند؟» با انتقاد به وضعیت جذب هیئت علمی در دانشگاه صنعتی شریف، گفت: «حضور افرادی چون دکتر نقدآبادی و بنایی در کمیتههای مختلف دانشگاه شریف، این مملکت را نابود خواهند کرد. به دانشجو گفته است برو هر وقت یک مقاله نوشتی و دانشمند شدی برگرد برای جذب!»
وی افزود: «با دکتر رشتچیان صحبت میکنم و میبینم همه چیز برای ایشان رتبهبندی دانشگاه است. بابا این رنکینگ دانشگاه را غربیها برای ما درست کردهاند که سرگرم شویم. »
گلشنی با اشاره به وضعیت دانشگاه ها در غرب گفت: «محال است از ژاپن، آلمان و فرانسه آمار واقعی مقالات و ISI بیابید اصلاً در بسیاری از ممالک پیشرفته غرب مقاله ISI ملاک نیست و اگر اینها ملاک باشند دیگر چرا یک نفر باید در پروژهای ملی شرکت کند؟ از پروژه ملی مقاله ISI بیرون نمیآید!»
وی ادامه داد: «فارغ التحصیلان ما بازمیگردند برای جذب و از او مفاله میخواهیم. کدام دانشگاه برتر در دنیا در قدم اول از کسی که یک سال از فارغ التحصیلیاش گذشته است، مقاله میخواهد که شما میخواهید؟ دانشجوی فیزیک چه مفالهای میخواهد ارائه دهد؟ بعد همین آدمها میروند استنفورد و پرینستون جذب میشوند. استنفورد و پرینستون از متقاضی مقاله نمیخواهد، شما میخواهید؟ چرا فراری میدهیم این نخبگان را؟ سالها پیش دکتر سهرابپور به شورای عالی انقلاب فرهنگی آمد تا از پردیس دفاع کند که من به شدت مخالفت کردم. دانشگاه باید به کار علمی خودش بپردازد نه آنکه به کسانی که در کنکور قبول نشدند مشغول شوند.»
گلشنی به رفتار حرفه ای برخی از اساتید دانشگاه نیز انتقاد کرد و گفت: «چرا شأن دانشگاه را پایین آوردهایم به خاطر جذب بودجه؟ استاد عظیم الشأن برق در آن سالها به دانشجویان دولتی خودش گفته است که شنبه و یکشنبه کلاسهایمان را برگزار میکنیم. این کار را کرده است تا از دوشنبه تا آخر هفته به کیش برود و به خاطر ترفیع و درآمد بیشتر وقت خود را صرف دانشجویانی کند که کیفیت مطلوب را ندارند و بعد از آن هم که کلاسها را به داخل پردیس اصلی دانشگاه آوردند.»
وی افزود: «یکی دیگر از مشکلات آن است که یک دانشجو برای افزایش کیفیت کار خودش میخواهد درسی خارج از برنامه عادی اخذ کند و ما از او پول میگیریم دانشجوی علاقهمند چه گناهی دارد که باید 500 هزار تومان برای یک درس اضافی مرتبط و اساسی پول دهد؟ مشکل دیگر مردن اخلاق در دانشگاه است نمونههایی از برخورد آقای دکتر نقدآبادی؛ دانشجو معرفی کردهایم با معدل و رزومه فوق العاده در دوره ارشد و دکترا که رد شد چرا؟ زیرا یک نمره 12 در کارنامه لیسانس خودش داشت! در حالی که نبوغ پدیدهای است که ممکن است در ارشد یا دکترا بروز پیدا کند انیشتین در لیسانس درسافتاده داشته است!»
رئیس گروه فلسفه دانشگاه شریف با انتقاد از عجله در بازنشسته کردن برخی استادان گفت:«استاد فیزیک را بدون ابلاغ قبلی با یک نامه بازنشسته کردهاند.» و افزود: «لازم است به علومانسانی رو بیاوریم و بارها به دکتر فتوحی گفتهام ما که با الگوبرداری از MIT ساخته شده ایم، ببینید MIT چه تغییراتی کرده است؟ برنامه فلسفه علم و تاریخ جدی دارند و برای آن دانشکده جدا دارندو هر دانشجو باید تعداد قابل توجهی واحد علوم انسانی بگذراند تا دورهاش تمام شود. ما نهایتاً اینجا یک درس اخلاق مهندسی ارائه دهیم.»
گلشنی گفت:« متاسفانه بسیار از عقده حقارت رنج میبریم و احساس هویتمان را از دست دادیم. آیا ما توانستهایم افرادی را تربیت کنیم که بازگردند و به جامعه خود خدمت کنند؟ چینیها چند نوبلیست و دانشمند سرشناس در جهان دارند که همه کارهایشان را در آمریکا انجام دادند و برای خود کسی شدند. اما با همهی سرشلوغی و ابهت خود، سالی دو سه ماه به چین برمیگردند تا به پژوهشگران خود در چین کمک کنند.»
وی در ادامه با اشاره به این مسئله که خروجی دانشگاه بی مهارت است و توانایی برقراری ارتباط با جامعه خود را ندارد، ادامه داد: «زمانی در این کشور دکتر عباس چمران، برادر بزرگ شهید چمران، رئیس دانشکده برق شریف بود. دغدغهی او در زمان مسئولیتش این بود که فارغالتحصیلان دانشگاه را راهی وزارت نیرو کند تا مسائل مملکت را به دست بگیرند.فرار مغزها عبارت درستی نیست، فراردهی مغزها درست است. برخی در این کشور و دانشگاه طوری با دانشجو برخورد میکنند که جوانان از این کشور فراری میشوند.»
این عضو هیئت علمی دانشگاه، یکی از دلایل عقب ماندگی کشور را، علم عاری از حکمت دانست و گفت: «مثلا تخصصی و باریک شدن علم، تشنگی قدرت و ثروت، غفلت از مسائل اخلاقی و غفلت از سوالاتبنیادین زندگی است.»
دکتر گلشنی در انتهای سخنان خود گفت: «دانشگاه شریف به اموری اقبال پیدا کرده است که عاری از کیفیت است. ملاک شده است تعداد و اندکس (Index) مقاله. بارها دکتر نقدآبادی، معاون تحصیلات تکمیلی وزارت علوم را دعوت کردم به مناظره که نپذیرفت و دکتر فتوحی یک بار در جواب نامه من نوشتند که باید با همه در دانشگاه علیالسویه برخورد کنیم. متأسفانه این نشان میدهد که معنی عدالت را درست متوجه نشدهاند. عدالت با برابری متفاوت است و عدالت یعنی هر کس باید سر جای خودش قرار بگیرد. نمیتوان متقاضی جذب رشته برق و اقتصاد و فلسفه و مهندسیهای دیگر را با یک معیار ارزیابی کرد.»